חוקרים שיחזרו את פניו של צ'ארלס אדוארד סטיוארט, שהיה הטוען לכתר של בריטניה ואירלנד, וכונה "הנסיך היפה צ'ארלי" בשל מראהו. החוקרים מהמרכז לאנטומיה וזיהוי אנושי של אוניברסיטת דנדי בסקוטלנד אומרים כי כך נראה הנסיך כשהיה בן 24, במהלך מרידות היעקוביטים במלך בריטניה דאז, ג'ורג' השני.
2 צפייה בגלריה
פניו המשוחזרים של הנסיך היפה צ'ארלי בגיל 24
פניו המשוחזרים של הנסיך היפה צ'ארלי בגיל 24
פניו המשוחזרים של הנסיך היפה צ'ארלי בגיל 24
(צילום: אוניברסיטת דנדי)
בהודעה שפרסמה אוניברסיטת דנדי נכתב כי השיחזור נעשה באמצעות מסכות מוות של הנסיך, שנולד ביום האחרון של שנת 1720. המסכות צולמו ומופו בקפידה על ידי חוקרים באוניברסיטה. לאחר מכן, יוצרו מודלים תלת מימדיים עם תוכנה חדישה שאיפשרה למומחים לשחזר את פניו בזמן המרד.
"בדקתי שחזורים קודמים של דמויות היסטוריות והתעניינתי כיצד ניתן לעשות זאת אחרת", אמרה ברבורה וסלה, סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת דנדי, שיזמה את הפרויקט. עבודתה של וסלה תופיע כחלק מתערוכת המאסטרים השנתית של אוניברסיטת דנדי, שנפתחה בשבת לקהל.
וסלה הוסיפה: "רציתי ליצור תמונה של איך הוא היה נראה במהלך המרד היעקוביטאי (בשנת 1745). ישנן מסכות מוות של הנסיך היפה צ'ארלי שנגישות לנו, בעוד שחלקן נמצאות באוספים פרטיים. אנחנו גם יודעים שהוא לקה בשבץ מוחי לפני מותו, אז זה הפך את תהליך רגרסיית הגיל למעניין עוד יותר עבורי".
הנסיך היפה צ'ארלי היה בנו של ג'יימס פרנסיס אדוארד סטיוארט, "הטוען לכתר הזקן", שהיה בנו של ג'יימס השני, מלך אנגליה שהודח מכס המלוכה האנגלי בזמן "המהפכה המהוללת" בשנת 1688. בשנת 1745 ניסה הנסיך היפה צ'ארלי לפלוש לאנגליה, בשמו של אביו. ניסיונותיו לעלות על הכס הבריטי היו חלק ממרידות היעקוביטים. בסופו של דבר הושמדו כוחותיו, והוא נאלץ לנוס על נפשו כשהוא מחופש לאישה, לאחר שהובס בקרב קלודן. הוא נמלט לצרפת ובהמשך עבר לרומא, שם מת בגיל 67.
2 צפייה בגלריה
פורטרט של הנסיך מ-1750
פורטרט של הנסיך מ-1750
פורטרט של הנסיך מ-1750
(צילום: ויקיפדיה)
מאז מותו הנסיך היפה צ'ארלי המשיך לעורר השראה בסופרים והיסטוריונים, והגיע לתשומת לבם של דור חדש של מעריצים באמצעות תיאורים במדיה המודרנית, כולל תוכניות טלוויזיה כמו "זרה".
לאחר מותו של הנסיך, הונח גבס על פניו, כפי שהיה מקובל לדמויות בולטות באותה תקופה. צוות מאוניברסיטת דנדי בחן עותקים של שתי מסכות - הנמצאות במוזיאון ובגלריה לאמנות של היילייף היילנד באינוורנס שבסקוטלנד, וב-The Hunterian שבאוניברסיטת גלזגו, ויצרו חומר מורכב במשך מספר חודשים.
וסלה צילמה מכל הכיוונים את המסכות ולאחר מכן השתמשה בתוכנת פוטוגרמטריה כדי להקים מודל תלת מימדי. בסך הכול, להערכתה צולמו כמעט 500 תמונות של שתי המסכות כחלק מתהליך השיחזור. "הגישה שניתנה לי הייתה מדהימה. יש רגעים, כשאתה עובד עם המסכות, עולה בך פתאום שפעם זה היה אדם חי", אמרה הסטודנטית בהתרגשות. לדבריה, "אנחנו לא נוטים לחשוב על גילם של אנשים כשאנחנו לומדים היסטוריה, אבל הנסיך היפה צ'ארלי היה רק ​​בן 24 כשנחת בסקוטלנד. לדמיין כמה צעיר הוא היה ברגע מרכזי זה בהיסטוריה - זה מרתק". וסלה הוסיפה: "יש לו כמה תכונות מעניינות. יופי הוא דבר מאוד סובייקטיבי, אבל לנסיך היפה צ'ארלי יש מאפיינים ייחודיים, כמו האף והעיניים שלו, שמעודדים אותך ללמוד על אודותיו".