בשנים האחרונות, עם עליית המודעות למפגעים הקשים שגורם הפלסטיק לסביבה וגם לבריאות, החלו להופיע קשיות מנייר - שהוצגו כבטוחות וידידותיות לסביבה. אבל במחקר חדש התברר כי תרכובות של כימיקלים נמצאו ברוב הקשיות שנבדקו, והן נפוצות ביותר באלו העשויות מנייר ובמבוק. המחקר התפרסם בכתב העת Food Additives & Contaminants.
בניתוח ראשון מסוגו באירופה, בדקו חוקרים בלגים 39 מותגים של קשיות, על מנת לאמוד את מידת תרכובות פרא- ופולי-פלואורואלקיליות (PFAS - Poly Fluorinated Alkyl Substances) - קבוצת כימיקלים המיוצרים באופן סינתטי, הכוללים פחממנים המותמרים על ידי קבוצות פלאור מרובות - שבקשיות.
4 צפייה בגלריה
קשיות נייר
קשיות נייר
קשיות נייר
(צילום: Shutterstock)
קבוצת תרכובות ה-PFAS כוללת בתוכה כ-9,000 תרכובות, שהופכות מוצרים יומיומיים שנמצאים כמעט בכל בית בעולם - מבגדים ועד מחבתות נון-סטיק - לעמידים בפני לחות, חום, מים וכתמים. יחד עם זאת, אותם כימיקלים עלולים להזיק לבני האדם, לחיות הבר ולסביבה, מכיוון שהם מתפרקים לאט מאוד לאורך זמן ויכולים לשרוד לאורך אלפי שנים בסביבה, תכונה שהובילה לכך שהם מכונים "כימיקלים נצחיים". בנוסף, הם נקשרו למספר בעיות בריאותיות.
"קשיות שעשויות מחומרים על בסיס צמחי, כגון נייר ובמבוק, מתפרסמות לעתים קרובות כמוצר בר קיימא וידידותי יותר לסביבה ביחס לקשיות העשויות מפלסטיק", אמר החוקר ד"ר תימו גרופן, מדען סביבה מאוניברסיטת אנטוורפן בבלגיה, שנמנה על מחברי המחקר. למרות זאת, ממצאי המחקר דווקא הצביעו על כך שרמת ה-PFAS שהתגלתה בקשיות הנייר והבמבוק הראתה כי לא מדובר בקביעה שהיא בהכרח נכונה.
"הנוכחות של כימיקלי PFAS בקשיות נייר ובמבוק מראה שהם לא בהכרח מתכלים, שלא לדבר על כך שחלק מהקשיות המכונות '100% ניתנות למחזור' הן למעשה הכול מלבד ידידותיות לסביבה", הזהיר ד"ר גרופן.
4 צפייה בגלריה
קשיות מנייר
קשיות מנייר
קשיות מנייר
(צילום: Shutterstock)
שוק קשיות הנייר נמצא בעיצומה של נסיקה מטאורית. אשתקד נאמד שוק הקשיות הללו ב-1.45 מיליארד דולר, כשתחזיות עדכניות מצביעות על כך שהתעשייה עשויה להאמיר ל-2.23 מיליארד דולר עד 2030. מספר הולך וגדל של מדינות, כולל בריטניה ובלגיה, אסרו מכירה של מוצרי פלסטיק חד פעמיים, כולל קשיות שתייה, כך שגרסאות על בסיס מקור צמחי הפכו לחלופות פופולריות.
בהקשר זה, במטרה לצמצם את כמות הפסולת מפלסטיק, קנדה אסרה על שימוש במוצרי פלסטיק לשימוש חד פעמי בדצמבר 2022, מה שגרם לזרימה של חלופות מבוססות צמחים, לעתים קרובות תוך מסגור צעד זה כתורם לבריאות וידידותי לסביבה. מחקר שנערך לאחרונה מצא רמה גבוהה של PFAS בקשיות שתייה על בסיס צמחי בארה"ב, מה שהוביל את ד"ר גרופן ועמיתיו לברר אם הדבר נכון גם לגבי אלה הקשיות מסוג זה שמוצעות למכירה בבלגיה.
על מנת לחקור את הנושא לעומק, רכשו החוקרים קשיות של 39 מותגים שונים, שהיו עשויות מחמישה חומרים - נייר, במבוק, זכוכית, נירוסטה ופלסטיק. הקשיות, שנרכשו מחנויות, סופרמרקטים ומסעדות מזון מהיר, עברו שני סבבי בדיקות של PFAS. רוב המותגים (27/39, 69%) הכילו PFAS, עם כימיקלים שונים מקבוצה זו, שזוהו בסך הכל. על פי ממצאי המחקר, סביר להניח כי קשיות הנייר מכילות PFAS, זאת מכיוון שהכימיקלים זוהו ב-18/20 (90%) מהמותגים שנבדקו. כימיקלי PFAS זוהו גם ב-4/5 (80%) ממותגי קשיות הבמבוק, 3/4 (75%) ממותגי קשיות הפלסטיק ו-2/5 (40%) מותגי קשיות הזכוכית, אולם לא התגלו באף אחד מ-5 הקשים שהיו עשויים מנירוסטה.
4 צפייה בגלריה
קשיות מפלסטיק לעומת קשיות מנירוסטה
קשיות מפלסטיק לעומת קשיות מנירוסטה
קשיות מפלסטיק לעומת קשיות מנירוסטה
(צילום: Shutterstock)
חומצה פרפלואוראוקטנואית (PFOA - Perfluorooctanoic acid) אשר נמנית על קבוצת הכימיקלים PFAS ומשמשת בין היתר לייצור טפלון, נאסרה לשימוש ברחבי העולם מאז 2020. כמו כן, זוהו במחקר גם חומצה טריפלואורואצטית (TFA - trifluoroacetic acid) וחומצה חומצה טריפלואורומתאנגופריתית (TFMS - trifluoromethanesulfonic acid), שמאופיינות במסיסות גבוהה מאוד במים ולכן עלולות לדלוף מהקשיות למשקאות.
אמנם ריכוזי ה-PFAS היו נמוכים, אך הפגיעה בבריאות האדם היא ביחס לתדירות השימוש בקשיות, כך ששימוש מועט יהווה סיכון מוגבל לבריאות האדם. יחד עם זאת, הכימיקלים מקבוצת ה-PFAS עלולים להישאר בגוף במשך שנים רבות, כך שבמרוצת השנים ריכוזן בגוף רק הולך ומצטבר. "כמויות קטנות של PFAS, אף שאינן מזיקות בפני עצמן, עלולות להוסיף לעומס הכימי שכבר קיים בגוף", אמר ד"ר גרופן.
4 צפייה בגלריה
משקה עם קש מנייר
משקה עם קש מנייר
משקה עם קש מנייר
(צילום: Shutterstock)
לא ידוע כיצד כימיקלי ה-PFAS, שנמצאים בשימוש מאז שנות ה-40, נוספו לקשיות על ידי היצרנים. הסברות הן שזה היה לצורך איטום או כתוצאה של זיהום. מקורות פוטנציאליים כוללים למשל את הקרקע שבה גדלו המקורות הצמחיים והמים המשמשים בייצורם. עם זאת, נוכחות הכימיקלים כמעט בכל מותג של קשיות נייר פירושה שסביר להניח שבמקרים מסוימים הם שימשו כציפוי דוחה נוזלים, כך לדברי החוקרים. "הנוכחות של כימיקלים מסוימים מקבוצת ה-PFAS בקשיות נייר ובמבוק מצביעה על כך שהם לא בהכרח מתכלים. לא זיהינו שום עקבות של כימיקלי PFAS בקשיות נירוסטה, כך שהייתי ממליץ לצרכנים להשתמש בקשית מסוג זה - או פשוט להימנע משימוש בקשיות באופן כללי", סיכם ד"ר גרופן.