53.3 מעלות נמדדו ב"עמק המוות" בקליפורניה, בפיניקס טיפסו הטמפרטורות ליותר מ-43 - זה היום ה-17 ברציפות. גם בחלקים מאירופה סובלים התושבים מגל חום ארוך וכבד, וכך גם בישראל. מומחים אומרים כי מדובר בתוצאה של משבר האקלים, הנגרמת מהמשך פליטת גזי חממה על ידי בני האדם, בשילוב תופעת אל ניניו.

פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, אמר בריאיון ל-ynet live כי השבוע האחרון היה השבוע החם ביותר בהיסטוריה המתועדת מאז 1850. "זה מעיד על כך שאנחנו חווים בעצם קפיצת מדרגה בהתחממות העולמית", הוא אמר. "ההתחממות לא הולכת בקו ישר עם עלייה איטית, אלא בקפיצות עם ירידות קטנות ועליות יותר גדולות. עכשיו יש לנו קפיצה מאוד גדולה, שאפשר להסביר אותה בכמה גורמים. הגורם העיקרי הוא זה שאנחנו עוברים ממצב של אל ניניה, שזה מצב שהעולם קר מהממוצע ביחס לעלייה, ומצב של אל ניניו שמסביר עלייה של כחצי מעלה מהממוצע העולמי מהמינימום הזה למקסימום".
הוא הסביר כי גם התחממות עולמית של חצי מעלה היא משמעותית. פרופ' רוזנפלד: "רק שתבינו מה זה חצי מעלה. ההבדל בין תקופת הקרח לתקופה הנוכחית, לפני ההתחממות האחרונה, היה סך הכול חמש מעלות. הבדל של חמש מעלות יותר קר הוביל לתקופת הקרח. הבדל של חמש מעלות יותר חם יביא לעולם שונה מהעולם של היום, באותה מידה שבתקופת הקרח העולם היה שונה".
1 צפייה בגלריה
 גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
 גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
(צילום: DAVID MCNEW / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
פרופ' רוזנפלד אמר בריאיון כי אמנם אין שבירת שיאי טמפרטורה בישראל, אך משך גלי החום והעוצמה שלהם ישפיע על החיים של כולנו. "אנחנו כבר נוכחים למצב שהחורף הולך ומתקצר", הוא אמר. "עיקר הגשם יורד בתקופה יותר קצרה, באירועי גשם יותר עוצמתיים ויותר נדירים. בעונת המעבר אנחנו מתחילים לקבל פרקי חום יותר גדולים וגשמים שהם אופייניים יותר לאזור טרופי. הנה ראינו באביב האחרון שינויים שהתחילו לפני שהזרימה הקיצית השתלטה לחלוטין, אז היו עדיין כמה אירועים של גשם טרופיים שגרמו לשיטפונות באזורים המדבריים ואילת".
כמו מומחים אחרים, גם פרופ' רוזנפלד אמר שעדיין לא מאוחר ואפשר לשנות את המצב, לפני שנגיע לנקודת האל חזור. "אנחנו חייבים להפחית את שריפת הדלקים המאובנים ולעבור לאנרגיה חליפית, אנרגיית שמש ורוח", הוא אמר. "לצערי היעד להתחממות של 1.5 מעלות או שתיים, שהסכימו עליו בוועידת פריז - הוא לא מושג. אנחנו כבר פיספסנו את חלון ההזדמנויות הזה, מכיוון שמדברים הרבה ועושים מעט. לא רק בארץ, אלא לצערי בכל העולם. אם זה מאוחר מדי? אף פעם זה לא מאוחר מדי. בוא נשווה את זה למישהו שנוסע בכביש הראשי ומפספס את היציאה, אז הוא ממשיך להתרחק מיעדו. זה לא אומר שעכשיו הוא לא ייצא ביציאה שאחרי זה, אחרת ימשיך להתרחק עוד יותר ועוד יותר".