בחודש אוגוסט יחולו שתי תופעות אסטרונומיות נדירות, וגם יפות לצפייה. הכוונה היא - לסופרמון ולירח כחול. מי שיביט הערב (יום ג') לכיוון מזרח עם שקיעת החמה, לא יוכל שלא להבחין בירח גדול במיוחד - זהו סופרמון. הירח המלא שיזרח יראה גדול במיוחד, בשל העובדה שמלבד היותו ירח מלא, כזה המפנה את כל צדו המואר אלינו, הוא גם מצוי סמוך מאוד לנקודה הקרובה ביותר במסלולו לכדור הארץ. (כ-357,530 ק"מ מכדור הארץ)
1 צפייה בגלריה
הירח בברזיליה שבברזיל
הירח בברזיליה שבברזיל
סופרמון
(צילום: AP)
מסלול הקפת הירח את כדור הארץ הוא אליפטי ומרחקו של הירח מכדור הארץ משתנה בין 356 ל-406 אלף ק"מ, שינוי של כ-10 אחוזים במרחקו מהארץ במשך החודש. לכן, כאשר הירח המלא חל בעת היותו בקרבה המירבית אלינו וזה הסופרמון.
הירח יהיה מלא סמוך לשעת זריחתו בישראל ומלבד זאת הוא יהיה במרחק הקרוב ביותר לכדור הארץ 11 שעות לאחר מכן.
אולם, החודש תתרחש גם תופעה נדירה כפולה נוספת. בסוף חודש אוגוסט שוב יהיה ירח מלא, שזו תופעה נדירה בפני עצמה, וגם הוא יהיה סופרמון. אז הירח יהיה גם בנקודה הקרובה ביותר אלינו השנה.

שני ירחים מלאים באותו חודש יכולים לחול רק בלוח האזרחי. באוגוסט השנה, הירח המלא חל ב-1 באוגוסט ולכן מתאפשר ירח מלא נוסף בסוף החודש, 31 באוגוסט, (29.5 ימים בין שני ירחים מלאים). כיוון שבלוח העברי הירח המלא חל בדיוק באמצע החודש, לא ייתכנו שני ירחים מלאים באותו החודש.
מצב שבו יש שני ירחים מלאים באותו חודש נדיר יחסית, וחל אחת לשלוש שנים לערך, והירח המלא השני קרוי ירח כחול. לא בשל צבעו, אלא בשל מסורות שונות הנובעות לאנומליה של היראות ירח שני באותו החודש.
כדאי לצפות בירח המלא הערב ובסוף החודש. אי אפשר להתעלם מהירח המלא והבוהק הזורח מעל האופק המזרחי, ולצפות בירח שקוטרו גדול בכ-7% מהממוצע. וכיוון שכולנו מצוידים בסמארטפונים, אזי בהחלט אפשרי לצלם את הירח המרהיב על רקע של מבנים, עצים וכל בימוי יצירתי של תפאורה לירח המלא - סופרמון
מידע נוסף על אירועים בשמי ישראל וספר השנה האסטרונומי המפורט לשנת 2023, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2023 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים