פרופ' אנה זיסברג ופרופ' אפרת שדמי מהחוג לסיעוד בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה הן חלק מקבוצת מחקר של 22 ארגונים שותפים מ–12 מדינות, שזכתה בסכום כולל של 20 מיליון אירו במסגרת תוכנית המענקים האירופית– HORIZON HEALTH 2023 למחקר, שמטרתו להקטין תחלואה כרונית אצל קשישים.
מאגד המחקר, שאותו מוביל צוות חוקרים מאוניברסיטת אואולו בפינלנד, יקדם במשך חמש שנים מחקר בנושא גישה אינטגרטיבית לשיפור הבריאות לאורך מסלולי החיים - יצירת פיתרונות טכנולוגיים ומערכתיים המותאמים לאנשים המזדקנים עם ריבוי מחלות כרוניות.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אפרת שדמי (מימין) ופרופ' אנה זיסברג
פרופ' אפרת שדמי (מימין) ופרופ' אנה זיסברג
פרופ' אפרת שדמי (מימין) ופרופ' אנה זיסברג
(צילום: פרופ' ליהוא זיסברג ופרטי)
"זכייה זו יצרה חיבור יוצא דופן עם מוסדות אקדמיים מובילים, ארגוני בריאות, חברות לפיתוח טכנולוגיות בריאות, ונציגי ארגוני מטופלים ברחבי אירופה. ההשתתפות במחקר זה תתרום משמעותית ליכולת שלנו לקדם את המחקר והעשייה החברתית להפיכת מערכות בריאות והחברה בכלל לידידותית יותר לאדם הזקן", אמרה פרופ' שדמי. אחד האתגרים המרכזיים שמערכות הבריאות במדינת ישראל בפרט ואירופה בכלל ניצבות בפניהם היא העובדה שככל שתוחלת החיים עולה, כך עולה מספר האנשים עם מספר רב של מחלות כרוניות ומוגבלויות בתפקוד שהם צוברים לאורך השנים.
מגמה זו מציבה אתגרים משמעותיים בפני מערכות הבריאות, המתמודדות עם גידול באוכלוסייה ללא עלייה מקבילה במשאבים, דבר המעמיד אותן בפני סכנת קריסה כלכלית ותפקודית. במסגרת המחקר ימפו פרופ' שדמי ופרופ' זיסברג את המדיניות, החוקים, והפרקטיקות הקיימות כיום המפחיתות את התופעה של הזדקנות עם תחלואה מרובה במדינות ובמערכות הבריאות והרווחה באירופה.
על בסיס מיפוי זה יובילו החוקרות תהליך של יצירת המלצות למדיניות כלל אירופית בנוגע לאופן שבו יש לפתח ולשלב טכנולוגיות בריאות ולהתאים את התשתיות ותהליכי הטיפול, כך שיתמכו בצמצום השפעת צבירת התחלואה לאורך החיים.
"במקום להיות מושפעים לרעה מאפיזודות טיפוליות, צעירים וזקנים יוכלו להרוויח והמפגש שלהם עם מערכת הבריאות לא רק יפתור את הבעיה החריפה הנקודתית שבגינה התאשפזו, אלא הם גם יוכלו לצאת מחוזקים ובריאים יותר, ובוודאי לא במצב תפקודי פחות טוב מזה שהיו בו לפני הצורך באשפוז", אמרה פרופ' זיסברג.

מענק לפיתוח והערכה של תוכניות לעיצוב עתיד טכנולוגיות הלמידה

התוכנית היוקרתית "Horizon Europe" של האיחוד האירופי הודיעה באחרונה על זכייתם של חוקרים מהמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב במענק מחקר בסך של כ-3 מיליון אירו.
המענק ניתן על הצעת המחקר החדשנית, שנועדה להעצים מחנכים ולומדים בידע ובכישורים הנדרשים בעקבות המהפכה הדיגיטלית והתפתחות הבינה המלאכותית. מעבר להשקעות בתשתית דיגיטלית ובהכשרת מורים, פרויקט המחקר מבקש להבין את ההשפעה של מאמצים אלה על שיפור תוצאות הלמידה של הלומדים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ענת כהן, ראשת המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך וגיא כהן, חוקר במרכז
ד"ר ענת כהן, ראשת המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך וגיא כהן, חוקר במרכז
גיא כהן - חוקר במרכז (מימין) וד"ר ענת כהן, ראשת המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך
(צילום: אריאל בן עמי)
ד"ר ענת כהן, ראשת המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב' TNRV: "המטרה העיקרית של הפרויקט היא לפתח מסגרות אפקטיביות ומקיפות להכשרות חינוכיות העוסקות בקידום יכולות פדגוגיות דיגיטליות. התכנית כוללת שיתוף פעולה עם חוקרים מאירופה, ובמסגרת כך השותפים מקווים ליצור מסגרת אחידה כלל אירופית לבנייה ולהערכה של תוכניות הכשרה חינוכיות, העוסקות בקידום יכולות פדגוגיות דיגיטליות בדגש על המדיניות הציבורית ושיתוף משרדי ממשלה".
ד"ר כהן הוסיפה כי "בעולם דיגיטלי המתפתח במהירות, הצורך לצייד מחנכים ולומדים, הן במקצועות ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) והן במקצועות הרוח והחברה, בכלים הנכונים ללמידה לאורך החיים, הוא קריטי מתמיד. המטרה שלנו היא ללכת מעבר להכרת הכלים הטכנולוגיים ולהתמקד בהעצמת מורים ותלמידים עם הידע והמיומנויות הדיגיטליים הדרושים כדי לשגשג בעולם המשתנה ללא הרף".
גיא כהן, חוקר במרכז, הוסיף: "הצלחת הפרויקט והזכייה במענק מדגישים את המחויבות החזקה בין ישראל לאירופה בעבור מחקר וחדשנות. הוא יתרום משמעותית לתחום החינוך, וממצאיו יקדמו קבלת החלטות מושכלות ותכנון מדיניות מבוססי נתונים".