נפתח את מבזק החדשות הטובות שלנו עם עדות ראשונה ומרתקת לניצני (זרעי) חורים שחורים על-מסיביים ביקום המוקדם. מדובר בתופעה שאין למדע תשובות מדויקות עליה, אם כי - העדות הזאת יכולה להסביר לנו כיצד חורים שחורים התפתחו להיות ענקיים, עד לגודל של פי מיליארדים מזו של השמש שלנו.
חורים שחורים על-מסיביים מוגדרים כבעלי מסה שנעה בין 100 אלף ל-10 מיליארד מסות שמש. ניצני החורים השחורים הגדולים שנמצאים בלב המחקר הם פי 40 מיליון מזו של השמש, וייתכן שאסטרונומים אכן גילו את העדות הראשונה לתחילת היווצרותו של חור שחור שכזה.
3 צפייה בגלריה
חור שחור
חור שחור
חור שחור
(הדמיה: shutterstock)
חור שחור מסיבי, ככל הנראה, נוצר מקריסה ישירה של ענן גז עצום, בניגוד לחור שחור "רגיל", שנוצר כאשר כוכב מגיע לסוף חייו ומתפרק אל תוך עצמו. הצוות, בעזרתו של טלסקופ החלל ג'יימס ווב, זיהה לראשונה עצם בעל מסה האופיינית לחור שחור מסיבי, בגלקסיה בשם UHZ1, ומדובר בהסתכלות מדהימה אל העבר הרחוק מאוד.
הגלקסיה הזאת, לטענת החוקרים, מספקת עדויות משכנעות לכך שהיא מכילה ניצנים ראשונים של חורים שחורים מסיביים ביקום המוקדם. אבל כמו היקום, עוד מוקדם להכריז על ממצאים סופיים, ויש עוד הרבה לפצח במחקר עתידי לגבי אישור סופי של אוכלוסיית חורים שחורים על-מסיביים בתחילת דרכם.
ומכאן, 44 מיליון שנות אור רחוק מאיתנו - נצפתה לה על ידי טלסקופ החלל האבל, גלקסיית עדשה מיוחדת ששונה מאוד משביל החלב שלנו. שמה של הגלקסיה NGC 6684 והיא ממוקמת בקבוצת הכוכבים טווס.
3 צפייה בגלריה
הגלקסיה הרחוקה
הגלקסיה הרחוקה
הגלקסיה הרחוקה
(צילום: נאס"א, טלסקופ החלל האבל)
גלקסיית עדשה היא גלקסיה שהצורה שלה כשל עדשה, אחת משלושת הסוגים העיקריים של גלקסיות (שביל החלב הוא גלקסיה ספירלית). העדשה שנחשפה נראית מעורפלת, ובעדשות מסוג זה, יש בליבתן כוכבים עתיקים, ללא זרועות ספירליות.
בנאס"א משערים שגלקסיה כזאת עשויה להיות ספירלית מזדקנת, שזרועותיה דהו, או כאלה שהתמזגו. כך למשל, עדויות עדכניות מצביעות ששביל החלב שלנו היה בעבר הרחוק מאוד גלקסיית עדשה, לפני מיליארדי שנים, עד שסדרה של התנגשויות גלקטיות עיצבו את זרועותיה הספירליות.
ולסיום, חדשות טובות מיורק: שם נעשים מאמצים קדחתניים להצלת חיפושית ירוקה ונדירה הנמצאת בסכנת הכחדה. זוהי חיפושית ששמה בתרגום חופשי הוא חיפושית בן חרצית מצוי, על שם הצמח שמהווה מקור המזון העיקרי שלה (Tansy), והיא חיה ליד נהרות.
3 צפייה בגלריה
המבצע להצלת החיפושית הנדירה
המבצע להצלת החיפושית הנדירה
המבצע להצלת החיפושית הנדירה
(צילום: אוניברסיטת יורק)
60 מהן הועברו לבית חדש באוניברסיטת יורק, במטרה לשמר את המין. כדי לקבל את פניהן כמו שצריך, בקמפוס טופחו במיוחד מאות צמחי בן חרצית מצוי, כדי לקיים את המערך האקולוגי עבורן. עבור האנגלים בכלל ויורק בפרט, מדובר בחיפושית מיוחדת במינה, והיא ידועה עבור המקומיים כ"תכשיט של יורק", מכיוון שבמשך זמן רב האמינו שהיא חיה רק שם.
הדבר התברר כלא נכון, אבל במבט היסטורי, לחיפושית הזאת יש קשר מיוחד ליורק. כבר לפני מאות שנים נהגו אנשים לנסוע עד לשם כדי להשיג אותן עבור אוספים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי