היסטוריה בת 46 אלף שנה: מדענים החזירו לחיים תולעת, שקפאה בסיביר לפני עשרות אלפי שנים. מדובר בתולעת עגולה, ממין שלא היה מוכר למדע קודם לכן (ונקרא על ידם Panagrolaimus kolymaenis).
התולעת נמצאה כ-40 מטרים מתחת לאדמה הסיבירית, במצב רדום המכונה קריפטוביוזה (התעוררות לחיים בתנאי רטיבות אצל יצורים לאחר מצב של כמעט חוסר חיים כתוצאה מייבוש מוחלט של גופם). אורגניזמים שנמצאים במצב הזה, כמו התולעת - יכולים לסבול היעדר מוחלט של מים או חמצן, ולשרוד במצב של טמפרטורות קיצון.
הם "בין החיים למוות. הם יכולים לעצור את החיים ולהתחיל אותם מהתחלה", הסבירו החוקרים את התהליך המרתק. אלא, שכל מקרה קודם שנבדק - שרד במשך עשרות שנים, לא אלפי ובטח לא עשרות אלפי שנים.
3 צפייה בגלריה
התולעת שהוחזרה לחיים
התולעת שהוחזרה לחיים
התולעת שהוחזרה לחיים
(צילום: Alexei V. Tchesunov and Anastasia Shatilovich/Institute of Physicochemical and Biological Problems in Soil Science RAS)
פיליפ שיפר, ראש קבוצת המחקר של המכון לזואולוגיה באוניברסיטת קלן ואחד המדענים המעורבים במחקר, אמר כי הדבר עשוי לסייע לדברים נוספים. בריאיון ל-CNN, הוא אמר: "על ידי התבוננות וניתוח של בעלי חיים אלה, נוכל אולי להודיע ​​לביולוגיה של שימור, או אולי אפילו לפתח מאמצים להגן על מינים אחרים, או לפחות ללמוד מה לעשות כדי להגן עליהם בתנאים הקיצוניים האלה שיש לנו עכשיו".
ומאדמות סיביר הקפואות לחלל. הגשושית ג'ונו שוגרה ב-2011 כדי לחקור את כוכב הלכת צדק. מאז שהגיעה ליעד שלה ב-2016, היא לא מפסיקה לספק לנו תמונות עוצרות נשימה.
לאחרונה היא לכדה נופים של עולם מלא בהרי געש, ומדובר באחד מבין 80 הירחים של צדק, אִיוֹ. מאות מיליוני קילומטרים מכדור הארץ, "מסתתר" לו עולם וולקני ששופע לבה – ואת העולם הזה, ג'ונו אפשרה לנו לראות, מקרוב מאוד.
3 צפייה בגלריה
הירח הגעשי של צדק
הירח הגעשי של צדק
הירח הגעשי של צדק
(צילום: NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS / Thomas Thomopoulos (CC BY 3.0))
כל כך קרוב, שחלק מהתמונות שנלכדו הן המפורטות של הירח שצולמו אי פעם.
ולסיום, אתם הרי יודעים שיש נהירה גדולה בימי הקיץ החמים אל שדות התעופה ברחבי העולם, אבל לאורח הזה לא נראה לנו שצפו במלזיה.
שוטרי חיות הבר זומנו באופן בהול לשדה התעופה המרכזי במדינה לאחר שנמצא קוף סורר, שניכר כי ארז לבד, ומצא את דרכו לתוך המבנה, אך לא הצליח לצאת ממנו.
3 צפייה בגלריה
הקוף שחולץ משדה התעופה
הקוף שחולץ משדה התעופה
הקוף שחולץ משדה התעופה
(צילום: Malaysia Airports)
בסרטון שהועלה לעמוד הפייסבוק של שדה התעופה נראה הקוף מטפס על החלון בטרמינל 1 בשדה התעופה הבינלאומי. המחלצים הגיעו לקוף - והוציאו אותו החוצה, כשהוא בריא ושלם.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון,שלישי וחמישי