הטמפרטורה הממוצעת הגלובלית לחודש יולי 2023 הייתה הגבוהה ביותר שתועדה אי פעם. כך הודיע הבוקר (יום ג') באופן רשמי השירות לשינויי אקלים קופרניקוס (C3S), שבמימון האיחוד האירופי. בחודש שעבר גם נמדדו הטמפרטורות הגבוהות ביותר ליום אחד - וה-6 ביולי זכה בתואר המפוקפק של "היום החם ביותר בהיסטוריה".

מהנתונים, המתייחסים לכל חודש יולי, עולה כי הוא היה חם ב-0.72 מעלות יותר מאשר הממוצע בחודש יולי בשנים 1991 עד 2020 וגבוה ב-0.33 מעלות מהשיא הקודם של החודש החם בהיסטוריה, שנרשם ביולי 2019.
לפי המדידות שנערכו, הטמפרטורה הממוצעת העולמית בחצי הכדור הצפוני והדרומי, בים וביבשה וגם באוויר, הייתה גבוהה ביותר מ-1.5 מעלות מהממוצע בשנים 1850 עד 1900. באזורים רבים בחצי הכדור הצפוני סבלו תושבים מגלי חום רבים, כולל בדרום אירופה. במספר ערים בצפון אמריקה וברוב אזור אנטארקטיקה נמדדו טמפרטורות גבוהות בהרבה מהממוצע.
6 צפייה בגלריה
 בסימן עלייה. הטמפרטורה הממוצעת באוויר מ-1940 ועד 2023
 בסימן עלייה. הטמפרטורה הממוצעת באוויר מ-1940 ועד 2023
בסימן עלייה. הטמפרטורה הממוצעת באוויר מ-1940 ועד 2023
(צילום: מתוך הדוח של האיחוד האירופי)
גם האוקיינוסים להטו. הטמפרטורה הממוצעת בים המשיכה לעלות, לאחר פרק זמן ארוך של טמפרטורות גבוהות מהרגיל מאז אפריל 2023. הטמפרטורות הגיעו לשיאים חדשים ביולי האחרון. הטמפרטורות הגלובליות של פני הים היו גבוהות ב-0.51 מעלות מהממוצע של 1991 עד 2020. מהנתונים של קופרניקוס עולה עוד כי גלי חום ימיים התפתחו בצפון גרינלנד וברחבי הים התיכון.
"חזינו זה עתה בטמפטורות בים וביבשה, ששברו את השיאים של חודש יולי", אמרה סמנתה בורגס, סמנכ"לית של השירות לשינויי אקלים קופרניקוס. "לשיאים האלה יש השלכות חמורות עבור בני האדם וכדור הארץ, שנחשפים לאירועים קיצוניים חמורים ותכופים יותר".
בורגס הוסיפה: "שנת 2023 היא כעת השנה השלישית החמה ביותר מאז המדידות, עם ממוצע של 0.43 מעלות יותר מהממוצע. גם אם מדובר באירוע זמני, הדבר מראה את הדחיפות שיש לנקוט במאמצים שאפתניים כדי להפחית את פליטת גזי החממה הגלובליים, שכן הם הגורם העיקרי מאחורי שיאי הטמפרטורות שאנו חווים".
6 צפייה בגלריה
גם בסימן עלייה. הטמפרטורה הממועצת בים
גם בסימן עלייה. הטמפרטורה הממועצת בים
גם בסימן עלייה. הטמפרטורה הממועצת בים
(צילום: מתוך הדוח של האיחוד האירופי)
"זה לא באמת מפתיע אף אחד שעוקב אחר הנתונים בזמן אמת", אומר ד"ר אור ביאליק, חוקר בבית הספר ע"ש לאון צ'רני למדעי הים באוניברסיטת חיפה, ועמית מחקר באוניברסיטת מונסטר (גרמניה). "אנחנו רואים כבר בשבועות האחרונים, שאנחנו נכנסים לשיא פסיכי מבחינת הטמפרטורות. הטמפרטורות בצפון האוקיינוס האטלנטי הגיעו ל-25 מעלות. NOAA (מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי בארה"ב) פרסמו התרעה שהם מעריכים ששוניות האלמוגים בקריביים בסיכון לאירוע הלבנה המוני, קרח הים באנטארקטיקה נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז ומעולם. ומה שחריג הוא שזה קורה בחורף בחצי הכדור הדרומי, אז בדרך כלל מצטבר קרח".
ד"ר ביאליק הוסיף: "כל מדד שאנחנו מביטים עליו מאז אמצע מאי - שובר שיאים אחר שיאים. לפי מדדים מסויימים זה אולי הקיץ הצפוני החם ביותר ב-120 אלף השנים האחרונות. אנחנו מתקרבים ל'נקודת שבירה' של חלק מהמערכות ששומרות על האקלים של כדור הארץ בוויסות. איך, מתי ולמה זה יגיע מעבר לקו - אנחנו לא יודעים. יכול להיות שעברנו אותו".
6 צפייה בגלריה
רומא איטליה גל חום
רומא איטליה גל חום
מתרעננים מעט ברומא
(צילום : רויטרס /Guglielmo Mangiapane)
הוא הזהיר מההשלכות החמורות של ההתחממות הגלובלית. "בשנים האחרונות אנחנו מדברים על נקודות מפנה, שמביאות אותנו לנקודת אל חזור מבחינת תהליכי וויסות", אמר ד"ר ביאליק. "מה זה אומר כשנעבור אותם? יכול להיות שהחלקים העמוקים של האוקיינוס יאבדו חמצן, מה שיגביר חלק מהתהליכים שאנחנו על פני השטח רואים, וישמיד מערכות אקולוגיות שלמות. צריך לזכור שהאקויינוס הוא הרגולטור של האקלים בכדור הארץ. הוא אוגר את רוב החום שהצטבר. המצב הוא לא טוב".
ד"ר ביאליק אמר כי כל מדינות העולם צריכות לפעול ומהר, כדי לצמצם באופן מיידי את פליטות גזי החממה. "מה שקורה ב-200 השנים האחרונות הוא חסר תקדים", הוא אמר. "כמות המתאן ותחמוצת החנקן, וכמובן הפחמן הדו חמצני, ששוחררו לאטמוספרה ב-200 השנים האחרונות הן בקצב שאין לו אח ורע. מאוד קל להוציא את המערכת מאיזון ולוקח הרבה זמן עד שהיא חוזרת לאיזון.
6 צפייה בגלריה
 גל החום ביוון בחודש שעבר
 גל החום ביוון בחודש שעבר
גל החום ביוון בחודש שעבר
(צילום: Louisa GOULIAMAKI / AFP)
6 צפייה בגלריה
שריפה שריפת יער באזור אתונה יוון גל חום
שריפה שריפת יער באזור אתונה יוון גל חום
תוצאה של גל החום. שריפת ענק ביוון
(צילום: Spyros BAKALIS / AFP)
"אפשר לומר לאנשים תטוסו פחות, תאכלו פחות בשר, אבל זה גדול מדי מכדי שהאדם הבודד יוכל להניע בעצמו. אם נצליח להפחית פליטות בקצב הנדרש, שזה הרבה מאוד ומהר מאוד, אולי נוכל להציל את עצמנו. יש לנו בעיה מאוד קשה והיא שהרבה מדינות מסרבות לקחת את הצעד הראשון. אנחנו נראה בצורות וקפיצה במחירי המזון ופליטי אקלים, כי מדינות איים מסויימות יהיו מתחת למים, וכי תהיה פשוט מצוקה של לחץ סביבתי ומצוקת מזון ומים. אין ספק שאלו לא חדשות טובות".

בישראל: יולי היה חם במידה ניכרת מהממוצע

יולי היה חם מהממוצע במידה ניכרת ובהשוואה לעבר הוא מדורג במקום השני, אחרי יולי 2017, בסדרת המדידות המרחביות מ-1950. בחלק מהאזורים זהו יולי החם ביותר מבחינת טמפרטורת המקסימום היומית, אולם בטמפרטורות המינימום היממתית הוא אינו מדורג גבוה, כיוון שהלילות במישור החוף ובעמקים לא היו חמים במיוחד ובחלק מהתחנות הוא אף היה קרוב לממוצע. כך עולה מסקירה של השירות המטאורולוגי, שפורסמה מוקדם יותר החודש.
6 צפייה בגלריה
חוף מציצים
חוף מציצים
היה חם גם בישראל. חוף מציצים
(צילום: עוז מועלם)
מהנתונים עולה עוד כי בשעות היום יולי היה חם מהממוצע בישראל (1991 עד 2020) ברוב חלקי הארץ ב-2 עד 2.5 מעלות. בשעות הלילה היו הבדלים בין חלקי הארץ השונים. בגליל העליון ובהרי יהודה הטמפרטורות היו גבוהות מהממוצע ב-2 עד 2.5 מעלות בממוצע, בנגב ובערבה ב-1 עד 1.5 מעלות ובמישור החוף ובשפלה מ-0.5 עד 1 מעלות. במורדות הרי יהודה ובגליל התחתון הטמפרטורות בלילה היו קרובות לממוצע או מעט גבוהות ממנו, בעמקי הצפון הן היו קרובות לממוצע ובגולן הן אף היו נמוכות במעט מהממוצע.
עוד נמסר מהשירות המטאורולוגי כי בסדרת המדידות המרחביות מאז 1950, יולי 2023 מדורג במקום השני בטמפרטורה היומית (הטמפרטורה המשולבת של היום והלילה). יולי 2017 היה חם יותר וחודשי יולי בשנים 2000 ו-2012 היו דומים בממוצע ליולי הנוכחי.
בשירות המטאורולוגי הדגישו כי כל 15 חודשי יולי החמים ביותר בישראל נרשמו מאז שנת 2000, מה שמבטא בצורה ברורה את מגמת ההתחממות הבולטת בשניים-שלושה העשורים האחרונים. עוד אמרו בשירות המטאורולוגי כי בהשוואה לכלל חודשי הקיץ בעבר, חודשי אוגוסט בשנים ,2010 ,2015 2021 וספטמבר 2020 היו חמים מיולי השנה בישראל.