ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הובהל בצוהרי יום שבת לבית החולים תל השומר, ועל פי ההודעה הרשמית שיצאה מלשכת ראש הממשלה ובית החולים, אובחן עם התייבשות לאחר בילוי ושיט בכינרת ביום שישי. מהדיווחים בתקשורת ומהדברים שאמר נתניהו עצמו בסרטון שפרסם מבית החולים במוצאי שבת, ניתן ללמוד שהבילוי שלו ושל רעייתו התקיים במהלך השעות החמות של היום, תחת עומס חום כבד ובעיצומו של גל חום, כשהוא נמצא "בשמש, בלי כובע", (ו)בלי מים". נתניהו, שציין במעיין בדיחות שלא מדובר ב"רעיון טוב", הוסיף וקרא לאזרחי המדינה: "יש לי רק בקשה אחת מכם. אנחנו עוברים גל חום במדינה, אז אני מבקש מכם תהיו פחות בשמש, תשתו יותר מים, ושיהיה לכולנו שבוע טוב".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בשייט בכנרת
ראש הממשלה נתניהו בשייט בכנרת
ראש הממשלה נתניהו בשייט בכינרת ביום שישי
אני רוצה בראש ובראשונה לאחל לראש הממשלה החלמה מהירה ובריאות איתנה. אבל אני לא יכול שלא לתהות מדוע הוא לא נהג משנה זהירות, כשהיה ברור לכול שיש גל חום כבד במדינה? ולשאול לאן נעלמה הדוגמה האישית והאחריות הלאומית?
יתרה מכך, לצערי הרב המקרה של נתניהו מסמל את חוסר הרצינות שהוא והממשלה שבראשותו מייחסים להתמודדות עם משבר האקלים, הן בהיבט של הפחתת פליטות (אדפטציה) והן בהיבט של היערכות להסתגלות לשינויי האקלים, ובכללם גלי חום, ברמה האישית, המקומית והלאומית. זאת ועוד, בשונה מכל אזרח פרטי, הזלזול של נתניהו מותיר את כלל אזרחי ישראל חשופים יותר ופגיעים יותר.

בשל ההתחממות העולמית, הטמפרטורה הממוצעת בישראל עולה בעשורים האחרונים בקצב מהיר, כמעט כפול מהקצב העולמי, וגורמת בין היתר לגלי חום תכופים, ארוכים וקיצוניים יותר. חודש יוני האחרון הביא עימו למחזותינו מזג אוויר חריג, ובכללו גם כמה ימי שרב, ובשבוע שעבר החל גל חום, שיגיע לשיאו היום וימשך כל השבוע, והוא מתאפיין בטמפרטורות גבוהות מהממוצע בשילוב עם לחות גבוהה שיוצרים עומס חום כבד ביום ובלילה. כל אלו מאיימים על הבריאות של כל אחת ואחד מאיתנו, ומובילים לתמותה, ובמיוחד של אנשים מבוגרים מעל לגיל 70, כפי שעולה מנתונים שנאספו בגלי החום שחלפו עלינו בשנים הקודמות.
בתוך כך המלצות הרופאים הן לשהות במקומות מקורים ומקוררים, ובמידה וחייבים לצאת החוצה לחבוש כובע ולהתמגן, ובעיקר להרבות בשתייה.
משבר האקלים, שהולך ומסלים והופך להיות אלים יותר בשנים האחרונות, מעבר לכל התחזיות של המדענים, מכה בשבועות האחרונים בעולם כולו. הטמפרטורות ברחבי הגלובוס מאמירות שוב ושוב ושוברות שיאים מקומיים ועולמיים, כאשר בתחילת החודש נשבר יום אחר יום שיא הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ, טמפרטורה המשקללת את טמפרטורת היבשה והים, ביום ובלילה ובחלקו הצפוני וחלקו הדרומי של כדור הארץ, ובשבועיים האחרונים גלי חום שטפו את דרום ארה"ב, סין, אירופה, אפריקה ועוד. התחזיות לשבוע הקרוב באירופה ובארה"ב מאיימות להמשיך באותו המסלול ושוב לשבור שיאים, כשברקע מחקרים שמציגים כי בגלי החום ששטפו את יבשת אירופה בשנה שעברה מתו יותר משישים אלף אנשים.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב גל חום עמק המוות ב קליפורניה
ארה"ב גל חום עמק המוות ב קליפורניה
אזהרה בעמק המוות בקליפורניה
(צילום: AP Photo/Ty ONe)
נוכח כל אלו, ממשלת ישראל והעומד בראשה לא יכולים להמשיך ולטמון את הראש בחול. עליהם להפנים את גודל האירוע, להאיץ את ההכנה של תכניות להסתגלות לשינויי האקלים ואת היישום שלהן בשטח ולהקצות יותר ויותר משאבים כדי להתגונן מפני האיומים של גלי חום בקיץ ושיטפונות והצפות בחורף.
על הממשלה לפעול לצימצום איי החום העירוניים על ידי קידום תכנית בנייה מתאימות ומותאמות והוספת הצללה טבעית ומלאכותית ברחובות; היא צריכה להכין את כוחות ההצלה ואת מערכת הבריאות כולה, וכן תוכניות הסברה לציבור הרחב בנוגע להשפעות הבריאותיות של גלי חום והדרך להתמודד עם עומס חום כבד. היא חייבת להבטיח את העמידות של התשתיות הלאומיות ואת האספקה של שירותים חיוניים, ולשמור על החקלאות המקומית. עליה להקצות יותר משאבים לפיתוח ויישום של טכנולוגיות קליימטק מתקדמות; וגם לשמור על הביטחון הלאומי ועל החוסן הכלכלי.
ראש הממשלה חייב לשים את משבר האקלים בראש מעייניו, למען הדורות הנוכחיים והדורות הבאים. לא מספיק לומר בדיעבד לציבור הרחב מה טוב ומה לא טוב לעשות. חובה עליו ועלינו להיערך לסיכונים ולאיומים שמשבר האקלים מציב לפתחנו ברצינות ובאחריות.
פרופ' עדי וולפסון הוא חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספר "צריך לקיים - אדם, חברה וסביבה: לקחי העבר ואחריות לעתיד" (פרדס, 2016).