תוכנית בנייה חדשה לאזור התעשייה "שער שומרון" בשומרון, הנמצא בין הקו הירוק וגדר ההפרדה, מאיימת על הסביבה. התוכנית, שאותה מקדמת המועצה האזורית שומרון בשיתוף המועצות המקומיות אלקנה ואורנית, עלולה להוביל לחסימה של אחד המסדרונות האקולוגיים החשובים ביותר במרכז הארץ.
5 צפייה בגלריה
האזור שבו אמור לקום אזור התעשייה שער השומרון
האזור שבו אמור לקום אזור התעשייה שער השומרון
האזור שבו אמור לקום אזור התעשייה שער השומרון
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע, יחד עם פעילי סביבה מקומיים, מתנגדים לתוכנית הבנייה הנרחבת. על השטח שצפוי להיות מכוסה באספלט ומבני תעשיה, קיימת אוכלוסיית צבאים גדולה ומפותחת במיוחד ומגוון גדול ביותר של יונקים, ציפורים ובעלי חיים נוספים.
בשטח צמחים כמו סירה קוצנית, עצי אשחר, חרוב, שיזף מצוי ואוג קוצני, הפרוסים בדלילות. בנוסף, תועדו אוכלוסיות גדולות של מיני יונקים רבים, חלקם בסכנת הכחדה, כגון צבאים, צבועים, גיריות, ארנבות, תנים, חזירי בר, שועלים ונמיות, זאת לצד זוחלים כמו צבי יבשה, שנוניות שפלה, חומטים ומיני נחשים רבים.
בשטח מקננים עופות דורסים רבים כגון חיוויאי הנחשים ועקב עיטי, וביחד עמם נצפו גם מינים בסכנת הכחדה כמו עיט ניצי ובז אדום.
5 צפייה בגלריה
צבאים בשטחים הפתוחים מזרחית לראש העין
צבאים בשטחים הפתוחים מזרחית לראש העין
צבאים בשטחים הפתוחים מזרחית לראש העין
(צילום: יוסי ארן, החברה להגנת הטבע)
"פיתוח של אלפי דונמים טבעיים במרחב הזה הוא בעל השלכות הרסניות ובלתי הפיכות על אזור המרכז ועל ארץ ישראל כולה", הסביר משה פרלמוטר, רכז שמירת טבע במרכז של החברה להגנת הטבע. "התוכנית מאיימת לחסום לחלוטין את רצף המסדרון האקולוגי הארצי הגדול והחשוב ביותר במרכז הארץ, בחלקה המזרחי. האזור הזה הוא חולייה מקשרת הכרחית ויחידה של גבעות טבעיות המאפשרות את רצף המסדרון הארצי. חסימת המסדרון הארצי, יביא למעשה לנתק הרצף האקולוגי בין צפון הארץ לדרומה ולהכחדה פוטנציאלית של אוכלוסיית חיות הבר במקום".
בסביבה הקרובה התוכנית תחסום לחלוטין את החיבור בין מרחב שמורת נחל שילה ומרחב נחל קנה, וכך תנתק את הקשר בין אוכלוסיות הצבאים החיות באזורים אלה. מעבר לכך, בראייה רחבה, היא תנתק את רצף המסדרון האקולוגי הארצי בין צפון ודרום, דבר שעלול להביא לפגיעה קשה או אפילו אנושה ברמה הארצית.
אזור התעשייה החדש עתיד להשתרע על פני 2,500 דונם עם 2 מיליון מ״ר של שטח בנוי, פי שמונה וחצי מהמבנה העצום של התחנה המרכזית החדשה בל אביב, ולמרבה האבסורד - בסמוך למספר רב של אזורי תעשייה קיימים, כמו פארק תעשייה אפק (סיבל), אזור המרלו״גים ״לב הארץ״ בכפר קאסם, אזור התעשייה הישן בראש העין, אזור התעשייה ״נצבא סיטי״ החדש שמוקם בראש העין, פארק תעשייה ״אריאל מערב" ועוד. כל המתחמים הללו נמצאים ברדיוס של 14 ק״מ מהמתחם שאותו רוצה המועצה האזורית שומרון.
5 צפייה בגלריה
האזור שבו אמור לקום אזור התעשייה
האזור שבו אמור לקום אזור התעשייה
האזור שבו אמור לקום אזור התעשייה
(צילום: דני לייזרוביץ, החברה להגנת הטבע)
אבל לא רק הארגונים הירוקים מתנגדים לתוכנית. במסמך פנימי של המשרד להגנת הסביבה הציעו לצמצם את התוכנית, שכן מדובר בתוכנית עם ניצול בלתי יעיל של שטחים פתוחים. "אזור תעסוקה שהוא כה מפוזר ובזבזני בשטח, ועוד באזור כל כך ערכי ורגיש, אין לו אח ורע בישראל והוא נוגד את המדיניות הארצית, שהתגבשה והפכה לקונצנזוס עוד בראשית שנות ה- 90, החותרת לשימוש יעיל בקרקע, לשמירה על השטחים הפתוחים ההולכים ואוזלים ולניצולם בזהירות יתרה".
במשרד הציעו לצמצם בצורה דרסטית את ממדי התוכנית, כך שתאפשר תנועה של בעלי חיים לכיוון מערב וצפון. בנוסף ציינו כי כיום ישנם שטחי תעסוקה רבים שאינם מנוצלים במרחב, ויש לפעול לניצול הפוטנציאל הקיים.
למרות הדברים הברורים שכותב המשרד במסמך פנימי, הם בחרו שלא להתייחס בצורה רשמית לתוכנית. השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, קידמה לאחרונה הצעת מחליטים לקידום הטיפול במפגעים סביבתיים וחיזוק האכיפה הסביבתית באזור איו"ש. רק החודש היא דיברה על החשיבות שבשמירה על הסביבה גם ביהודה ושומרון.
5 צפייה בגלריה
באזור עוד כמה אזורי תעשייה
באזור עוד כמה אזורי תעשייה
באזור עוד כמה אזורי תעשייה
(צילום: משה פרלמוטר, החברה להגנת הטבע)
אז מה תגובת המשרד - האחראי על קמ"ט סביבה - בנוגע לתוכנית, שלפי מומחים וגורמי מקצוע תפגע קשות בסביבה? "היועץ הסביבתי לתוכנית הוא קמ"ט איו"ש. תוכנית זו נמצאת בשלב של התנגדויות, ולכן המשרד מנוע מלהתייחס אליה בשלב זה", נמסר.
"לצערנו הגדול קמ"ט איכות סביבה לא חושבים שהתוכנית הזו רעה והוא לא עשה מאמצים לעצור או לתקן אותה", אומר פרלמוטר. "ההתנהלות שם בעייתית. הם הזניחו את השטח הזה ופשוט נתנו אותו טרף לתכנון המזעזע הזה".
5 צפייה בגלריה
באזור יש גם עופות דורסים
באזור יש גם עופות דורסים
באזור יש גם עופות דורסים
(צילום: יגאל סימנטוב, החברה להגנת הטבע)
מהמועצה האזורית שומרון נמסר: "התוכנית מקודמת על ידי המנהל האזרחי, קיבלה אישורי קמ"ט ארכיאולוגיה וקמ"ט סביבה לאחר ביצוע תסקירים סביבתיים. אזור תעשייה 'שער השומרון' הוא אזור תעשייה מהחשובים ביו"ש . הוא צפוי להביא עשרות אלפי מקומות תעסוקה לישראלים ולתושבי הרשות הפלסטינית. יצויין כי המסדרון האקולוגי המדובר חסום ברובו על ידי בנייה בכפר קאסם ובראש העין, ועל ידי גדר ההפרדה עצמה".
עוד אמרו במועצה האזורית: "לא ראינו את ארגוני הסביבה, שכה חשובים להם ערכי הטבע, מזדעקים נוכח פגיעה אנושה ובנייה בלתי חוקית של הרשות הפלסטינית, בשלל שמורות טבע ביו"ש, דוגמת נחל קנה, נחל מכמש ורכס ריחן, מה שנראה תמוה מאוד ומעורר שאלות. נוסיף ונאמר כי ביוזמת הרשויות המתכננות את אזור התעשייה, אזור התעשיה צומצם בצורה משמעותית ביותר, והמבנים מתוכננים לאזורים הגבוהים יותר בשטח שאינם פוגעים במסדרון האקולוגי, על כן נראה בטעות כי מדובר בתוכנית בזבזנית, אם כי מדובר בצמצום אזור התעשייה לשם הגנה על הסביבה.
"כמו כן אנחנו מודעים לכך שגופים בעלי אינטרסים כלכליים מנסים לפגוע בהקמת אזור תעשייה 'שער השומרון', מחשש לתחרות מול אזורי תעשיה אחרים. מועצה אזורית שומרון תמשיך עם כלל הרשויות במרחב לפעול לחיזוק הכלכלה והתעשייה, לפעול לחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי ודו הקיום בין יהודים לערבים במרחב וכמובן כחלק בלתי נפרד מזה לשמירה בקפדנות על הסביבה של כולנו".