משבר האקלים כאן - ואת ההשלכות שלו אנחנו נרגיש היטב בימים הקרובים: היום (ד') הטמפרטורות ימשיכו לעלות, ומחר יחל גל החום הכבד שיימשך עד אמצע השבוע הבא. אם עד כה גלי חום ארוכים היו נדירים בישראל, מומחי אקלים צופים כי כבר בשנים הקרובות הם יהפכו לדבר שבשגרה. עומסי חום כבדים יורגשו החל ממחר בכל הארץ, ובבקעה הטמפרטורות יגיעו ל-45 מעלות. בחוף ובשפלה אחוזי הלחות יהיו גבוהים מאוד.

בריאיון ל-ynet live התייחס ד"ר עמיר גבעתי, הידרולוג ומומחה אקלים לגל החום הנוכחי ולמה שצפוי לנו בשנים הקרובות. "גלי חום יש כל שנה בקיץ, אבל החריגות באמת היא אולי במשך הזמן שנרגיש את זה", הוא אמר בהתייחסו לגל החום הנוכחי. "אולי לא נשבור שיאים ולא נגיע לטמפרטורות של מעל 45 מעלות, כמו שהיה נראה בהתחלה. אבל משך הזמן - זה יתחיל היום ויימשך כמעט שבוע. זה חריג. בדרך כלל גלי חום בקיץ הם קצרים. הפעם זה יהיה ארוך".
הוא התייחס בדבריו להשפעת פליטות גזי החממה ומשבר האקלים על תופעות קיצון כמו גלי חום. "כמעט בוודאות זה יילך ויתמשך. קשה לדעת כמה ימים. אם פעם גלי חום היו קצרים וגם בתדירות נדירה - עכשיו התדירות עולה וגם המשך הולך ומתארך", אמר ד"ר גבעתי. "בארצות הברית, בימים אלה, הם סופרים שלושה שבועות של גל חום. זה דבר שלא היה. בטקסס נגרמו נזקים לרשת החשמל. בצד השני של כדור הארץ אנחנו שומעים על שיטפונות בהודו. אנחנו חווים הקצנה. שבוע של גל חום – כנראה זה יהיה הסטנדרט".
ד"ר גבעתי אמר כי ימים כמו שהיו בתחילת השבוע, שבהם מזג האוויר היה נוח יחסית לחודשי הקיץ, יהפכו לנדירים יותר בעתיד הקרוב. "כמעט לא יהיה ימים של הקלה, כמו הימים האחרונים שהיו עם עננים וטפטוף לפני כמה ימים", הוא אומר. "הולך להיות גל חום עד ארוך. בסוף המאה זה יהיה מאוד מפחיד, חלק מהתחזיות מדברות על 5-3 מעלות יותר מעל הממוצע היום – מזג האוויר הרגיל בקיץ יהיה קרוב ל-40 מעלות. זה תרחיש קיצון. זה די נוראי".
2 צפייה בגלריה
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
נופשים בכינרת בסופ"ש
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
מומחה האקלים הזכיר את גל החום באירופה אשתקד, שגרם לקורבנות רבים בנפש. "אירופה ב-2022 חוותה את גל החום הקיצוני ביותר אי פעם", הוא אמר. "הדיווחים הרשמיים מדברים על כ-66 אלף אנשים שנספו. זה אמנם אוכלוסיות רגישות. לפעמים זה אפילו בלי שנרגיש – יש אוכלוסיות שנפגעות מגלי החום".
ד"ר גבעתי קרא להיערך לגלי חום ארוכים וקיצונים, שאותם נראה כאן כבר בשנים הקרובות. "אם ב-2026 לא נהיה מוכנים לגלי החום הקיצוניים מבחינת אנרגיה וחקלאות - אנחנו נחווה הפסקות חשמל. אני מקווה מאוד שמי שצריך מכין את המערכות לתחזיות האלה, לוקח טווח ביטחון. אנחנו רואים שכל הזמן זה מקדים וכל הזמן זה מקצין. באירופה לא עשו את זה – ובאירופה מגדירים את זה קטסטרופה", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
חם גם ברומא
חם גם ברומא
חם גם ברומא
(צילום: AP)
בשל עומס החום הצפוי, הודיעה רשות הטבע והגנים כי תיאסר באופן מוחלט הדלקת אש בכל שמורות הטבע והגנים הלאומיים בשל סכנת שריפות - מהיום ועד יום ראשון כולל. גם קרן קיימת לישראל הודיעה על איסור הדלקת אש בכל היערות, לפחות עד יום ראשון.
הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 20-33 מעלות, תל אביב 25-31, חיפה 25-29, צפת 24-33, קצרין 24-39, טבריה 24-41, נצרת 23-34, עפולה 23-37, בית שאן 22-42, לוד 22-34, אשדוד 24-31, עין גדי 30-40, באר שבע 21-35, מצפה רמון 23-31, אילת 29-41.