פגישה - אחרי הביקורת מהאקדמיה: שר החינוך יואב קיש ושר המדע והחדשנות אופיר אקוניס נפגשו היום (יום ד') נציגי ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), ראשי המלמו״פ (המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי) ויו״ר הות״ת, זאת לאחר שבשבוע שעבר הזהירו בכירים במדע ובאקדמיה, כי "הנזק מהחקיקה מסכן את עתיד המחקר בישראל".
2 צפייה בגלריה
השרים קיש ואקוניס במפגש
השרים קיש ואקוניס במפגש
השרים קיש ואקוניס במפגש
(צילום: דוברות משרד החינוך)
בפגישה הצהירו שר החינוך ושר המדע והחדשנות על חשיבות השמירה על החופש האקדמי במוסדות השונים, וכן על החשיבות שבשמירה על חופש הביטוי לכלל הסטודנטים. השרים הדגישו כי הם סבורים שאין לעשות כל שימוש במוסדות ההשכלה הגבוהה לצרכים פוליטים ויש לשמור עליהם ממלכתיים ונטרליים.
עוד אמרו השניים כי יעשו כל מאמץ להגדלת המשאבים המוקצים לאקדמיה במטרה להמשיך ולפתח את ההשכלה הגבוהה בישראל.
הפגישה התקיימה, לאחר שבשבוע שעבר נשיאי אוניברסיטאות המחקר הציבוריות בישראל וחברי מליאת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי שלחו מכתב לראש הממשלה, שר החינוך ושר הטכנולוגיה והמדע - שבו התריעו על פגיעה במחקר המדעי בישראל.
במכתב נכתב בין היתר: "אנו - מדענים, אנשי האקדמיה, יזמים ואנשי הייטק, חברי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי ונשיאי האוניברסיטאות הציבוריות של ישראל, מבקשים להתריע בפניך על הצטברותם של סימני אזהרה ברורים לעתיד המחקר המדעי במדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן למדע
(צילום: גלעד פירסט)
בהמשך המכתב שנשלח לבנימין נתניהו, יואב קיש ואופיר אקוניס - הדגישו החותמים כי "פעילויות המחקר והפיתוח בישראל, המשלבות מחקר מדעי באקדמיה ובמכוני מחקר ממשלתיים, עם פיתוחים טכנולוגיים ויזמות הייטק, הביאו לישראל הצלחות אדירות וחוסן כלכלי , שמרבית מדינות העולם מתקנאות בו".
במכתב, שעליו חתמו נשיאי אוניברסיטת בר-אילן, הטכניון, מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה הפתוחה, הודגש כי "בחודשים האחרונים, בפרט בשבועות האחרונים, הצטברו סימנים המעידים על תהליכים הרסניים אשר עלולים לפגוע בחוסנה המדעי של ישראל".