הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב השיקה לאחרונה תוכנית חדשה, המיועדת לרופאים אשר לצד עבודתם הקלינית משמשים גם כמדענים ועוסקים במחקר.
באוניברסיטת תל אביב אמרו כי המסגרת תסייע בבניית דור חדש של רופאים, שחובותיהם הקליניות יצומצמו כדי לאפשר "זמן מוגן" לעיסוק במחקר. המועמדים מחויבים לעמוד בקריטריונים תחרותיים, וייבחרו על ידי פאנל מומחים המורכב מרופאים וחוקרים בכירים.
1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת ת"א
אוניברסיטת ת"א
אוניברסיטת ת"א
(צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock)
התוכנית פתוחה עבור רופאים ורופאות בעלי דרגת מרצה בכיר/ה ומעלה במסלול הרגיל באוניברסיטה, שזכו במענקי מחקר בגובה של לפחות 250 אלף שקלים לשנה במהלך שלוש השנים האחרונות ופרסמו פרסומים מדעיים איכותיים בעיתונות הבין לאומית המובילה, בהתאם לנהוג באוניברסיטה.
במסגרת התוכנית, אוניברסיטת תל אביב תשתתף במימון שכר הרופאים אשר לוקחים חלק בתוכנית על מנת להבטיח "זמן מוגן" לביצוע מחקר במעבדות בית החולים שלהם.
בפקולטה לרפואה מסבירים כי התוכנית החדשה מבטאת את ההבנה כי בעידן הנוכחי, כאשר המחקר הביו-רפואי הינו חיוני לפיתוח טיפולים יישומיים חדשניים, רופאים-חוקרים ניצבים בצומת ייחודית: הם יכולים לזהות צרכים רפואיים בקליניקה, לפתח עבורם פתרונות חדשניים במעבדה, ולאחר מכן לשוב לקליניקה וליישם את הפתרונות בעבודתם היומיומית. אך לא פעם קורה שהחובות הקליניות מונעות מרופאים עיסוק משמעותי במחקר. התוכנית החדשה באה לתת מענה לאתגר כפול זה.
שני הרופאים הראשונים שנבחרו לתוכנית החדשה הזו הם הנוירולוג ד"ר אבנר טלר ורופאת העיניים פרופ' דינה צור, שניהם מהמרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). בקרוב, כך אמרו באוניברסיטת תל אביב, ייקלטו בתוכנית גם רופאים ממרכז שניידר לרפואת ילדים.
פרופ' קרן אברהם, דיקנית הפקולטה לרפואה, אמרה: "השילוב בין טיפול בחולים בקליניקה לבין המחקר במעבדה מניב עבור הרופא קריירה מאתגרת ומספקת, עם דגש על מתן מענה לאתגרים ביו-רפואיים. רופאים חוקרים אלה יכולים לעבוד על שאלות מחקריות שמסקרנות אותם, וגם ליישם אותן באתגרים שעמם הם מתמודדים יום יום בטיפול בחולים".
פרופ' אלי שפרכר, MD PhD ורופא חוקר בעצמו, סגן הדיקנית לנושאים קליניים בפקולטה לרפואה, משוכנע שהתוכנית החדשה תחולל שינוי עמוק בממשק המחקרי בין בתי החולים לפקולטה. לדבריו, "המחקר הביו-רפואי מהווה חלק מהותי ממחויבותו של הרופא כלפי החולים ובני משפחותיהם. הזמינות ההולכת וגוברת של טכנולוגיות חדשניות בכל תחומי העשייה המחקרית כמעט, מאפשרת לנו היום ליישם את החזון הזה בחיי היומיום של בתי חולים אקדמיים במהירות וביעילות. התוכנית החדשה שלנו היא צעד חשוב במסע לבניית קהילה חזקה ותוססת של רופאים-מדענים וחוקרים החולקים את אותה תשוקה ופועלים יחדיו לעיצוב רפואת המחר".