ללמוד עם דבורים: תלמידי מגמת ביוטכנולוגיה בתיכון אורט גנציגר בקריית־שמונה מבצעים מחקרים לבגרות בכוורת הלימודית שהוקמה בשטח בית הספר, ואף הצליחו להפיק מארס הדבורים קרמים להפחתת כאבי שרירים, ותרכובות ייחודיות שעוצרות את התפתחות הפטרת בכף הרגל.
2 צפייה בגלריה
התלמידים ליד אחת הכוורות
התלמידים ליד אחת הכוורות
התלמידים ליד אחת הכוורות
(צילום: סטודיו גולן )
כעת הם רושמים הישג נוסף: בחודשים האחרונים הם רקחו תוספי מזון ייחודיים מסוגם בעולם עבור הדבורים, שגרמו לשינוי במדדי גוף הדבורה ובהרכב הסוכרים בדבש. בנוסף, הם יאפשרו לדבורים לשרוד טוב יותר את שינויי האקלים. בימים הקרובים יפורסמו תוצאות המחקר המשותף של התלמידים עם חברת MAMY, ולראשונה לא יוגדר הטעם המתוק של הדבש באמצעות חוש הטעם - אלא באופן חישובי, בעזרת אלגוריתם שפותח בחברה.
בשנה הקרובה הם צפויים לקיים מחקר משותף עם אוניברסיטת לימסול בקפריסין ותלמידי תיכון במדינה, אחרי שהוזמנו לאוניברסיטה כדי לערוך מחקרים עתידיים משותפים בתחום הדבורים.הכוורות הוקמו בימי הקורונה בסיוע רשת אורט ובהובלת רכזת המגמה, ד"ר מגי מועלם, במטרה לצאת מהזום ולאפשר לתלמידים ללמוד ולחקור בסביבה חיצונית ומרתקת, בעלת ערך מוסף בעידן ההתחממות הגלובלית.
"אמנם העבודה היא 30 אחוז מציון הבגרות, אך הרווח האמיתי הוא התנסות בתהליך יזמות מדעית", אמרה מועלם, "בדומה לעולם האמיתי, המשלב תעשייה, חברות הזנק ואנשים מתוך הקהילה. בנוסף, הידע הנצבר עשוי לסייע לטפח את הדבורים שהולכות ונעלמות מעולמנו".
2 צפייה בגלריה
(צילום: סטודיו גולן )
תומר לסרי, תלמידת כיתה י', סיפרה כי, "אני שמחה שלקחתי חלק בתוכנית הזאת, שמהווה חוויית למידה מיוחדת, ומקווה שאמשיך לעבוד בזה בעתיד. התוכנית מאפשרת לנו לצאת מהכיתות, לבצע ניסויים חדשניים ולהיות חלק מהעתיד".
מנכ"ל רשת אורט, צביקה פלג: "זוהי תוכנית ייחודית שמאפשרת לבני הנוער ללמוד ולשלב בין הטבע לטכנולוגיה העילית, שמהווה נדבך חשוב במציאות הנוכחית. היא מעודדת חדשנות, חשיבה יוצרת ועבודת חקר המאפשרת פיתוחים חדשניים".