סוכנות החלל הרוסית שיגרה בשעה 2:11 הלילה (יום ו', שעון ישראל) את החללית לונה-25, שאמורה לנחות באזור הקוטב הדרומי של הירח, ככל הנראה ב-21 באוגוסט. מדובר במשימה הראשונה של סוכנות החלל הרוסית לירח מאז שיגור לונה-24 באוגוסט 1976.
3 צפייה בגלריה
לונה 25, שניות לאחר השיגור
לונה 25, שניות לאחר השיגור
לונה 25, שניות לאחר השיגור
(צילום: סוכנות החלל הרוסית)
החללית, שוגרה על גבי משגר סויוז, מנמל החלל המזרחי בווסטוצ'ני, הנמצא סמוך לעיר ציאולקובסקי, כ-5,500 ק"מ מזרחית למוסקבה. לקראת השיגור ביקשה רוסיה מתושבים המתגוררים בסמוך לנמל החלל לעזוב את בתיהם מחשש שחלקי המשגר יפגעו בהם.
סוכנות החלל הרוסית Roscosmos אמרה בתשובה לשאלות רויטרס, כי החללית לונה-25 תטוס חמישה ימים לירח ולאחר מכן היא תהיה במסלול סביב הירח בין חמישה לשבעה ימים. השלב הבא יהיה הנחיתה באחד משלושה אתרים שייבחרו, סמוך לקוטב הדרומי של הירח. החללית הרוסית צפויה לנחות החללית ההודית צ'נדריאן 3 (Chandrayaan-3), ששוגרה לחלל בחודש שעבר - אך היא עברה מסלול ארוך יותר על מנת לחסוך בדלק.
3 צפייה בגלריה
לונה 25 מרוסיה
לונה 25 מרוסיה
לונה 25
(צילום: סוכנות החלל הרוסית)
הקוטב הדרומי של הירח, שם צפויות לנחות שתי החלליות, הוא יעד שסוכנויות החלל שמו עליו עין, כיוון שמדענים מאמינים שהוא עשוי להכיל כמויות משמעותיות של קרח שיכול לשמש להפקת דלק וחמצן, כמו גם למי שתייה. בסוכנות החלל הרוסית הדגישו כי שתי המשימות לא יפריעו זו לזו, כיוון שהן לא צפויות לנחות באותם אזורים. "אין סכנה שהחלליות יפריעו זו לזו או יתנגשו. יש מספיק מקום לכולם על הירח", נכתב בהודעת סוכנות החלל הרוסית.
המסה של לונה 25 הוא 1.8 טונות והיא נושאת 31 ק"ג של ציוד מדעי. המשימה אמורה לבדוק דגימות סלעים, מעומק של עד 15 ס"מ, כדי לבדוק אפשרות להימצאות מים קפואים, שיכולים לסייע בהקמת מחנה מאויש על הירח.


כאמור, המשימה הקודמת של סוכנות החלל הרוסית לירח הייתה לפני 47 שנה. לונה 24 שוגרה לירח ב-9 באוגוסט 1976. היא נכנסה למסלול סביב הירח חמישה ימים לאחר מכן ונחתה בחלק הדרומי מזרחי של "ים המשברים". המשימה אספה דגימות מאדמת הירח וחזרה לכדור הארץ. זו הייתה המשימה האחרונה עד כה בתוכנית לונה של סוכנות החלל הרוסית.
אבל היו גם תקלות, גם במשימות האחרונות. בנובמבר 1974 נפגעה לונה 23, כאשר התרסקה בזמן שנחתה על פני הירח. במהלך הנחיתה ניזוק הציוד. לונה 22, ששוגרה במאי 1974, הקיפה את הירח במשך למעלה משנה. היא צילמה את פני הירח והעבירה מידע רב אל כדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
אגב, ברית המועצות הייתה הראשונה להגיע לירח - עוד לפני האמריקנים, אך עד כה רק סוכנות החלל האמריקנית שלחה אסטרונאוטים לירח. ב-14 בספטמבר 1959 החללית הסובייטית לונה-2 התרסקה על פני הירח. ההתרסקות המוצלחת של לונה-2 על הירח לא הייתה רק הישג הנדסי, אלא גם מדעי ובברית המועצות חגגו את ההישג ואת הניצחון בקרב הזה מול ארצות הברית.