המחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן תציע החל משנת הלימודים הקרובה קורס ייחודי בנושא יישומי בינה מלאכותית והנדסת פרומפטים ללא-מתכנתים. הקורס יינתן במסגרת התואר השני במגמה לניהול מידע וידע ויאפשר לסטודנטים לרכוש כלים חדשים המתאימים למציאות התעסוקתית המשתנה, בשל הופעתם של מנועי AI וייתן להם את הבסיס הדרוש לעיסוק במקצועות הבינה המלאכותית.
בתקופה האחרונה פרצה הבינה המלאכותית אל חיינו, עם השקתם של פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך והפיכתם לזמינים לכלל המשתמשים. הטכנולוגיות עברו מן המעבדות ומכוני המחקר אל קדמת הבמה, והן מציעות למשתמשים שיטות עבודה חדשות, יעילות וחכמות יותר מבעבר.
3 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
(צילום: shutterstock)
דיקני האוניברסיטה האמונים על ההוראה, עוקבים אחרי המגמות העולמיות ושמים דגש על לימודים הרלוונטיים לעולם המשתנה סביבנו. כך למשל, למתעניינים במדעי הנתונים (Data Science) ולהבנת קונספטים אלה, המדור לתוכניות מובנות ולימודי תעודה באוניברסיטה מציע קורס Data Science להכשרת מדעני נתונים עם התמחות ב- לימודי מכונה (Machine Learning). במחלקה לגיאוגרפיה וסביבה פתחו קורס חדש בנושא "נתוני עתק (ביגדאטה) והמרחב החכם", תחום המתפתח מאוד בשנים האחרונות לאור כניסת המכוניות החשמליות לשוק ולשימוש היום-יומי.
המחלקה למדעי המחשב מציעה קורסים בנושא כמו: " מבוא לבינה מלאכותית", "למידת מכונה" ו-"סמינריון באלגוריתמי למידה ועיבוד שפה טבעית", להבנה בסיסית של התחום המתפתח. בפקולטה למדעי החיים נפתחים קורסים חדשים ליישומי הבינה המלאכותית בתחום המחקר הטכנולוגי- רפואי פורץ הדרך. הקורסים " למידת מכונה במידע רפואי" ו-"יישומי AI מותאמת אישית" יהיו חלק מתוכנית הרופאים.
באוניברסיטת בר-אילן אמרו כי ההכשרה בהנדסת פרומפטים היא ייחודית. מדובר במשתמשים שאינם בהכרח מתכנתים, אך יש להם היכרות עמוקה עם מנועי בינה מלאכותית, האופן שבו הם לומדים, עובדים ומתקשרים עם המשתמש. משתמשים אלו יכולים לתקשר עם המערכות, לתת את הפקודות הנכונות ולהוציא לפועל משימות רבות ושונות. מדובר במקצוע שמסתמן להיות אחד החשובים בשנים הבאות, ככל שהטכנולוגיות ייטמעו ויהפכו לחלק בלתי-נפרד מחיינו.
במסגרת הלימודים בקורס, יקבלו הסטודנטים כלים לשימוש במגוון כלי בינה מלאכותית לביצוע פעולות שונות ומגוונות. הקורס מעודכן בזמן אמת בהתפתחויות בשוק וייתן ללומדים את הבסיס הדרוש כדי לעסוק במקצוע באופן אחראי ומסודר.
3 צפייה בגלריה
 פרופ' ג'ני ברונשטיין, ראש המחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן
 פרופ' ג'ני ברונשטיין, ראש המחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן
פרופ' ג'ני ברונשטיין, ראש המחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן
(צילום: אוניברסיטת בר-אילן)
"ככל שהבינה המלאכותית תמשיך לעצב את החברה שלנו ולשנות תעשיות, אנשים בעלי יכולת לתקשר ביעילות עם מערכות AI יהיו ביתרון משמעותי״, אמרה פרופ' ג'ני ברונשטיין, ראש המחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן.
"מקצועות המידע הם בין המבוקשים ביותר בשוק היום, והסטודנטים במחלקה יוצאים לעולם כשברשותם כלים מעודכנים, רלוונטיים וחשובים ביותר לצורך השתלבותם בתעשייה", הוסיף טל איתן, המרצה ומי שעומד מאחורי פיתוח קורס ה-AI החדש. "טכנולוגיות ה-AI ובפרט כל תחום הנדסת הפרומפטים עולה בקנה אחד עם מיומנויות הליבה הנלמדות במחלקה: ארגון, בקרה והעברה של מידע. היה זה אך מתבקש שהמחלקה תוביל את התחום ותציע לסטודנטים הכשרה נוספת, שתאפשר להם להיות מוכנים למציאות התעסוקתית המשתנה ולפריצת הטכנולוגיות החדשות, שמצד אחד מלהיבות מאוד ונושאות הרבה פוטנציאל, ומנגד, עלולות להסב נזקים בשימוש לא נכון או גרוע מכך, שימוש במטרה לפגוע ולהזיק".

ה-AI נכנס למכללה האקדמית ספיר

במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר ישולבו בחלק מתכניות הלימודים בתואר הראשון קורסים הנוגעים לאוריינות דיגיטלית ו-AI, כלים מעשיים, סוגיות אתיות וחשיבה ביקורתית, סוגיות פוליטיות ו-AI וסדנה מעשית כלי AI בהתמקדות על עיתונות ורדיו.
סטודנטיות וסטודנטים שנה א' בתואר ראשון לתקשורת ילמדו קורס מבוא על אוריינות דיגיטלית ו-AI . הקורס יתמקד בשני היבטים: כלים מעשיים ושימוש ב-AI, בהנחיית לירון דרזנר, מרצה במחלקה לתקשורת ובמחלקה לשיווק טכנולוגי, לצד סוגיות אתיות וחשיבה ביקורתית בהנחיית ד"ר עומר קינן, מרצה בתואר השני בתקשורת עם התמחות בניהול קהילות דיגיטליות.
3 צפייה בגלריה
מכללת ספיר
מכללת ספיר
מכללת ספיר
(צילום: גדי קבלו)
בקורס ילמדו את השימוש בתוכנות כמו Dalle ו-ChatGPT ליצירת תמונות תמונות וטקסטים מדויקים. הכלים הללו יכולים לסייע לסטודנטים ליצור תוכן ייחודי, מעודכן ואפקטיבי בתחום התקשורת והשיווק. בנוסף הקורס יתמקד בסוגיות אתיות וחשיבה ביקורתית בכל הנוגע לכלי AI, לאופן שבו אנחנו משתתפים ברשת כאזרחים דיגיטליים ועל האחריות שלנו בשימוש וההשפעה של כלי AI על מערכות היחסים שלנו.
בקורס שעוסק בהיבטים פוליטיים בעידן ה-AI, בהנחיית ד"ר מייק דהאן, מרצה במחלקה לתקשורת ומנהל ומדיניות ציבורית במכללה האקדמית ספיר ילמדו על התמורות התרבותיות, הפילוסופיות, הפוליטיות, החברתיות, הפסיכולוגיות, הכלכליות, הביטחוניות והאחרות שנוצרות בעידן הבינה המלאכותית.
בנוסף, תתקיים סדנה מעשית לשימוש בכלי AI בהתמקדות על עיתונות ורדיו בהנחיית לירון דרזנר תתמקד בהבנת מושגים ושימוש מעשי של כלי AI בתחום התקשורת והרדיו.
ד"ר יובל גוז'נסקי, ראש המחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, אמר: "החשיבות של קורסים אלו בלימודים היא רבה. לכלי ה-AI פוטנציאל עצום לשדרג ולשפר את העבודה בכלל ובפרט בתחום התקשורת והשיווק, תוך הבנה של היתרונות והמגבלות של הכלים. לכן, אנו רואים בהוראה שלהן את היכולת לספק לסטודנטים והסטודנטיות יתרונות עסקיים בעבודה הראשונה שלהם".