בשל זיהום אוויר כבד, שנגרם כתוצאה משריפת פסולת באתר פיראטי שמפעילים ככל הנראה פלסטינים סמוך ליישובים במועצה האזורית מטה בנימין, הוציאו הבוקר (יום ב') המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות המלצה על פינוי אוכלוסייה ממתחם המועצה האזורית מטה בנימין ומאזור מסחר שער בנימין.

בניטורים שערך הבוקר איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, בתיאום המשרד להגנת הסביבה במרחב אזור התעשייה שער בנימין, עלו ממצאים המצביעים על ריכוזים גבוהים של חלקיקים החורגים מעל ערכי ההתרעה. במשרד הבריאות קוראים לתושבים להימנע מלהגיע לאזור. התופעה של הצתת אתרי פסולת פיראטי באזורים שבשליטה פלסטינית אינה חדשה, ומדובר בפעילות מוכרת לרשויות. בחודש שעבר פורסם תחקיר של ynet original על מימדי התופעה המסוכנת, שגורמת למפגעים גם ביישובים הנמצאים בצד השני של הקו הירוק - כמו ראש העין, כפר קאסם וכפר סבא.
במכתב שנשלח לראש המועצה האזורית מטה בנימין, ישראל גנץ, על ידי משרדי הבריאות והגנת הסביבה, נכתב: "בעקבות שריפה שהחל אתמול בתחנת פסולת פיראטית בסמוך ליישוב גבע בנימין שבשומרון, פועל המשרד להגנת הסביבה בשיתוף איגוד ערים שומרון לניטור איכות האוויר ביישובים הסמוכים... לאור הריכוזים הגבוהים של חלקיקים מעל ערכי ההתרעה לפי חוק אוויר נקי שנמדד הבוקר, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה ממליצים על פינוי האוכלוסייה מהמתחמים האלה עד להפחתת הריכוזים אל מתחת לערכי הסביבה".
3 צפייה בגלריה
הניסיונות לכבות את השריפה
הניסיונות לכבות את השריפה
הניסיונות לכבות את השריפה
(צילום: מועצה איזורית בנימין)
המינהל האזרחי וכוחות רבים בשטח ממשיכים בפעולות כיבוי של אתר הפסולת. הפעולות מתמקדות בכיסוי האתר בעפר. באגרים ומשאיות פועלים שם ביממה האחרונה.
בשל השריפה והזיהום הכבד, פנתה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, ודרשה שהמנהל יפעיל את סמכויותיו ויביא לכיבוי האש והפסקת המפגע במרחב. השרה הדגישה כי לצורך הפסקת בערת הפסולת ומפגע העשן יש לבצע פעולות לכיסוי השטח הבוער. השרה ציינה כי הפעולות שבוצעו עד כה לא מספקות את המענה הנדרש לטיפול בשריפה ובמפגע העשן במרחב.
במועצה האזורית בנימין טוענים כי מדובר בהצתה מכוונת, והאשימו את התושבים הפלסטינים, המפעילים את אתר הפסולת הבלתי חוקי. במועצה מסרו כי "המקום, שנמצא מול היישוב מגרון שבבנימין, משמש כמוקד ידוע ומוכר לשפיכת זבל באופן בלתי חוקי על ידי ערבים מהסביבה בהיקף תעשייתי. המועצה פנתה והתריעה מספר רב של פעמים למינהל האזרחי והזהירה כי חוסר האכיפה שלו יוביל להצתת הר הפסולת ולזיהום אוויר שיפגע בבריאות אלפי תושבים ובסביבה".
ראש המועצה גנץ קרא להחיל לאלתר את חוקי הגנת הסביבה גם ביהודה ושומרון. גנץ אמר כי המועצה התריעה עשרות פעמים בכתב ובעל פה על המפגע, אך הנושא לא טופל. "מדי יום בוערים משריפות רבות בשטח ומי שנושם את הזיהום הזה אלו לא רק תושבי בנימין, אלא גם תושבי ירושלים מודיעין והמרכז שבריאותם נפגעת", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
חלקיקים מסוכנים נפלטים לאוויר, כתוצאה מהשריפה
חלקיקים מסוכנים נפלטים לאוויר, כתוצאה מהשריפה
חלקיקים מסוכנים נפלטים לאוויר, כתוצאה מהשריפה
(צילום: מועצה איזורית בנימין)
3 צפייה בגלריה
השריפה באתר הפיראטי, שמפעילים פלסטינים
השריפה באתר הפיראטי, שמפעילים פלסטינים
השריפה באתר הפיראטי, שמפעילים פלסטינים
(צילום: מועצה איזורית בנימין)
בחודש שעבר נערך דיון בנושא זיהום חוצה גבולות בוועדת הפנים והגנת הסביבה. אז אמרה השרה סילמן, כי "מה שקורה ביהודה ושומרון מבחינה סביבתית, משפיע על כל אחת ואחד מאיתנו. גם על תושבים בכפר סבא, בראש העין, ברחובות ובתל אביב".
בחודש שעבר הממשלה אישרה את הצעת השרה סילמן, לקידום הטיפול במפגעים סביבתיים וחיזוק האכיפה הסביבתית באזור יהודה ושומרון, כולל תקציב לשינוע וטיפול בפסולת מ-33 אתרים ביהודה ושומרון וכן לשינוע לתחנת מעבר מכפרים באזור. יש לציין כי סוגיית אתרי הפסולת הלא חוקיים היא חמורה גם בשטחי ישראל, בייחוד בנגב ובצפון.

אתר הפסולת הבלתי חוקי, שבו פרצה השריפה, הוא אתר שמוכר לרשויות. עמותת הימין רגבים הגישה עתירה לבג"ץ נגד שר הביטחון, השרה להגנת הסביבה, אלוף פיקוד מרכז, ראש המנהל האזרחי ונוספים, בדרישה לטפל במפגע.
בפסק הדין, שכתב השופט חאלד כבוב, הוא ציין כי שיקול הדעת המסור לרשויות האכיפה בתחום סמכויותיהן רחב, וכי התערבות בשיקול דעת רשויות האכיפה תעשה במשורה, וזו שמורה למקרים בהם החלטות בנושאים אלו נגועות בחוסר סבירות קיצוני. השופט ציין כי נעשו פעולות אכיפה, בין היתר ניסיונות לחסימת צירי הכניסה למזבלה. עוד ציין כי מידת התערבותו של בית המשפט בשיקול דעתן של רשויות החקירה והתביעה- מצומצמת עד מאוד".