שלושה קברים, שבר כלי חרס ומבנים עתיקים משנת 450 עד 650 לספירה, התגלו בחפירות שהתקיימו לא הרחק ממרכז מקסיקו סיטי. מדובר ביישוב שהיה בקשר עם תושבי טאוטיווקאן - העיר הגדולה ביותר שהתקיימה ביבשת אמריקה טרם עידן הקולוניאליזם.
3 צפייה בגלריה
אחת מהקבורות האנושיות בהתיישבות שהתגלתה בסמוך לטאוטיווקאן
אחת מהקבורות האנושיות בהתיישבות שהתגלתה בסמוך לטאוטיווקאן
אחת מהקבורות האנושיות בהתיישבות שהתגלתה בסמוך לטאוטיווקאן
(צילום: Marisol Bautista Roquez, INAH)
השרידים נמצאו 2.4 ק"מ צפונית-מערבית למרכז ההיסטורי של מקסיקו סיטי. "הממצא היה מפתיע", אמר חואן קרלוס קמפוס-וארלה, ארכיאולוג מהמכון הלאומי להיסטוריה ואנתרופולוגיה של מקסיקו, שהיה שותף לחפירות הארכיאולוגיות. בריאיון לאתר Live Science, הוא הוסיף: "מהממצאים עולה כי לפני יותר מ-1,300 שנה, האיים באגם טקסקוקו, שעליו הוקמה מקסיקו סיטי (לאחר ניקוז האגם), תמכו בהתיישבות קבע של אוכלוסייה שניצלה את המשאבים של סביבת האגם".
ייתכן שהיישוב שהתגלה בחפירות נוצר במהלך ה"כפריות" של טאוטיווקאן, מטרופולין עתיק שהגיע לשיא עוצמתו בין השנים 100 ל-650 לספירה, כששימש כמרכזה של תרבות מפותחת, שהשפעתה התפשטה לאזורים נרחבים במרכז אמריקה.
הכפר שהתגלה מרוחק כ-40 ק"מ דרומית-מערבית מטאוטיווקאן. בין היישובים הקטנים לטאוטיווקאן היו קשרים מסחריים, כשהתגליות החדשות שופכות אור על התפקיד שאותן התיישבויות קטנות מילאו ברשת האספקה של העיר הגדולה ורבת החשיבות, שמשמעות שמה היא "מקום לידתם של האלים", דבר המצביע על מיתוסים אצטקיים הנוגעים לבריאה שמיוחסים לעיר.
3 צפייה בגלריה
הפירמידות בטאוטיווקאן
הפירמידות בטאוטיווקאן
הפירמידות בטאוטיווקאן
(צילום: Shutterstock)
למעשה, עוד בשנות ה-60 של המאה הקודמת גילה הארכיאולוג פרנסיסקו גונזלס רול את הרמזים הראשונים לקיומו של הכפר, במהלך עבודות בנייה בבירת מקסיקו. בהתבסס על שרידי כלי חרס שחשף, גונזלס רול סבר כי התושבים שם היו דייגים ולקטים עצמאיים.
החפירות החדשות אישרו זאת, שכן כמה מבנים ארכיטקטוניים שלא נראו בעבר כמו גם שרידי כלי חרס שהתגלו. בחפירה נחשפו גם שלושה קברים ובהם שלדים של שני מבוגרים וילד. כלי החרס שהתגלו תוארכו לשתי תקופות שונות, אחת מ-350 ועד 550 לספירה ושנייה מ-550 ועד 600 לספירה, מה שסייע לחוקרים לתארך את שרידי הכפר ותושביו.
3 צפייה בגלריה
טאוטיווקאן
טאוטיווקאן
טאוטיווקאן
(צילום: Shutterstock)
בני הטאוטיווקאן היו אמנים ובעלי מלאכה מוכשרים, כך לדבריו של מייקל סמית', פרופ' לארכיאולוגיה ומנהל מעבדת המחקר של טאוטיווקאן באוניברסיטת אריזונה סטייט. "כדי לקשט את קירות הבתים והמקדשים שלהם, אנשי העיר השתמשו באותה טכניקת פרסקו, ששימשה את מיכלאנג'לו כדי לצייר את הפרסקאות בקפלה הסיסטינית", אמר פרופ' סמית' ל-Live Science. לדבריו, נעשה שימוש בטכניקה זו גם על כלי החרס באותה תקופה. על כן, יש ביכולתם של שרידי החרס הקדומים לחשוף מידע חשוב על סחר עם טאוטיווקאן באמצעות ניתוח כימי.
כעת, עם תום מלאכת החפירות, עסוקים הארכיאולוגים בניתוח החומרים והעצמות שהתגלו. חלק ניכר מהארכיטקטורה רחבת הידיים של טאוטיווקאן נותר קבור באדמה, אך העובדה שהאתר ההיסטורי אינו מושפע במידה רבה מבנייה מודרנית תביא בסופו של דבר לכך שהכל ייחשף בשלמותו.