הכירו את האַקְסוֹלוֹטֶל המקסיקני, דו חי מיוחד במינו, שיכול ללמד אותנו דבר או שניים על נעורים. לחיה המגניבה והנדירה הזאת יש את היכולת לשמר את גופה, לחדש את תאיה - ולהישאר צעירה לנצח.
האקסולוטל חי באגמים ונמצא בסכנת הכחדה חמורה, אלא שלמרות האתגרים הרבים שניצבים בפניו, נראה שהוא "שומר על אופטימיות". המראה החיצוני שלו חמוד ביותר, מה שהופך אותו לא פעם לכוכב מאושר ברשתות החברתיות, ואפילו להשראה לדמויות מצוירות, למשל בפוקימון.
הוא גדל לאורך של כ-30 ס"מ, והוא נחשב לדו חי שאינו מתפתח. כלומר, מתפקד כראשן עם זימים חיצוניים וסנפיר לאורך גבו, שרק ממדיו גדלים, והוא יכול להתרבות.
3 צפייה בגלריה
האַקְסוֹלוֹטֶל המקסיקני
האַקְסוֹלוֹטֶל המקסיקני
האַקְסוֹלוֹטֶל המקסיקני
(צילום: shutterstock)
האקסולוטל יכול לשקם כמעט כל חלק בגוף שלו תוך זמן קצר של ימים ספורים - איברים חיצוניים, פנימיים – כולל עיניים וחלקי מוח, מה שהופך אותו למעניין במיוחד.
ועכשיו, להדמיית תלת-ממד ראשונה מסוגה שמראה לנו את הפנים הגעשי של כוכב בחלל. ליבת כוכבים היא חמה וצפופה במיוחד, מכיוון שכוח הכבידה לוחץ ומנסה למוטט אותו - אז הוא מתחם.
מדובר על שני כוחות שמאזנים זה את זה, ופועלים בו זמנית. הדמיית מחשב חדשה משפרת מודלים קיימים ומסייעת למדענים להבין טוב יותר על הכוחות העצומים הללו. בהדמיה ניתן לראות קרני גמא בעלות אנרגיה גבוהה, נודדות על פני השטח - תהליכים שיכולים לקחת גם אלפי שנים.
3 צפייה בגלריה
(איור: (E.H. Anders et al.) מתוך המחקר)
בנוסף, חומרים חמים - בטמפרטורת קיצון שכאלה - מנסים להתרחב במרכז הכוכב, אל עבר שאר השטח, בעוד חומרים קרירים מתעבים ושוקעים לכיוון הליבה. יחד הם יוצרים זרימה מחזורית של חומרים שמעבירים אנרגיית חום אל פני הכוכב עצמו.
צוות חוקרים הראה במחקר חדש כיצד מה שקורה בליבת הכוכב קשור לאופן שבו הכוכב מהבהב. המשמעות היא שהדבר יכול לעבוד גם הפוך - עקרונית נוכל בעתיד לחקור את פנים הכוכב, על ידי התבוננות בהבהוב האור שלו.
ומשהו מרענן לסיום, איך אפשר שלא - בימים חמים כאלה: דוב נצפה מתקרר לו להנאתו בבריכה פרטית בקליפורניה.
3 צפייה בגלריה
הדוב מתרענן בבריכה
הדוב מתרענן בבריכה
הדוב מתרענן בבריכה
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Burbank Police Department)
המשטרה הוזעקה למקום ביום שישי האחרון, לאחר שהמבקר הלא כל כך צפוי נהנה לטבול את גופו בבריכה של אחד השכנים, כך מסרה משטרת ברבנק בהודעה לעיתונות.
כשהשוטרים הגיעו, הם מצאו את הדוב מתרווח לו בבריכה עם נוף מעורר קנאה. זמן קצר לאחר שהשוטרים הגיבו, החבר השעיר עשה את דרכו החוצה, באלגנטיות יחסית. קליפורניה היא ביתם של כ-30 אלף דובים שחורים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי