ראשי האוניברסיטאות וחברי מליאת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח הזהירו מהפגיעה בתחום המחקר, כתוצאה מהמהפכה המשפטית. בכירים במדע ובאקדמיה שלחו מכתב לראש הממשלה, שר החינוך ושר המדע, שבו כתבו בין היתר כי "בחודשים האחרונים, בפרט בשבועות האחרונים, הצטברו סימנים המעידים על תהליכים הרסניים אשר עלולים לפגוע בחוסנה המדעי של ישראל".

בריאיון ל-ynet live הבוקר (יום ד') התייחס פרופסור פרץ לביא, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח ולשעבר נשיא הטכניון, למכתב. "יש היום אווירת נכאים באוניברסיטאות חברי הסגל חוששים", הוא אמר. "החשש הוא שיהיה פיקוח על קבלה לאוניברסיטאות. למשל, שר החינוך הציע לחברים במל"ג - שבעצם היא הגוף הרגולטורי של כל ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל - מועמדים שהם מועמדים בגלל הקשרים ולא בגלל הכישורים. אני הייתי יו"ר ועדת ראשי האוניברסיטאות וכאשר שר החינוך ממנה חברים למל"ג - הוא מתייעץ עם ראשי האוניברסיטאות, הפעם לא הייתה התייעצות כזו".
הוא הוסיף כי כמעט כל חברי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח חוששים מהמהפכה המשפטית. "המועצה הלאומית למחקר ופיתוח מונה 15 חברים, שלא אני מיניתי אותם והם כולם עברו מסלול של מינויים שכלל המלצות על ידי גופים שנקבעו על ידי ההכנסת ולאחר מכן אישור של הממשלה", אמר פרופ' לביא. "התפקיד של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח הוא לייעץ לממשלה בכל הנושאים שקשורים למחקר ופיתוח. כגוף אחד, 14 מתוך 15 חברים, רואים באווירה שנוצרה היום בארץ סכנה אמיתית וברורה לעתיד המחקר והמדע במדינת ישראל. יש שם נציגים של האקדמיה, של מכוני מחקר ממשלתיים, של התעשייה עתירת הידע, וכלם הגיעו למסקנה שמה שקורה היום במדינת ישראל, ואינני מחפש אשמים, אני פשוט מציג מראה לממשלה מה קורה היום - זה תפקידנו".
1 צפייה בגלריה
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
(צילום: גלעד פירסט)
פרופ' לביא אמר כי כבר יש פגיעה בתרומות למוסדות להשכלה גבוהה ולמחקר הישראלי. "נשיאי אוניברסיטאות מקבלים מכתבים מתורמים, אמנם לא רבים בשלב הזה, אבל יש לפחות שלושה נשיאים שקיבלו מכתבים מתורמים שהודיעו להם שהם הפסיקו את התרומות".
הוא דיבר על החשיבות של אותם הכספים. "התרומות למחקר חיוניות לא רק לאוניברסיטאות, הן חיוניות לבתי חולים ולמכוני מחקר ממשלתיים, בלי התרומות למחקר ובלי ההשקעות מחו"ל במחקר במדינת ישראל הנזק יהיה אדיר", הוא הזהיר. "אתם בטח יודעים שישראל מובילה בעולם בהשקעות במחקר ופיתוח כאחוז מהתל"ג, 5.6%. כאשר מסתכלים על הרכב ההשקעות האלה - 80% מההשקעות האלה הן של החברות הרב לאומיות, אינטל ואפל ומיקרוסופט. הם מביאים את הכסף הזה לארץ. 50% מהכסף מגיע לחו"ל, כאשר החברות האלה מסתכלות על ישראל ומחליטות שאולי כדאי להשקיע באירלנד".
פרופ' לביא הזהיר מפגיעה במרכזי הפיתוח. "מרכזי הפיתוח והמחקר בישראל, יש 300 כאלה, הם עמוד השדרה של תעשיית ההייטק במדינת ישראל", הוא אמר. "החשש הגדול שלנו - ושוב אני אומר פה אחד, כל חברי המולמו"פ מצביעים על הסכנה הזו ונשיאי האוניברסיטאות, נשיאי האוניברסיטאות החל מבר אילן וכלה במכון וייצמן - מצביעים על הסכנות היום הצפויות משינוי האווירה במדינת ישראל".
גם פרופ' אריה צבאן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, אמר כי כבר החלה פגיעה במחקר המדעי בישראל, בשל המהפכה המשפטית. "אנחנו כבר רואים דברים שממש קורים ועליהם אנחנו מתריעים, זה אמנם עוד לא במסות גדולות, אבל אנחנו רואים את התהליכים הולכים ומתפתחים", הוא אמר בריאיון ל-ynet live. "בגדול, אנחנו רואים מצב שבו מדענים ישראלים שנסעו לחו"ל לעשות חלק מההכשרה שלהם, אנשים צעירים, פחות חוזרים באופן יחסית. הם לא חוזרים כפי שהיינו רגילים במשך כל השנים. אנחנו רואים ירידה בכמות הקרנות שאנחנו מקבלים מחו"ל. אנחנו רואים ירידה בנכונות לתרום לאוניברסיטאות, זה חלק גדול מהיכולת שלנו להתפתח".

לגבי התרומות, הוסיף פרופ' צבאן: "יש ממש בודדים שממש עצרו כבר תרומות, אבל השיח נעשה הרבה יותר מורכב ויותר קשה, בשביל לשכנע אנשים מחו"ל לשים את כספם, את התרומות שלהם בארץ". הוא הסביר מדוע התורמים חוששים: "זה קשור לעובדה שברגע שאנשים חוששים, וזה עכשיו לא חשוב אם זה נכון או לא נכון, משנה שהם חוששים שהחופש האקדמי, החופש המחקרי ואפילו החופש האישי שלהם או של המקום ששמים בו את הכסף - ייפגע. אז הם לא מעוניינים להיות חלק מהעניין הזה, הם חושבים שזה יפגע באיכות המחקר".