הכל התחיל בחודש מאי השנה, כשנסטלה הוציאה לשוק שלגון במהדורה מוגבלת בשם קראנץ' פיסטוק, אחרי שנחשפו לחשבון האינסטגרם של אוהד ראוך, קופירייטר וחובב אוכל, שברגע של שיעמום במהלך אחד הסגרים בקורונה התחיל לעצב מחדש גרסאות פיסטוק לחטיפים מוכרים, עליהם הוא רק "הלביש" נוסח חדש של פיסטוק בפוטושופ.
12 צפייה בגלריה
פיסטוק עם כל דבר
פיסטוק עם כל דבר
פיסטוק עם כל דבר
(צילום: תום להט)
כך עשה גרסת פיסטוק לשוקולד טובלרון המוכר, לחטיף טורטית - שזכה לשם "פיסטוקית" וגם לחטיף הילדות טוויסט - שקיבל את השם טוויסטוק. כך הוא עשה גם לשלגון קראנץ' פיסטוק.
המהדורה הראשונה שנסטלה הוציאה, שכללה 500,000 יחידות ואותה תיכננו למכור עד סוף הקיץ - אזלה מהדפים תוך שבועיים בלבד. ומאז הכל היסטוריה - וגם היסטריה.
אז מתוך מחווה לקראנץ' פיסטוק החלטנו להגיש לכם עשרה מתכונים מטורפים שתוכלו להכין לגמרי לבד בבית.

עוגת פיסטוקים

רוני ונציה
המצרכים:
2 ביצים בטמפרטורת החדר ‭2/3‬ כוס ‭160)‬ מ"ל) שמנת חמוצה 1 כפית תמצית וניל ‭1/2‬ כוס ‭55)‬ גרם) פיסטוקים קלופים ‭2/3‬ כוס ‭135)‬ גרם) סוכר "דקדק" (כן, יש סוכר שנקרא כך, והוא דק במיוחד) 1/2 1 כוסות ‭200)‬ גרם) קמח לעוגות (שטיבל מס' ‭(5‬ 1/2 כפית אבקת אפייה ‭1/2‬ כפית אבקת סודה לשתייה ‭1/3‬ כפית מלח 175 גרם חמאה רכה, חתוכה לקוביות
לקצפת פיסטוק - 1 מכל ‭250)‬ מ"ל) שמנת מתוקה 2 כפות מחית פיסטוק (נמכרת בחנויות מתמחות) 1-2 כפות אבקת סוכר ‭1/2‬ כוס ‭55)‬ גרם) פיסטוקים קלופים וקצוצים גס, לקישוט
12 צפייה בגלריה
(צילום: גיא בלומנשטיין )
אופן ההכנה:
  1. בקערה בינונית מקציפים במטרפה את הביצים, 3 כפות מהשמנת ותמצית הווניל עד לקבלת תערובת אחידה.
  2. במכל מעבד מזון טוחנים את הפיסטוקים עם הסוכר עד לקבלת תערובת פירורית דקה, אבל לא אבקה.
  3. מחממים את התנור לחום בינוני-נמוך ‭170)‬ מעלות‭.(
  4. מנפים ביחד בקערה את הקמח, אבקת האפייה, אבקת הסודה והמלח.
  5. בקערת מיקסר שמים את תערובת הקמח ואת תערובת הפיסטוקים ומערבבים בעזרת וו הגיטרה. מוסיפים את החמאה ואת השמנת החמוצה שנותרה ומערבבים במהירות נמוכה עד שהתערובת הופכת לבצק. מגבירים את המהירות לבינונית וממשיכים להקציף במשך דקה-שתיים במהירות בינוניתנמוכה. מוסיפים את תערובת הביצים בפעמיים ומקציפים כ‭30-‬ שניות לאחר כל הוספה, עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  6. משמנים תבנית בקוטר 24 ס"מ ומרפדים בעיגול נייר אפייה. כורכים מסביב לתבנית רצועת נייר אלומיניום עבה שמקפלים מספר פעמים סביב עצמה (להאטת האפייה) וסוגרים בקיפול פנימה.
  7. מעבירים את התערובת לתבנית ומיישרים. אופים כ‭30-‬ דקות עד שהעוגה קפיצית למגע, זהובה וקיסם המוחדר פנימה יוצא נקי.
  8. מצננים בתבנית על רשת 15 דקות, מעבירים סכין קטנה מסביב לשחרור, הופכים מעל לרשת ומיד הופכים שוב לצד היפה וממשיכים לצנן צינון מלא על הרשת.
  9. מכינים קצפת פיסטוק - מצננים את קערת המערבל ואת המקצף במקרר או בפריזר. מקציפים את השמנת לקצפת רכה. מוסיפים את מחית הפיסטוק ואת אבקת הסוכר (לפי הטעם) וממשיכים להקציף עד לקבלת קצפת יציבה. מצפים את העוגה בקצפת ומקשטים בפיסטוקים הקצוצים.

קוגלהוף פיסטוק וערק

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לקוגלהוף -
1/2 2 כוסות (375 גר') קמח לחם 2 כפות (20 גר') סוכר 20 גר' שמרים טריים 5 חלמונים 200 מ"ל חלב 150 גר' חמאה 1/2 כפית מלח 1 כף מחוקה גרידת לימון 90 גר' צימוקים לבנים 35 מ"ל ערק 50 גר' פיסטוקים קלויים 50-40 גר' קליפות תפוזים מסוכרות 5 שקדים מרים כתושים
לסירופ - 100 גר' סוכר 100 מ"ל מים 6-5 שקדים מרים שבורים 5 כפות ערק 3 כוכבי אניס
12 צפייה בגלריה
ארז קומרובסקי
ארז קומרובסקי
(צילום: תיקי גולן)
12 צפייה בגלריה
ארז קומרובסקי
ארז קומרובסקי
(צילום: תיקי גולן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - משרים את הצימוקים בערק.
  2. לשים את הקמח, השמרים, החלמונים, החלב והסוכר במשך מספר דקות, ומוסיפים בהדרגה את החמאה, המלח, גרידת הלימון והשקדים הכתושים. לשים הכל במשך 3-2 דקות עד לקבלת תערובת אחידה וללא גושים. מניחים לבצק לנוח בצד במשך כחצי שעה.
  3. לאחר כחצי שעה, מוסיפים לבצק את הצימוקים שהושרו בערק, את קליפות התפוז המסוכרות ואת הפיסטוקים הקלויים ולשים כחצי דקה, רק עד שהבצק מתאחד. מניחים שוב בצד להתפחה במשך כחצי שעה.
  4. אופים את העוגה - משמנים תבנית קוגלהוף בקוטר 20 ס"מ בחמאה רכה, ומעבירים את הבצק לתבנית המשומנת. מניחים בצד להתפחה בין 1/2-3/4 שעה, ואופים בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות במשך כ-40 דקות.
  5. מוציאים את התבנית מהתנור החם, ומניחים בצד להתקרר במשך רבע שעה. אחרי רבע שעה מוציאים את הקוגלהוף מהתבנית, ומעבירים לרשת צינון.
  6. מכינים את הסירופ - בסיר בינוני מבשלים את כל מרכיבי הסירופ עד לרתיחה, במשך כ-5 דקות.
  7. מרכיבים את העוגה - יוצקים את הסירופ לתבנית הקוגלהוף הריקה, ומחזירים את הקוגלהוף לתוך התבנית עם הסירופ למשך כדקה עד דקה וחצי. הופכים את הקוגלהוף בחזרה, מניחים בצד למשך מספר דקות, מושחים אותו בחמאה מומסת ומפזרים מעל מעט סוכר. מגישים בטמפרטורת החדר.

עוגיות פיסטוק איטלקיות

חן שוקרון
המצרכים (לכ-25 עוגיות):
200 גר' פיסטוקים קלופים 1 כוס (100 גרם) שקדים מולבנים טחונים דק 1/2 כוס +1 כף (120 גרם) סוכר דק 50 גר' חלבון (כ-2 חלבונים מביצה קטנה, או כחלבון וחצי מביצה גדולה) מעט אבקת סוכר
12 צפייה בגלריה
עוגיות פיסטוק איטלקיות, חן שוקרון
עוגיות פיסטוק איטלקיות, חן שוקרון
(צילום: חן שוקרון)
אופן ההכנה:
  1. במחבת יבשה על גבי להבה בינונית קולים את הפיסטוקים כ-5-6 דקות. מחלקים לשניים - 100 גרם מהפיסטוקים טוחנים דק ואת ה-100 גרם הנותרים מעבירים לקערה.
  2. מוסיפים לפיסטוקים הטחונים את אבקת השקדים, הסוכר והחלבון. מערבבים היטב עד לקבלת תערובת מעט לחה. אם התערובת לחה מידי, אפשר להוסיף עוד מעט אבקת שקדים.
  3. יוצרים מהבצק כדורים קטנים בקוטר של כ-2.5 ס"מ. מגלגלים כל כדור בפיסטוקים השלמים ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה ובמרווחים של כ-3 ס"מ זו מזו.
  4. אופים כ-13 דקות בתנור שחומם מראש לטמפ' של 170 מעלות. מוציאים מהתנור ומצננים לחלוטין. בוזקים מעט אבקת סוכר, ומגישים.

חיתוכיות פיסטוק ושוקולד לבן

מורן גיל
המצרכים (לתבנית בקוטר 24 ס"מ):
220 גר' חמאה 3/4 כוס (150 גר') סוכר לבן 2 כוסות (300 גר') קמח לבן 100 גר' פיסטוקים טחונים (1) 1 כפית מלח שולחן 2 חלמון מביצה L 250 גר' שוקולד לבן 75 גר' פיסטוקים חתוכים גס (2)
12 צפייה בגלריה
Jיתוכיות פיסטוק ושוקלד לבן
Jיתוכיות פיסטוק ושוקלד לבן
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו גיטרה מקציפים את החמאה והסוכר הלבן לתערובת תפוחה ובהירה.
  2. מוסיפים את הביצים אחת אחת עד שהן נטמעות בתערובת התפוחה.
  3. טוחנים 100 גרם פיסטוקים (1) לאבקה ומוסיפים לתערובת.
  4. מוסיפים את הקמח הלבן והמלח ומקפלים את 75 גרם הפיסטוקים החתוכים גס (2) והשוקולד הלבן לתוך התערובת.
  5. משטחים את התערובת על תבנית מלבנית עם נייר אפייה ומפזרים מעליה עוד שוקולד לבן ופיסטוקים, לפי העין.
  6. מכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש ל-150 מעלות לכ-30-35 דקות ומוציאים ישר למקפיא כדי לעצור את המשך אפיית העוגה שבתבנית. כעבור כשעתיים מוציאים את העוגה מהתבנית ובעזרת סכין גדולה וחדה חותכים לחיתוכיות בגודל שאוהבים.

עוגיות דבש עם פיסטוקים

דור משה
המצרכים (לכ-55 עוגיות):
לבצק העוגיות - 200 גר' חמאה רכה 150 גר' סוכר חום בהיר (3/4 כוס) 2 חלמוני ביצה בגודל L 80 גר' דבש (4 כפות) 1 כפית תמצית וניל 340 גר' קמח (1/2 2 כוסות פחות כף) 2 כפיות קינמון 1/2 כפית הל (לא חובה) 1/4 כפית מלח (לא מורגש, ניתן להכפיל כמות אם אתם מביני עניין) 125 גר' פיסטוקים קלופים (1/4 1 כוסות)
12 צפייה בגלריה
(צילום: דור משה)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את העוגיות - במיקסר עם וו גיטרה מעבדים את החמאה והסוכר במשך כמה דקות, עד לקבלת תערובת תפוחה וקרמית. מוסיפים פנימה את החלמונים, מעבדים עד להטמעה מלאה ומוסיפים פנימה גם את הדבש והווניל. מעבדים את כל המרכיבים עד לקבלת תערובת אחידה.
  2. מוסיפים פנימה את הקמח, המלח והתבלינים, ומעבדים רק עד שהתערובת אחידה. מוסיפים את הפיסטוקים, ומעבדים עד שהם נטמעים היטב בבצק.
  3. מחלקים את הבצק לשני חלקים (או שלושה, אם רוצים עוגיות קטנות יותר), ויוצרים מכל חלק צורת גליל, עוטפים בנייר אפייה או ניילון נצמד ומקפיאים לשעה לפחות.
  4. פורסים את הגליל הקפוא לפרוסות אחידות בעובי של 1/2 ס"מ (או יותר, אם אתם אוהבים את העוגיות שלכם קצת יותר שמנמנות) ומסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה.
  5. אופים בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות במשך כ-20 דקות, או עד שהעוגיות זהובות ויציבות.

מרנג פיסטוק

נטע-חן ליבנה
המצרכים (10 יחידות):
3 חלבונים קמצוץ כפית מלח 3/4 כוס (150 גרם) סוכר 1 כפית חומץ 1 כף ממרח פיסטוקים (להשיג בחנויות בישול ואפייה)
לקישוט - חופן פיסטוקים טחונים
12 צפייה בגלריה
מרנג פיסטוק
מרנג פיסטוק
(צילום: נטע-חן ליבנה)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל־100 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.
  2. שמים את החלבונים והמלח בקערת המערבל ומקציפים במהירות גבוהה עד שנוצר קצף לבן. מוסיפים בהדרגה את הסוכר ומקציפים עד שהוא נטמע ומתקבל קצף מבריק ויציב, אך גמיש. מורידים את מהירות המערבל, מוסיפים את החומץ, ומקציפים דקה נוספת.
  3. הופכים את שק הזילוף כך שחלקו הפנימי יפנה החוצה. מורחים עליו פסים מממרח הפיסטוקים, במרווחים של כ־2 ס"מ אחד מהשני. הופכים את השק בחזרה וממלאים אותו בקצף.
  4. מזלפים בתבנית עיגולי קצף בקוטר כ־5 ס"מ ובמרחק של 2-1 ס"מ זה מזה.
  5. אופים כשעה וחצי, עד שהמרנגים מתייבשים לגמרי. מכבים את התנור, ומשאירים אותו סגור עד שהמרנגים מתקררים לחלוטין. מגישים. אפשר לשמור עד שבוע בקופסה אטומה.

עוגת תפוזים ופיסטוק

דור משה
המצרכים (לתבנית קוגלהוף בקוטר 24 ס"מ):
לעוגה - 200 גר' חמאה מומסת, פושרת 3 ביצים בגודל L 280 גר' קמח לבן (2 כוסות) 150 גר' פיסטוק 2 כפיות אבקת אפייה 1 כפית אבקת סודה לשתייה 250 גר' סוכר (1/4 1 כוסות) 200 מ"ל שמנת חמוצה (1 מכל) 1 כפית תמצית וניל גרידה מתפוז אחד 125 מ"ל מיץ תפוזים (1/2 כוס)
לסירופ - 125 מ"ל מיץ תפוזים (1/2 כוס) 45 גר' סוכר לבן (3 כפות)
12 צפייה בגלריה
(צילום: דור משה)
אופן ההכנה:
  1. משמנים את התבנית בשכבה דקה ואחידה של חמאה ומפדרים אותה בקמח, כך שכל התבנית תהיה מקומחת. מנערים מהתבנית את שאריות הקמח.
  2. מכינים את העוגה - בקערת מיקסר עם וו גיטרה טורפים את החמאה המומסת והסוכר. מוסיפים את הביצים, מיץ התפוזים, גרידת התפוזים, תמצית הווניל והשמנת החמוצה וטורפים היטב.
  3. בקערה נוספת, מערבבים את הפיסטוקים הטחונים, הקמח, המלח, אבקת האפייה ואבקת הסודה לשתייה. מאחדים בין התערובות ומקפלים רק עד לאיחוד המרכיבים.
  4. יוצקים את הבלילה לתבנית, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 35 דקות, או עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא יבש עם פירורים לחים. נותנים לעוגה להצטנן במשך כמה דקות, ומחלצים אותה מהתבנית.
  5. מכינים את הסירופ - מבשלים את מיץ התפוזים והסוכר עד לרתיחה, תוך כדי ערבוב. מברישים את העוגה בסירופ, ומחכים שעה לפחות לפני ההגשה.
הערות:
  • אם החלטתם לטחון את הפיסטוקים בעצמכם, חשוב שתקפידו על הכללים הבאים: הניחו את הפיסטוקים יחד עם חצי כוס קמח מתוך כמות הקמח שבמתכון במעבד מזון, וטחנו אותם היטב עד לקבלת אבקה. אם תטחנו רק הפיסטוקים ללא הקמח, הם יהפכו לעיסה עוד לפני שהם יהפכו לאבקה.
  • תוספות אפשריות: אני אוהב לשמור על העוגה הזאת פשוטה וטובה, אך תוספות רבות יתקבלו כאן בברכה - החל מפיסטוקים, דרך פירות יער ועד כל סוגי השוקולד (חשוב לקצוץ אותו בעת ההוספה לעוגה) שאתם אוהבים. לבלילת העוגה הזאת, הייתי מוסיף כוס ורבע של תוספות.

עוגת נקטרינה ופיסטוקים

ברי סייג
המצרכים (לתבנית אינגליש באורך 35 ס"מ):
85 גרם חמאה רכה 120 גרם ( 1/2 כוס + 2 כפות שטוחות) סוכר 2 ביצים L 150 גרם (1 כוס + 1 כף) קמח 1/3 כפית אבקת אפייה 1/3 כפית אבקת סודה לשתייה 30 גרם (כ-1/3 כוס) פיסטוקים טבעיים קלופים, קצוצים לגודל בינוני 120 גרם (2/3 מיכל) שמנת חמוצה 50 גרם (50 מ"ל, 1/5 כוס) חלב 3% 20 גרם (1 כף) מחית פיסטוק 2 נקטרינות לא רכות מדי ולא קשות מדי, שטופות, מגולענות וחתוכות לקוביות בינוניות לשימון התבנית: מעט חמאה רכה
12 צפייה בגלריה
עוגת נקטרינה ופיסטוק
עוגת נקטרינה ופיסטוק
(צילום: דן פרץ)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים תבנית במעט חמאה מומסת/רכה.
  2. מקציפים חמאה וסוכר עד לקבלת עיסה אחידה.
  3. מוסיפים ביצים בהדרגה ומקציפים עד לקבלת עיסה תפוחה.
  4. בקערה נפרדת מערבבים קמח, אבקת אפייה, סודה לשתייה ושליש (10 גרם) מכמות הפיסטוקים הקצוצים. מניחים בצד.
  5. בקערית קטנה-בינונית מערבבים שמנת חמוצה וחלב.
  6. מוסיפים לתערובת הביצים לסירוגין מתערובת הקמח ומתערובת השמנת. מערבבים ידנית בעזרת מרית או כף עד לקבלת עיסה חלקה.
  7. מוציאים מהקערה שליש מהתערובת ומערבבים בקערה קטנה-בינונית עם מחית הפיסטוק. מחזירים לקערה ומערבבים חלקית, עד לקבלת דוגמת "שיש" בצבע ירוק- לבן. מעבירים לתבנית המשומנת.
  8. מפזרים את קוביות הנקטרינות ואת יתרת הפיסטוקים הקצוצים מעל ומכניסים לתנור. אופים במשך 45 דקות או עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא כשעליו פירורים או יבש. מוציאים, מצננים ומגישים.

קרם ברולה פיסטוק

שי-לי ליפא
המצרכים (ל-8 מנות):
2 מכלים (500 מ"ל) שמנת מתוקה 1 כוס (240 מ"ל) חלב 3% 2 כפות גדושות מחית פיסטוק עם סוכר 8 חלמונים 1/2 כוס (100 גר') סוכר (אם מחית הפיסטוק לא ממותקת כמות הסוכר היא 2/3 כוס)
לזיגוג - מעט סוכר
12 צפייה בגלריה
(צילום: שני צדיקריו)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-160 מעלות.
  2. בסיר קטן מחממים שמנת מתוקה, חלב ומחית פיסטוקים. מביאים לסף רתיחה ומסירים מהלהבה. מצננים כ-5 דקות.
  3. מקציפים בקערת מיקסר חלמונים וסוכר לתערובת תפוחה ובהירה. יוצקים מעט מתערובת השמנת החמה לתערובת החלמונים ומערבבים (השוואת טמפ').
  4. יוצקים את יתרת תערובת השמנת בהדרגה תוך כדי בחישה ומערבבים היטב.
  5. יוצקים לקעריות אישיים חסינות חום. מניחים את הקעריות בתבנית תנור ויוצקים לתוכה בזהירות מים חמים עד מחצית מגובה הכלים (נזהרים שלא ייכנסו מים לקרם).
  6. אופים בתנור החם 40-30 דקות עד שהקרם מתייצב. מצננים היטב.
  7. מכסים בניילון נצמד ומעבירים למקרר ל-6 שעות לפחות.
  8. מפזרים על הקרם שכבה דקה של סוכר ומבעירים עם מבער (ברנר) עד שמתקבל זיגוג זהוב. מגישים מיד.

מוס פיסטוק

רותי קינן
המצרכים (ל-6 מנות):
1/2 1 כוסות חלב 2 חלמונים 2/3 כוס סוכר 1/2 שקית (7 גרם) ג'לטין ללא טעם 1 כף גדושה מחית פיסטוקים 1 מכל שמנת לקצפת
לקישוט - 2 כפות פיסטוקים קצוצים או גרוסים
12 צפייה בגלריה
מוס פיסטוק
מוס פיסטוק
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מרככים את הג'לטין ב-1/2 כוס מהחלב לפי ההוראות שעל האריזה.
  2. מרתיחים את החלב שנותר. מוסיפים לחלמונים 1/2 מכמות הסוכר וטורפים היטב. יוצקים בזהירות ותוך כדי טריפה מעט מהחלב החם לתערובת החלמונים ומחזירים את התערובת שנוצרה לסיר. מחממים על להבה נמוכה ותוך בחישה מתמדת עד שמסמיך מעט. מסירים מהלהבה.
  3. מוסיפים את הג'לטין המרוכך לתערובת החלב החמה. בוחשים היטב עד שהג'לטין נמס לחלוטין. מוסיפים את מחית הפיסטוקים וטורפים היטב. מצננים את התערובת לחלוטין (אפשר להעביר לקערה קטנה ולהניח בתוך קערה אחרת עם מי קרח להאצת התהליך).
  4. מקציפים את השמנת עם שארית הסוכר לקצפת מוצקה. כשתערובת החלב מצטננת לחלוטין (היא צריכה להיות בחום החדר לפחות וסמיכה במקצת), מאחדים אותה עם הקצפת בתנועות קיפול עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  5. מעבירים את התערובת ל-6 כוסות או קעריות ומצננים במקרר 6 שעות לפחות לפני ההגשה. מוציאים מהמקרר, מקשטים בפיסטוקים ומגישים.