מי לא אוהב קרואסון? מאפה חמאתי שמתפצפץ מבחוץ ורך מבפנים, אוורירי וטעים. בכל העולם אוכלים את הקרואסון ובמשך השנים אף שידרגו אותו עם ממרחים ומילויים משגעים. רבים חושבים שמקורו של הקרואסון בצרפת, ואמנם מכל מאפייה בצרפת אפשר להריח את ריח החמאה, אבל מקורו דווקא בוינה שבאוסטריה. את צורת הסהר שלו מייחסים לניצחון של האירופאים על האימפריה העותמנית שסמלה הוא סהר לבן.
4 צפייה בגלריה
קרואסון
קרואסון
(צילום: CANVA)
להכין בבית קרואסון חמאה כמו בבלונז'רי זאת עבודה לא פשוטה שדורשת הרבה זמן והשקעה. בצק הקרואסון הוא הכלאה של בצק שמרים ובצק עלים וחשוב מאוד לשמור על סביבת עבודה קרה, החמאה חייבת להיות אלסטית וגמישה ובשום אופן לא רכה או מומסת. הנה שלושה מתכונים לקרואסונים שתוכלו להכין בבית ולהתגאות בהם. וכן, תמיד אפשר גם לקצר תהליכים ולקנות את הבצק מוכן.

קרואסון קלאסי

המצרכים: 1/2 כוס מים חמים 7 כוסות (1 ק"ג) קמח 1 כוס חלב פושר 80 גר' שמרים 1/2 כוס שמן 1/2 כוס (80 גר') סוכר 4 ביצים 1 כפית מלח
למילוי - 300 גר' חמאה בטמפרטורת החדר
לאפייה - 1 ביצה טרופה
4 צפייה בגלריה
קרואסון
קרואסון
(צילום: CANVA)
אופן ההכנה:
  1. מניחים בקערת מיקסר את כל מרכיבי הבצק, מערבלים היטב עד לקבלת בצק רך מאוד. מכסים את הקערה במגבת ונותנים לבצק לתפוח כחצי שעה.
  2. מעבירים את הבצק לשקית ניילון גדולה, סוגרים בצורה רפויה כדי להשאיר לבצק מקום לתפוח. מכניסים למקרר לשעה. בזמן זה הבצק אמור להכפיל את נפחו.
  3. מוציאים את הבצק מהמקרר, פותחים את השקית ומורחים חצי מכמות החמאה במקומות שונים בבצק. סוגרים את הבצק על החמאה בעזרת שקית הניילון, כך שלמעשה לא נוגעים בבצק. שוב סוגרים את השקית בצורה רפויה ומחזירים למקרר לעוד שעה. לאחר שהבצק שוב תפח, חוזרים על אותו תהליך של מריחת החמאה, סוגרים את השקית ומחזירים למקרר.
  4. לאחר כשעה, מוציאים את הבצק מהמקרר כשהוא בשקית ומחלקים אותו לארבעה חלקים שווים. חלק אחד מוציאים למשטח עבודה שקימחנו מעט, את השלושה הנותרים מחזירים למקרר.
  5. מרדדים את הבצק לעיגול בקוטר 30 ס"מ ומחלקים דרך המרכז לארבעה רבעים. כל רבע חותכים שוב לשלושה או ארבעה חלקים, בהתאם לגודל הקרואסונים שרוצים לקבל.
  6. מגלגלים כל משולש מצדו הרחב כלפי האמצע ומעגלים מעט לקבלת צורת סהרון. חוזרים שוב על הפעולה עם הבצק הנותר. לאחר מכן מניחים את הקרואסונים על תבנית אפייה לא משומנת ושומרים במקרר עד האפייה.
  7. מחממים את התנור לחום של 210 מעלות בטורבו. מוציאים את הקרואסונים מהמקרר, מורחים אותם בביצה טרופה ואופים 15-14 דקות, עד לקבלת צבע זהוב עמוק. לא אופים יותר מדי כדי שהפנים יישאר רך מאוד.

קרואסון ממולא מסקרפונה ושוקולד

המצרכים:
לקוראסונים - חבילת בצק שמרים
מצרכים למלית - גבינת מסקרפונה 1/2 קופסה של ממרח שוקלד
לציפוי - 1 כף חלב 1 ביצה חופן בוטנים מסוכרים טחונים
4 צפייה בגלריה
קרואסון
קרואסון
(צילום: גיל אבירם)
אופן ההכנה:
  1. פותחים את הבצק על משטח ומחלקים למשולשים.
  2. מניחים בכל חלק רחב של משולש כפית ממרח וכפית מסקרפרונה. מגלגלים כל קרואסון מהחוץ לפנים.
  3. מניחים על תבנית מרופדת נייר אפייה ומתפיחים ל- 30 דקות.
  4. מברישים בביצה טרופה עם כף חלב, מפזרים מעט בוטנים מסוכרים טחונים מעל הבצק.
  5. אופים בתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות כ- 30 דקות עד שהקרואסונים מזהיבים.

קרואסון גבינות

המצרכים: 200 גר' חמאה רכה 1 גביע שמנת חמוצה 3 ו-1/2 כוסות קמח 100 גר' גבינה צהובה מגוררת 2 כפות זיתים קצוצים 100 גר' קוטג' 1 כפית אבקת אפיה 1 כפית עירית קצוצה 1 כפית גדושה מלח 1 ביצה טרופה שומשום
4 צפייה בגלריה
קרואסון
קרואסון
(צילום: CANVA)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את כל המצרכים. מעבדים את המצרכים עד לקבלת בצק חלק. מקררים את הבצק כשעה וחצי.
  2. מרדדים את הבצק, יוצרים משולשים ואז מגלגלים מהחוץ אל הפכנים לקבלת צורה של קוראסון.
  3. מברישים את הקוראסונים בביצה ומפזרים מעט שומשום.
  4. מכניסים לתנור על חום של כ-180-200 מעלות ואופים כ-25-30 דקות עד לקבלת קוראסונים זהובים.
מימי נאמן שייך היא מבעלי רשת מאפה נאמן, מתכונאית ומפתחת מוצרים בחברה