מוכח מחקרית: חומרת המחלה עקב הידבקות בנגיף הקורונה קשורה במחלות רקע כמו סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם. מחקר סיני שנערך על חולים שאושפזו בבתי חולים בווהאן, שם התפרצה מגפת הקורונה, כי 48 אחוזים ממקרי המחלה החמורים התרחשו בבני אדם בעלי מחלות רקע.
המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי The Lancet, התרחש בשני בתי חולים וכלל 191 חולים. 137 מתוכם החלימו, ו-54 מהם מתו. מהמחקר עלה כי מקרי תחלואה קשים, כאמור, התרחשו בבני אדם בעלי מחלות נוספות, כגון יתר לחץ דם (30%), סוכרת (19%) ומחלות לב וכלי דם (8%). בנוסף, מצאו החוקרים כי גורמי הסיכון לתמותה הם, בין היתר, גיל מבוגר, פגיעה בתפקוד מערכות בגוף וכן עליה בחלבון שקשור במערכת קרישת הדם.
מומחית ברפואת משפחה: "השיא עוד לפנינו" - צפו

מחקרים נוספים הצביעו שבחולים מבוגרים עם סוכרת, יתר לחץ דם או מחלות לב וכלי הדם הסיכון למחלה קשה יותר ותמותה ממחלת הקורונה עולה. בתוך כך, הממצאים מראים כי חולים סוכרתיים לא נוטים להידבק יותר בנגיף הקורונה, אך מועדים לפתח מחלה קשה יותר שעלולה להוביל לתמותה.
תמותה ממחלת הקורונה נובעת ממספר סיבות, ובראשן אי-ספיקה נשמתית הנובעת מתהליך דלקתי נרחב בריאות (ARDS), יתכן גם עם מעורבות מוחית, כשל רב מערכתי ולעיתים פגיעה לבבית ישירה עם התקפי לב, הפרעות קצב ואי-ספיקת לב.
2 צפייה בגלריה
בית חולים בווהאן, מוקד התפרצות נגיף הקורונה
בית חולים בווהאן, מוקד התפרצות נגיף הקורונה
בית חולים בווהאן: מוקד התפרצות נגיף הקורונה
(צילום: AFP)
הסיבה למחלה קשה יותר ואף עליה בתמותה עם הגיל, נובעת כנראה מתת תפקוד של מערכת החיסון אשר מעלה את הפעילות הדלקתית שיוצרת נזק ריאתי. כך, הפעילות הדלקתית אינה יעילה למיגור הנגיף, אלא יוצרת נזק לריאות ולאיברים נוספים, במקביל לשגשוג של הנגיף בגוף.
ניתן להסיק שטיפול מוקדם במחלות רקע, דוגמת סוכרת, עשוי להשפיע על הסיכוי לחלות במחלה קשה, מסבירה ד״ר מאיה איש-שלום, מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת בבית החולים איכילוב ומרפאת DMC לטיפול בסוכרת. ״ההמלצה לסובלים מסוכרת היא להמשיך בשגרת חייהם מבחינת ניהול המחלה״, היא מחדדת. ״יש להמשיך לצמצם צריכה של פחמימות, להקפיד על פעילות גופנית סדירה ומעקב אחר רמות הסוכר״.
ד״ר איש-שלום מסבירה שמקרה של חולים במחלות רקע, יש לגלות משנה זהירות בכל הקשור להדבקה ולהופעת תסמינים: ״יש לצמצם ככל האפשר מגע קרוב עם אנשים, ובכל מקרה של חום וקוצר נשימה, יש להתקשר למוקד מד"א ולשקול בצוע בדיקה לאבחון זיהום בקורונה. כרגע מדובר כבר בשלב של הדבקה בקהילה ולכן כדאי להיבדק בכל מקרה של חשד".