בשיתוף אסטרהזניקה
כאחות ותיקה בבית החולים שיבא בתל השומר, עפרה שוורץ (39) תמיד הייתה מודעת לחשיבות הבדיקות התקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן השד. לפני כשנתיים וחצי הייתה עופרה בבדיקה שגרתית אצל כירורג שד שלא זיהה ממצאים חריגים. אולם לפני כשנה היא הבחינה בעצמה בגוש מעורר דאגה. לאחר סדרת בדיקות מהירה שנמשכה כשבוע וחצי בלבד, קיבלה עפרה את האבחנה שחששה ממנה מאוד – סרטן השד. מאז התחיל מסע מפרך של בדיקות, טיפולים ושורה מכשולים לא צפויים.
"כעובדת של בית החולים, חשבתי שאצליח לטפל בכל הבירוקרטיה שנלווית לתהליך, אבל מהר מאוד הבנתי כמה זה לא פשוט", נזכרת עפרה. "אני זוכרת שהייתי חלשה ובקושי יכולתי לקום מהמיטה, ואז גיליתי שאני צריכה גם לטפל בטפסים וגם בתביעות ובקשות אינסופיות מול גורמים רגולטוריים כמו ביטוח לאומי משרד התחבורה ורשות המיסים".
עופרה התחילה את הטיפולים בתקופת חגי תשרי אשתקד. בתקופה הזו של השנה, באופן טבעי, הזמינות של הגורמים השונים העוסקים במימוש זכויות נמוכה יותר משאר ימות השנה. "אחד הקשיים שאני הכי זוכרת מאותה תקופה היה בהגשת בקשה לתו נכה", מספרת עופרה, "במשך חודשיים של ניסיונות הבקשה נדחתה שוב ושוב ללא נימוק או הסבר".
בימים המורכבים של הטיפולים בסרטן, עופרה הצטרפה לתוכנית הליווי של חברת "Take Care" – תוכנית לניהול משבר רפואי בהיבטים בירוקרטיים, כלכליים, רגשיים, קבלת מידע, הכוונה וכן מיצוי זכויות רפואיות וסוציאליות באופן מותאם אישית. עפרה מספרת: "מיד הוצמדה אליי מנהלת טיפול אישית, זה היה בעבורי עוגן מקצועי ואוזן קשבת בביצוע תכלול התהליכים הרבים ובהם בין בית החולים לקהילה". עוד היא מוסיפה: "כשהתחלתי את הליווי קיבלתי מידע שעזר לי לצאת מהשאננות שלי. לדוגמא, סייעו לי בין היתר בקבלת החזר נסיעות לטיפולים מקופת החולים, איתור ביטוחים, הגשת תביעה לאבדן כושר עבודה, קבלת תיאומי מס מפקיד שומה, אגרת רישוי מופחתת ועוד. הליווי הזה והמידע שמקבלים ממנו זה משהו שכל מטופל חייב לקבל ברגע שהוא מאובחן".
"בירוקרטיה מערימה המון קשיים על אוכלוסיית החולים בישראל", אומרת שירלי זילבר המייסדת והבעלים של Take Care. זילבר עבדה במשך שנים רבות במגזר השלישי ושימשה גם כמנכ"לית האגודה לזכויות החולה בישראל. "חשוב שהמדינה תבין שכל אזרח שנהיה 'לקוח' של מערכת הבריאות ולקה במחלה – שכמובן לא בחר בה – נדרש פתאום להתמודד בנוסף לאתגר הרפואי והאבחנה עצמה עם שפה חדשה של ביורוקרטיה, התנהלות בין שחקנים רבים מידי במערכות השונות, והוא חווה בלבול ועומס שרק מגבירים את הקושי והתסכול. מה שהביא את חברת 'טייק קר' למלא את הוואקום שנוצר והוליד תפקיד חדש: מנהלות טיפול אישיות בעלות ניסיון עשיר וידע בזכויות וביורוקרטיה המלוות את המטופלים ובני משפחתם צעד אחר צעד עד תום התהליכים.
1 צפייה בגלריה
 זכויות לחולות סרטן השד
 זכויות לחולות סרטן השד
זכויות לחולות סרטן השד
(צילום: shutterstock)

להנגיש לכל החולות את המידע בלחיצת כפתור

חברת התרופות אסטרהזניקה ועמותת "אחת מתשע “ משתפות פעולה בפלטפורמה דיגיטלית ייעודית שנוצרה על ידי חברת Take Care על מנת לאפשר לחולות סרטן שד ובני משפחותיהן להכיר ולהבין את הזכויות הסוציאליות שלהן. התוכנית נקראת ״זה שלך״ ומאפשרת בלחיצת כפתור ובאתר אחד לקבל את כל המידע שכולל הסברים מפורטים על כל זכות ושירות, באופן המותאם אישית לכל חולה ובכך לאפשר למתמודדות עם סרטן השד להתמקד במחלה ולא בבירוקרטיה. התוכנית החדשה מהווה שיתוף פעולה ייחודי בין המגזר העסקי, המגזר הציבורי והמגזר והשלישי.

איך זה עובד?

כל חולת סרטן שד, תוכל להיכנס לאתר דרך קישור (לינק), למלא שאלון קצר אודות מצבה הרפואי (באופן אנונימי) . השאלון נבנה באופן ייעודי עבור חולות סרטן שד. לאחר המענה על השאלון, המטופלת תקבל רשימה של זכויות, שירותים וההטבות המגיעות בהתאמה אישית בסבירות גבוהה ובסבירות בינונית. כלל המידע מונגש בצורה מפורטת הכוללת הסברים ולינקים לטפסים עצמם. השירות ניתן בחינם וללא עלות לכל חולת סרטן שד בישראל.
"אחת החוזקות של 'אחת מתשע' היא הסיוע המשפטי שאנחנו מעניקות, בחינם" אומרת טלי רוזין, מנכ"לית אחת מתשע. "כמו חולי סרטן אחרים, גם נשים המתמודדות עם סרטן שד נתקלות בלא מעט ביורוקרטיה בדרך למימוש זכויותיהן, ואנחנו מאמינות שיש להקל עליהן, ופועלות לשם כך מדי יום.
"אתר העמותה גדוש בפרטים ואנחנו מקבלות מדי יום עשרות פניות בנושאי מימוש זכויות – החל מביטוח לאומי, דרך מס הכנסה ועד ענייני הנחות בארנונה, זכאות לפאה ועוד. שמחנו מאוד על ההזדמנות לשתף פעולה בפיתוח התוכן בפלטפורמה הדיגיטלית למימוש זכויות ולהעניק מהידע הרב שהצטבר אצלנו. שיתופי פעולה ועבודה שנועדה להרבות את הטוב בעולם הם מאבני היסוד שלנו. מבחינתנו, השלם גדול מסך חלקיו, ואני מקווה שנשים יוכלו להפיק ממנו את המירב".
“אני אכן עונה על פניות טלפוניות מדי יום, ולכן חשוב היה לנו להקל ולפשט את התהליך למי שיכולה להשתמש באמצעים דיגיטליים", מוסיפה עו"ד בר חן-לוי, האמונה על מימוש הזכויות בעמותה ומי שתרמה רבות מהידע שצברה בנושא לפיתוח התוכן שמצוי בפלטפורמה. "יש הרבה מה לעשות עבור הנשים המתמודדות עם המחלה. קורה לא אחת שעם קבלת האבחנה ותחילת הטיפולים, שיכולים להיות אינטנסיביים מאוד, נשים רבות מפסיקות לעבוד. נשים אחרות, שחשות רע או פשוט חלשות בשל הטיפולים, מפחיתות לעתים את היקף משרתן. מטבע הדברים נגרמת להן בשל כך פגיעה כלכלית ותעסוקתית, והמצב חמור עוד יותר בקרב נשים ממצב סוציו אקונומי נמוך, שעובדות לרוב בעבודות פיזיות שלא מאפשרות להן לעבוד כלל בתקופת הטיפול במחלה. זאת ועוד: אנחנו יודעות שגם נשים שהחלימו נתקלות בקשיים בחזרה לשוק העבודה. לפעמים בגלל מעסיק, לפעמים מפני שהן עצמן חשות שאינן יכולות לחזור לאותה עבודה שעשו קודם לכן. אנחנו כאן כדי לסייע להן במיצוי זכויותיהן במלואן".
אין ספק שעבור עפרה, הסיוע שקיבלה הועיל לה מאוד ואפשר לה מרחב נשימה. כמובן שגם הליווי של בני משפחתה והחברים, שלא עזבו אותה לרגע, חיזק את תחושת היכולת והבטחון והיה חלק משמעותי בהעצמה ובחיזוקים בזמן המאבק במחלה. "בתור אחות, אני מבינה מה נדרש מהמשפחה והחברים – וזה לא פשוט גם בשבילם – אבל דווקא בזמן המחלה הבנתי המון על הצרכים שלי והרשיתי לעצמי גם להיות חלשה, לקבל עזרה ולהתחיל תהליך רגשי ועל כן הליווי סייע לי להתמקד בריפוי ובהבראה", מספרת עפרה. כיום, לאחר חודשים מורכבים שכללו ניתוח, כימותרפיה והקרנות, עפרה התאוששה מהתקופה הקשה שעברה עליה. "כרגע הגוף נקי מסרטן ואני נמצאת בשיקום. היום אני גם מרגישה הרבה יותר חזקה – ויודעת שיש לי כוח להתמודד עם כל קושי שיבוא בהמשך", היא מסכמת.
לפלטפורמה: ליחצו כאן
בשיתוף אסטרהזניקה