חופשת הקיץ בעיצומה, אבל הזמן רץ, ובקרוב יגיע 1 בספטמבר ואיתו החזרה ללימודים. אצל כל הילדים מדובר באירוע חשוב ומשמעותי, אבל אצל אלו שנכנסים לכיתה א' זהו מהפך של ממש. איך נדע שהילדים כבר מוכנים לבית הספר - ומה צריך לעשות כדי לסייע להם להגיע מוכנים?
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
שלום כיתה א
שלום כיתה א
מה צריך לדעת לפני שעולים לכיתה א'
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות מקובל לרשום ילדים בגן חובה לחוג של מוכנות לכיתה א'. מה זה בדיוק? מוכנות או בשלות לכיתה א' היא כינוי לשלב התפתחותי המתרחש בדרך כלל בגיל שש-שבע, ובמהלכו הילדים נערכים למעבר מהגן, שבו מתרחשת בעיקר פעילות משחקית, לבית הספר, שבו מתבצעות בעיקר פעילויות של למידה. תחת השם הכללי "מוכנות לכיתה א'" יש מגוון יכולות, ובחוגים הללו הילדים רוכשים אותן.
אילו יכולות פיזיות נדרשות לקראת כיתה א'? מדובר ביכולות פיזיות-מוטוריות שונות. בתחום המוטוריקה הגסה יש יכולות המתייחסות לפעילות השרירים הגדולים של הגוף, כולל מנגנוני היציבה, מערכת שיווי המשקל ותנועתיות בפעילויות גדולות של הגוף, כמו הליכה קדימה ואחורה בקו ישר, קפיצה על רגל אחת, דילוגים, יכולת לתפוס ולכדרר כדור גדול, ריצה, קואורדינציה ויכולת לשמור על תנוחת ישיבה.
בתחום המוטוריקה העדינה נדרשות יכולות המתייחסות לפעילות השרירים הקטנים בכף היד המשמשים לתפעול חפצים ולתפקוד בפעילויות יומיומיות כמו אחיזה נכונה של העיפרון ושליטה בתנועות ציור וכתיבה. לדוגמה: נדרשת יכולת למתוח קו בין שתי נקודות, לצייר צורות גיאומטריות, למלא שטחים, לגזור ולהדביק. נדרשת גם יכולת לזהות צורות קטנות, מורכבות ודומות ולהעתיק אותן.
קריאת ספרים בבית מקדמת את הידע על העולם ואת יכולות השפה. היא גם מקדמת מיומנויות של התנהגות עם ספרים כגון החזקה נכונה, ניבוי התוכן מהכריכה, דפדוף נכון מימין לשמאל ואיתור הכותרת ושם המחבר
מהן יכולות החשיבה הנדרשות מהעולים לכיתה א'? נדרשות יכולות קוגניטיביות שונות: ידע עובדתי על העולם, יכולת לחשוב בצורה לוגית ולהבין באופן הגיוני, יכולת להתמצא במרחב, טווח תקין של ריכוז וקשב, יכולת להפריד בין עיקר לטפל, זיכרון חזותי ושמיעתי, יכולת כללית לשמור על סדר ויכולת התארגנות טובה.
איזה יכולת נדרשת בתחום השפה? נדרשת יכולת להרחיב את אוצר המילים ולהכיר מושגים (הפכים, צבעים, צורות, שמות של קטגוריות כמו "חיות בית" ו"כלי שיט"). נדרשות גם יכולת להביע מסר המורכב ממספר משפטים, לנסח הגדרה פשוטה ("מזלג הוא כלי אוכל שאוכלים איתו שניצל"), לתאר תמונה, לשתף בחוויה במספר משפטים ולעשות הבחנה שמיעתית בין מילים דומות ("דג" לעומת "דק", "קוף" לעומת "תוף").
האם צריך לדעת לקרוא לפני כיתה א'? יש ציפייה ל"ניצני אוריינות" – כלומר, שיהיה ביטוי לבשלות לרכישת קריאה וכתיבה. למשל, שהילדים יהיו בעלי מודעות פונולוגית (יוכלו לזהות את הצליל הפותח או הסוגר במילה, יזהו חריזה ויוכלו לחלק להברות), יכירו את אותיות הא"ב ויבינו את הקשר בין צלילי השפה לייצוג האותיות בכתיבה. אבל לא צריך לדעת לקרוא לפני כיתה א'. למידת הקריאה מתרחשת בבית הספר.
האם ניתן לקדם את היכולות הללו? בהחלט. קריאת ספרים מקדמת את הידע על העולם ואת יכולות השפה. היא גם מקדמת מיומנויות של התנהגות עם ספרים כגון החזקה נכונה, ניבוי התוכן מהכריכה, דפדוף נכון מימין לשמאל ואיתור הכותרת ושם המחבר.
אם יש חשש שהילד עדיין לא בשל לכיתה א', וקיימת התלבטות אם להעביר אותו לבית הספר או להשאירו שנה נוספת בגן, נהוג לערוך אבחון בשלות. כדאי להתייעץ עם הצוות בגן שמכיר את הילד היטב
אלו כישורים חברתיים נדרשים בכיתה א'? בשלות רגשית וחברתית היא מרכיב משמעותי בגיל הזה. ילדים העומדים לפני מעבר לכיתה א' נדרשים ליכולת הסתגלות למערכת החדשה ולדרישותיה, לפיתוח מיומנויות חברתיות, ליכולת התמודדות עם שינויים וליכולת לפתור בעיות.
האם יש צורך לדעת חשבון לפני העלייה לכיתה א'? יש צורך ביכולת חשבונית. למשל, חשוב שהילדים יידעו לספור קדימה ואחורה (גם מעבר ל-10), למנות פריטים קדימה ואחורה (עד 10) ולזהות ספרות (לתת להן שם ולכתוב אותן). חשוב גם שהם יהיו בעלי תפיסה שמיעתית ("איזה מספר בא אחרי 5?", "איזה מספר בא לפני 8?") ויידעו לפתור בעיות פשוטות בעזרת ציור והמחשה ("כמה גלגלים יש למכונית?", "כמה גלגלים יש לשתי מכוניות?").
ד"ר מיכל איכטד"ר מיכל איכט
האם ניתן לחזק תחומים מסוימים? כן, ניתן לעשות זאת בחוג מוכנות לכיתה א'. אם יש חשש שהילד עדיין לא בשל לכיתה א', וקיימת התלבטות אם להעביר אותו לבית הספר או להשאירו שנה נוספת בגן, נהוג לערוך אבחון בשלות, הכולל הערכה של כל אחד מהתחומים המוזכרים כאן. כדאי להתייעץ עם הצוות בגן שמכיר את הילד היטב. גם אם הבשלות של הילד אינה מושלמת, ניתן לסייע בעזרת טיפול של קלינאי תקשורת לשיפור יכולות השפה, של מרפא בעיסוק לשיפור החלק המוטורי ויכולת הארגון, או של מומחה להוראה מתקנת.
איך יכולים הורים לקדם את היכולות הללו בבית? הייתי ממליצה להורים לעודד לכתיבה כבר בגיל הגן, לשחק עם הילדים במילים, באותיות ובצלילים, לקדם היכרות עם ספרי ילדים ולגרום להם להתנסות בסוגי שיח שונים. כל אלו מהווים אמצעים מרכזיים לטיפוח האוריינות לקראת רכישת הקריאה והכתיבה, שהיא האתגר החשוב והמשמעותי ביותר שמצפה לילדים בכיתה א'.
הכותבת היא קלינאית תקשורת, ראש המחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל