בעקבות הלחימה בדרום ובצפון, תושבים רבים באזורים תחת אש פונו מבתיהם ונאלצים לעבור את ימי המלחמה במקומות אחרים. מיזם של ההסתדרות הציונית העולמית, "הבית שלי – הבית שלך", מחבר בין מפונים ליהודים מהארץ ומהעולם שתורמים דירות ובתים לאירוח.
ארי וולף, אמריקאי שעלה לישראל ומשפחתו העמידה שתי דירות למען מפונים מעוטף עזה, סיפר היום (ב') בריאיון ל-ynet Live: "שמעתי על המיזם לפני כמה ימים, והבנתי שרוצים לשדך בין אנשים שיש להם דירות פנויות בארץ ובין אנשים שצריכים לא עלינו מחסה לראשיהם. אני נעניתי היות שזו דירה של משפחתי, של הוריי. אמא שלי נפטרה לפני שנה וחצי, ואבא שלי כבר לא מגיע לצערנו ארצה בגילו המופלג".

לדבריו, "שאלתי את האחים והאחיות שלי, ואני חייב לציין שהיה קצת היסוס, בגלל אי הידיעה כמה זמן זה יימשך או מה יקרה אם דברים נשברים. ואז שמעתי על הגיבוי של ההסתדרות הציונית העולמית, שנותנת גם גיבוי חוזי וגם ערבויות, וזה נתן לנו את התחושה שיש מי שעומד מאחורינו".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, הסביר: "זיהינו שהמשבר הוא משבר קשה ושהוא הולך להיות ארוך, בראש ובראשונה לאלה שאיבדו את הבית שלהם פיזית, כי הבית פוצץ או נשרף. בימים האחרונים פנינו אל יהודי העולם וגם אל מי שנמצאים כאן בישראל, ואמרנו להם: ההסתדרות הציונית העולמית מוכנה לקבל אחריות על הנכסים שלכם מבחינה חוזית, ואנחנו נעביר את זה למשפחות שזקוקות לזה, בתיאום עם הרשויות המקומיות והאזוריות".
"אני רוצה להגיד לכם שיש לנו עם נפלא – דרך אגב, לא רק אחינו בתפוצות אלא גם אחינו בישראל", הוסיף חגואל. "יש הירתמות מדהימה, ויש לנו כבר כמה מאות דירות שאנשים פנו אלינו לגביהן ואומרים: אנחנו רוצים להיכנס מתחת לאלונקה, אנחנו רוצים לעזור במשבר הזה ולתת את הבית. נכון שהם לא גרים בבית הזה רוב השנה, אבל זה הבית שלהם בארץ, זו הפינה שלהם, השמיכה והכרית שלהם – והם מוכנים לתת את הדירה מרוהטת למי שצריך אותה".
2 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מתפנים מקריית שמונה
(צילום: Jalaa Marey / AFP)
מה הגב שאתם נותנים לבעלי הדירות? "אנחנו כהסתדרות הציונית חותמים על הסכם עם בעל הדירה, ואנחנו מתחייבים להחזיר את הדירה כמו שקיבלנו אותה. זו מהות ההסכם, עם כל מה שבא עם זה – ביטחונות, עורכי דין וכל הסיפור מסביב".
לכמה זמן הדירות האלה ישמשו את המפונים? "כרגע אנחנו על פעימה של שלושה חודשים, עם אופציה להרחבה. רוב האנשים האלה בדרך כלל צריכים את הדירה שוב סביב פסח, ואנחנו רוצים לתת את האופציה להחזיר את הדירה סביב המועד הזה בלוח השנה העברי. כמובן אם המערכה תימשך, אז פחות יהודים יגיעו לכאן לנופש, אבל כרגע בפעימה הראשונה אנחנו מדברים על שלושה חודשים שבהם אנחנו לוקחים אחריות על הדירה הזו, על כל המשתמע מכך".
לפי נתונים רשמיים, יש בישראל 38 אלף "דירות רפאים", כך שפוטנציאל האירוח הוא גבוה. נכון לעכשיו יש כ-120 אלף מפונים, אבל רק 56 אלף חדרי בתי מלון – ומטרת המיזם היא לסגור את הפער הזה, לפחות באופן חלקי.
2 צפייה בגלריה
פינוי תושבים בשדרות
פינוי תושבים בשדרות
פינוי תושבים משדרות במהלך המלחמה
(צילום: עמית שאבי)
"יש לנו מוקד שמספרו 02-6204333", מסר חגואל, "כל מי שיש לו דירה פנויה או מכיר מישהו שיש לו דירה – אנחנו כאן. בואו נרים את הראש כולנו בגאווה יהודית ונעבור את האתגר של המלחמה הלא פשוטה הזו".
לסיום פנה ארי וולף באנגלית: "אחינו בתפוצות, אם מישהו שומע, אני רוצה לדבר לכל החברים והמשפחה שלי בחו"ל, ולהגיד שכולכם התכנסתם ונרתמתם אישית דרך הקהילות שלכם והפדרציות בדרכים חסרות תקדים בהיסטוריה, אבל יש צורה נוספת שבה אנשים יכולים לתרום – לפתוח את הבתים שלהם, בתי הנופש שלהם, ולעזור לעשרות אלפי משפחות עקרות, ממש פליטות. בתקווה שאתם תציעו להם 'מקדש מעט', לאנשים האלה, ותזכו בהמשך לעבור לבתים האלה בעצמכם, ובעזרת ה' המשפחות האלה יבנו מחדש את הקהילות שלהן במהרה בימינו".