הרב חיים פבריציו ציפריאני, הרב הראשי של העיר גנואה באיטליה, הותקף בעיר מגוריו על רקע אנטישמי. גבר בן 58 שהחזיק מברג התנפל עליו ללא כל סיבה נראית לעין, איים להרוג אותו וקילל אותו קללות אנטישמיות. הרב ציפריאני הזעיק את המשטרה לפני שהאיש הצליח לפגוע בו, והתוקף נעצר ונלקח לחקירה.
"זו הייתה חוויה ממש גרועה", אמר הרב ציפריאני. "בגנואה אנחנו מתמודדים עם אווירה עוינת של שנאה. אני ממש בהלם, אבל אני לא מופתע. כיהודי אני יודע שהמצבים האלה יכולים להתרחש, ובזמן האחרון זה סביר יותר ויותר. בתקופה הזו, אחרי 7 באוקטובר, האנטישמיות החמירה והיא נפוצה בכל העולם, אפילו באיטליה. כעת העילה לאנטישמיות היא ישראל, אבל אנטישמיות היא הרוע הבלתי-רציונלי. זו הפעם הראשונה שאני סובל מאנטישמיות באיטליה. עכשיו אני דואג לילדים שלי".
2 צפייה בגלריה
הרב חיים פבריציו ציפריאני, הרב של גנואה
הרב חיים פבריציו ציפריאני, הרב של גנואה
הרב חיים פבריציו ציפריאני, הרב של גנואה. "אנחנו מתמודדים עם אווירה עוינת של שנאה"
איגוד הקהילות היהודיות באיטליה, ה-UCEI, פרסם הודעה שבה הביע "סולידריות וקירבה לרב חיים פבריציו ציפריאני, שהיה קורבן של מתקפה אנטישמית, המשפיעה ישירות על כל יהודי איטליה".

שר החינוך הדני: "אפס סובלנות" לאנטישמיות

שר החינוך של דנמרק, מטיאס טספייה ממפלגת הסוציאל-דמוקרטים, הודיע בריאיון לעיתון המקומי "יילנדס פוסטן" כי דנמרק תפעל ביד קשה נגד אנטישמיות בבתי הספר, עד כדי כך שתלמידים בעייתיים יסולקו. השר הדני הודיע כי הורה למשרדו ליצור קשר עם כל מנהלי בית הספר במדינה ולהבהיר שעליהם להפעיל מדיניות של "אפס סובלנות" כלפי תקריות אנטישמיות: "נבהיר למנהלים שיש בידיהם אפשרויות להילחם בתופעה, כולל השעיית תלמידים או אף סילוקם מבית הספר. הם חייבים להדגיש בפני הורי התלמידים הבעייתיים שעתידם הלימודי בסכנה".
השר מנה כמה מקרים שבהם רוססו צלבי קרס בבתי ספר ונשמעו קריאות דוגמת "חזיר יהודי" כלפי תלמידים. "אני מזועזע מהתופעה", אמר. "לא מדובר כאן בבריונות רגילה, והבהרתי זאת גם לכל המנהלים. יש קריאות שאי-אפשר להשוות ביניהן, ומי שעורך את ההשוואה – עושה טריוויאליזציה של אנטישמיות".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ של דנמרק, לארס ראסמוסן, שהגיע לביקור הזדהות בישראל
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ של דנמרק, לארס ראסמוסן, שהגיע לביקור הזדהות בישראל
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ של דנמרק, לארס ראסמוסן, שהגיע לביקור הזדהות בישראל
(צילום: משרד החוץ)
כ-6,400 יהודים חיים על פי ההערכות בדנמרק כיום. דברי שר החינוך באים על רקע התבטאויות ממשיות אחרות בדנמרק, בהן של ראש הממשלה מדה פרדריקסן ושר המשפטים פטר הומלגארד, בנוגע לחשיבות המאבק באנטישמיות. לפני כשבועיים צעדו ראש הממשלה, שר החינוך ושר המשפטים בראש מפגן נגד אנטישמיות שהסתיים בעצרת בפרלמנט, ושר המשפטים נפגש הומלגארד השבוע עם הקהילה היהודית במטרה להפגין סולידריות ולהדגיש את חשיבות הנושא בעיניו ובעיני הממשלה.
שגריר ישראל בדנמרק, דוד עקוב, שיבח את הממשלה המקומית ואת שר החינוך על הצעדים שהם נוקטים והבהיר שדנמרק מהווה כאן דוגמה ומופת לכל אירופה: "ברצוני להודות לממשלת דנמרק בכלל ולשר החינוך מטיאס טספייה בפרט על מחויבותם העיקשת ומאמצם הנחוש למאבק באנטישמיות הגואה מאז הטבח ב-7 באוקטובר. חינוך להוקעת האנטישמיות הוא המפתח למיגור התופעה הנוראה, וחשוב להילחם בה כבר מגיל צעיר. אנו מעלים את הנושא בכל פגישה עם הדרג הפוליטי בדנמרק, וחשים את המחויבות הממשלתית בנושא".
שר החוץ אלי כהן ציין: "גילויי האנטישמיות המכוערים באירופה, שהתגברו בשבועות האחרונים, חייבים לקבל מענה חינוכי כבר מגיל צעיר. אני מודה לשר החינוך של דנמרק על ההודעה הערכית והמוסרית שלו. צריכה להיות מדיניות של אפס סובלנות בכל הקשור למאבק באנטישמיות, באירופה ובכל העולם. אני קורא למדינות נוספות בעולם לנקוט צעדים כמו שנקטה דנמרק".