ישראלים בעלי קרובי משפחה באיראן מדווחים כי בימים האחרונים נותק הקשר בין הצדדים. על פי דיווח באתר איראן אינטרנשיונל, בעקבות איומי הממשלה באיראן אולצו יהודים מקומיים לנתק קשרים עם קרוביהם בישראל, ולחסום אותם במרחב הדיגיטלי.
חלק מהיהודים חסמו את מספרי הטלפון של קרוביהם ואחרים יצאו מקבוצות וואטסאפ משפחתיות. "מעולם לא היה נתק כזה. הם חסמו אחים וקרובי משפחה בכל הקבוצות", אמרו ישראלים עם שורשים באיראן.
2 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ לשגרירות בריטניה בטהרן בעקבות פיצוץ בבית החולים בעזה
הפגנות מחוץ לשגרירות בריטניה בטהרן בעקבות פיצוץ בבית החולים בעזה
הפגנות בטהרן נגד ישראל אחרי המתקפות בעזה
(צילום: X07016)
ישראלית מחולון שאמא שלה נמצאת בטהרן אמרה כי "רשתות חברתיות היו הדרך היחידה שלנו להיות בקשר עם קרובינו באיראן, ולפחות ידענו מה שלומם מרחוק וגם יכולנו לפעמים לראות אותם דרך מצלמה. כבר כמה ימים שאין לי שום קשר ישיר איתם. אני יודעת שהם מפחדים ממה שקורה בעזה ומפחדים שקיצוניים ינקמו בהם".
ישראלית אחרת אמרה שהיא קיבלה את ההודעה הבאה מאחיה: "בגלל האיומים באיראן בינתיים מנתק איתך את הקשר. אשאל על שלומך דרך חברים מאירופה". יהודי איראני אחר אמר לקרוב משפחתו בארץ כי הוא חוסם אותו ויוצא מהקבוצה של המשפחה, וכי הם יהיו בקשר דרך גורם שלישי.

דיווח: אולצו להפגין נגד ישראל

הקהילה היהודית באיראן מונה כמה אלפי אנשים, והיא מרוכזת בעיקר בערים הגדולות. לצד דיווחים על חופש דת, אנשי הקהילה נתונים בלחץ מתמיד מצד השלטונות. בימים האחרונים דווח באיראן כי אנשי הקהילה ככל הנראה אולצו על ידי השלטונות להפגין נגד ישראל.
באחת הכרזות שהוצגה בהפגנה בטהרן נכתב: "אנו, קהילת יהודי איראן, עם גינוי חריף נגד פשעי המשטר הציוני הגוזל נגד העם המדוכא וחסר ההגנה של פלסטין, והבענו את הזדהותנו עימם. אנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית לעזור להם. היהדות נפרדת מהציונות". האימאם חומייני צוטט על אחת הכרזות, "אנו מגנים כל הרג של ילדים, נשים וחסרי הגנה".
2 צפייה בגלריה
קבר מרדכי היהודי באיראן. מקום מרכזי של היהדות המקומית
קבר מרדכי היהודי באיראן. מקום מרכזי של היהדות המקומית
קבר מרדכי היהודי באיראן. מקום מרכזי של היהדות המקומית
(צילום: Islamic Republic News Agency)
חבר הפרלמנט היהודי, הומיון שמח, המייצג את היהודים באיראן, אמר: "יהודי טהרן מגנים את רצח העם הפלסטיני על ידי המשטר הציוני. נתניהו והממשלה המלוכלכת של המשטר הציוני צריכים לדעת שהתוצאות של המלחמה הזו יביאו אותם בסופו של דבר לבתי המשפט הבינלאומיים, האיש הרשע הזה בוודאי יישפט והוא ייענש על מעשיו".
עוד אמר: "הקהילה היהודית חיה באיראן 2,600 שנה, והיהודים התרגלו לתרבות העם האיראני, והם לא ראו דבר מלבד טוב בשנים אלו. קהילת היהודים האיראנים לא עשתה שום דבר מלבד פטריוטיות. האיראנים היהודים תמיד היו חסידיו של מייסד הרפובליקה האסלאמית כמו גם המנהיג העליון הנוכחי".