על רקע המלחמה של ישראל נגד הטרור, השהות של ישראלים ויהודים באוניברסיטאות בארצות הברית הופכת להיות פחות ופחות נעימה ובטוחה – החל מתופעה של תלישת מודעות הקוראות לשחרור החטופים מעזה ועד לסטודנטים שנאלצו להסתגר בספרייה בקמפוס ולנעול את הדלת מחשש לשלומם ולביטחונם בגלל הפגנה פרו-פלסטינית.
את התקריות האנטישמיות והאנטי-ישראליות בקמפוסים כבר קשה לאמוד. נתי שצ'ופק, מנהלת שליחי הקמפוסים של הסוכנות היהודית בארה"ב ובעולם, מספרת בריאיון ל-ynet Live כי "מתחילת הלחימה רק בארה"ב אנחנו מדברים על משהו כמו 180 תקריות ב-20 יום, כשהפגנות בכלל לא נספרות בתוך ה-180, כי הפגנות יש כל כך הרבה שאי-אפשר אפילו לספור".

לדבריה, "הסוכנות היהודית מפעילה כ-100 שליחים בקמפוסים ברחבי העולם, רבים מהם בארה"ב, ובאמת הם מדווחים בכל יום על אירועים. גם בשנה שעברה הרתענו שיש עלייה משמעותית מאוד באנטישמיות, אבל הטרנדים שראינו בשנה שעברה פשוט מתפוצצים מאז הטבח המחריד של חמאס, כולל כמעט 20 מקרים של אלימות בתוך הקמפוסים בתוך 20 ימים. מדובר במקרים של ממש תקיפה אלימה של סטודנטים ישראלים או אפילו סתם סטודנטים יהודים, שבגלל העובדה שהם יהודים הם מואשמים חלילה ב'פשע הנורא' של תמיכה בישראל.
"ארגון הלל העולמי, שהוא ארגון סטודנטים גדול ורחב בקמפוסים ברחבי העולם, ערך סקר לפני פחות משבוע בקרב מדגם מייצג של סטודנטים יהודים בקמפוסים, וראו שם ששלושה מתוך ארבעה סטודנטים יהודים בארה"ב מדווחים שהמצב בישראל משפיע עליהם אישית בקמפוס. 56% מהסטודנטים היהודים דיווחו על פחד בתוך הקמפוסים. אנחנו שומעים גם משליחי הסוכנות היהודית שנמצאים שם על סטודנטים ששוקלים להפסיק את הלימודים כרגע ולחזור הביתה עד שהמצב בקמפוסים יירגע".

הסטודנטים האלה זוכים לגיבוי כלשהו של ראשי האוניברסיטאות? כי אנחנו יודעים שהתשובה מורכבת ובאצטלה של חופש הביטוי לא נותנים הגנה מינימלית לסטודנטים שממש חוששים לחייהם. "נכון. זה מדויק מאוד. אני חושבת כמובן שתלוי באיזו אוניברסיטה מדובר, יש אוניברסיטאות שפועלות בצורה טובה ומגבירות כרגע את האבטחה, אבל לצערנו יש הרבה מאוד אוניברסיטאות שלא מגיבות מספיק מהר כשקורה משהו ובאופן כללי לא מספקות אווירה מספיק בטוחה לסטודנטים יהודים, כדי להבטיח שמשהו לא יקרה".
"אחד מהדברים שסטודנטים מדווחים עליהם הוא שמעבר לזה שבאמת קשה לראות את השנאה, השנאה שרואים בסרטונים היא המיעוט. זאת אומרת, תומכים פרו-פלסטיניים בקמפוסים הם אולי 10% מהאוכלוסייה, אבל מה שקשה מאוד לסטודנטים היהודים זו השתיקה של שאר הסטודנטים", שצ'ופק מציינת. "אני חושבת שמה שמהדהד פה זו השתיקה של מי שהם לא פרו-פלסטינים, אבל לא עושים מספיק כדי להגן על החברים היהודים שלהם בקמפוס".
1 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנה פרו-פלסטינית בהרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
גם דוח משותף של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות וארגון "מוזאיק", שהתפרסם בסוף השבוע, מצביע על זינוק בגילויי השנאה כלפי יהודים ומדינת ישראל בקמפוסים ברחבי ארה"ב מאז פרוץ המלחמה. בין האירועים המטרידים שדווחו: מרצה אנטישמי באוניברסיטת קורנל הגדיר את הטבח שביצעו מחבלי חמאס בחג שמחת תורה ביישובי הנגב המערבי כ"אירוע מרגש"; באוניברסיטת UC Davis בקליפורניה מרצה כתב בפוסט ברשת החברתית שזו העת לאלימות נגד יהודים; באוניברסיטת מישיגן, קרוב ל-1,000 מרצים ואנשי צוות חתמו על מסמך המאשים את ישראל בזוועות של ארגון הטרור חמאס, כתגובה להודעת הגינוי של נשיא האוניברסיטה נגד מעשי הטרור הרצחניים ב-7 באוקטובר.
בדוח אחר של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות תוארה העלייה הדרמטית בתקריות האנטישמיות ברחבי העולם. יועץ בכיר של ארגון הביטחון של הקהילות היהודיות בצפון אמריקה אמר כי כמות האיומים נגד הקהילות עלתה פי שלושה מאז תחילת המלחמה: כ-60 איומים ביום, לעומת כ-20 ביום בעבר. לפי הליגה נגד השמצה, מאז תחילת המלחמה נרשמה עלייה של כמעט 400% במקרי תקיפה, ונדליזם והטרדה כלפי יהודים בארה"ב, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן נרשמה עלייה של 1,000% בממוצע היומי של פוסטים אנטישמיים ברשתות החברתיות.
בצרפת נעצרו מאז פרוץ המלחמה יותר מ-300 איש בגין מעשים או איומים אנטישמיים. כמו כן דווחו מעל ל-4,000 מקרים של תכני שנאה מקוונים ו-300 הועברו לטיפול משפטי. שר הפנים הצרפתי דיווח על 588 אירועים אנטישמיים במדינה.