למעלה מ־100 נציגים מ־60 מדינות, בתוכם יותר מ־30 ראשי ערים, התכנסו בדורטמונד לוועידת ראשי הערים האירופיות למאבק באנטישמיות, והציגו תמונה עגומה.
הוועידה, שאותה אירגנה התנועה למאבק באנטישמיות (CAM), נמשכה שלושה ימים. הפעם הייתה לה משמעות מיוחדת בשל אירועי 7 באוקטובר וההפגנות האלימות שפרצו אחריהם ברחבי אירופה. "יש פה אנשים שמגיעים לוועידה כבר פעם שנייה או שלישית", סיפר סשה רויטמן, מנכ"ל CAM, "אבל עכשיו יש יותר פחד. אנשים רוצים לדעת כיצד לפעול. הם באים כדי לקבל תשובות מתוך ידיעה שהעלייה באנטישמיות היא גם החלשה של הדמוקרטיות בארצותיהם".
3 צפייה בגלריה
yk13700196
yk13700196
ויקטור סורנסון, ברצלונה. "ציונות הפכה פה לשטן"
(צילום: Benito Barajas)
מארי כריסטין למרדלי, סגנית ראש עיריית פריז, סיפרה כי "בצרפת יש משבר גדול. יש אנטישמיות ברחובות ואנטישמיות שמוחבאת באליטה ובאקדמיה. אנחנו מתחילים בהרבה תוכניות כדי להילחם בזה".
היא הסבירה כי "יש בצרפת בעיה עמוקה מאוד: מי שאלימים הם דווקא אלה שלא מגדירים את עצמם כצרפתים כזהות ראשונה. אבל דווקא את היהודים, שמגדירים את עצמם קודם כול כצרפתים, רודפים. זו נוירוזה. אנחנו גם מודעים לזה שהאנטישמיות, כמו הקנרית במכרות הפחם, היא סמן להידרדרות בדמוקרטיה שלנו".
3 צפייה בגלריה
yk13700197
yk13700197
מנכ"ל CAM, סשה רויטמן
(צילום: Benito Barajas)
כשהיא נשאלת אם יש עתיד לחיי היהודים בצרפת, למרדלי נושמת עמוקות, ולאחר זמן רב מודה: "אני לא יודעת איך לענות על זה".
ויקטור סורנסן, לשעבר דירקטור בקהילה היהודית בברצלונה, עובד כיום בארגון לשימור המורשת היהודית. לאחר שהתראיין בפאנל, שאלתי אותו האם היה ממליץ לישראלי צעיר להגיע ללמוד ולגור בברצלונה. "שובר לי את הלב להגיד את זה", הוא ענה, "אבל ברצלונה של היום היא לא מקום שלישראלים כדאי לבוא אליו. יש חוסר ידע עמוק, בעיקר בקרב הפוליטיקאים והאליטות, בקשר ליהדות, לישראל ולסכסוך. ישראל הפכה ממדינה ששואפת לעצמאות למדינה כובשת, והיהודים הפכו לאשמים בקולוניאליזם לכאורה של ישראל. זה הפך את ברצלונה למקום לא בטוח ליהודים. ציונות הפכה פה לשטן. זו אנטישמיות לשמה. מאוד לא נוח להיות כיום ישראלי או יהודי בברצלונה".
3 צפייה בגלריה
yk13700198
yk13700198
מארי כריסטין למרדלי, סגנית ראש עיריית פריז
(צילום: Benito Barajas)
שבדיה נחשבת לפוסטר האירופי של של אנטי־ישראליות ואנטישמיות, והעיר מאלמו ניצבת במרכז. "ב־15 השנים האחרונות באמת היו הרבה דיווחים עלינו, ובצדק, בקשר לאנטישמיות", אומר רוקו קורסאר, סגן ראש עיריית מאלמו, "אבל היום אנחנו נלחמים נגד האנטישמיות בבתי הספר ובמרחב הציבורי, ומשלבים ידיים עם היהודים במאבק. יש פה בעיה שבדית, זה לא קורה רק במאלמו. אני אלחם בבעיה בכל דרך דמוקרטית. אם קבוצה אחת בעיר לא מרגישה בטוחה, זה אומר שנכשלנו. אבל צריך לזכור: משהו שקיים אלפי שנים לא יימחק בשנתיים".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.12.23