5 צפייה בגלריה
רות דיין ז"ל
רות דיין ז"ל
רות דיין
(צילום: אביגיל עוזי)
הפעילה החברתית רות דיין, מייסדת הארגון "וראייטי ישראל" וחברת האופנה "משכית", הלכה הלילה (בין חמישי לשישי) לעולמה בביתה שבצפון תל אביב, חודש לפני יום הולדתה ה-104. דיין הייתה אמם של חברת הכנסת לשעבר יעל דיין, איש הקולנוע אסי דיין והפסל אהוד דיין - ואשתו הראשונה של הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה דיין. הלווייתה תיערך ככל הנראה ביום ראשון בשעות הצהריים במושב נהלל.
נכדתה של דיין, רחלי שיאון, אמרה הבוקר ל-ynet כי סבתה הייתה "אגדה עד ליום מותה". שיאון ציינה כי דיין "הלכה בדרך שהיא רצתה ללכת, בשקט, בבית ועם רצון לסיים בתחושה שזה הספיק. היא הלכה כמו מלכה". עוד ציינה כי "המורשת שלה זה משהו שטבוע בתוכנו, בכל אחד מהנכדים, כל כך עמוק - שאנחנו לא באמת נפרדים ממנה. זה חלק מה-DNA שלנו".
5 צפייה בגלריה
רות דיין ז"ל
רות דיין ז"ל
רות דיין
(באדיבות בית שטורמן)
5 צפייה בגלריה
רות ומשה דיין
רות ומשה דיין
רות ומשה דיין
(מתוך אלבום משפחתי)
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לדיין: "רות דיין איננה. אישה שהפכה לאגדה ישראלית עוד בחייה. סיפור חייה הוא תמצית התגשמות החלום הישראלי והציוני. אשת מופת ומודל לחיקוי לדורות של יזמים, שדבריה היו דברים של טעם ושל אהבה אין קץ למקום הזה ולתושביו באשר הם. אישה שידעה מהו טוב טעם והיטיבה לנסח אותו בגזרות ובבדים, שיצירתה מחוברת לזמן ולמקום המיוחד הזה שכולנו אוהבים עד עומק הלב. כמוה. כמו כל מי שגידלה".
דיין נולדה בחיפה כבכורה למשפחת שוורץ, שהגיעו לישראל בעלייה השנייה. אחותה הצעירה, ראומה, נישאה לימים לנשיא לשעבר עזר ויצמן. אחרי שעזבו לטובת לימודיו של אביה באנגליה, חזרה משפחתה של דיין לירושלים, שם הייתה פעילה בתנועת הנוער "המחנות העולים". בגיל 17 עברה דיין לבית הספר החקלאי לבנות בנהלל, ושם הכירה את בעלה לעתיד.
דיין הייתה פעילה במשך עשרות שנים במסגרת ארגונים למען עולים חדשים, חולים ופעלה למען דו-קיום בין ערבים ליהודים. בשנת 2010 קיבלה דיין אות מפעל חיים מהאקדמיה לעיצוב בצלאל, בשל תרומתה לחברה ולענף העיצוב הישראלי. משנת 1977 שובצה ברשימות שמאל שונות לכנסת במקומות סמליים. בבחירות האחרונות לכנסת ה-23, הוצבה במקום ה-108 ברשימת העבודה-גשר-מרצ, כאשר בתה יעל מוצבת במקום ה-107 ברשימה.
5 צפייה בגלריה
רות ויעל דיין
רות ויעל דיין
עם בתה יעל (משמאל)
(צילום: צביקה טישלר)
5 צפייה בגלריה
משפחת דיין
משפחת דיין
משפחת דיין
(צילום: שאול גולן)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ספד בחשבון הטוויטר: "רות דיין הלכה מאתנו. היא הייתה מקרבת לבבות. זו הייתה השליחות שלה, אבל גם התכונה המרכזית שלה כאדם. שולח תנחומים למשפחה, החיים של כולנו יהיו מהיום קצת פחות טובים ושלמים".
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הוסיף כי "צער גדול על פטירת רות דיין בגיל 103. חברת מרצ מאז היווסדה ואשת שמאל נלהבת. עד הרגע האחרון היא הייתה מעורבת ומחויבת, אכפתית ובקיאה כמו שהייתה כל חייה. אהבתי אותה מאוד. חיבוק גדול ליעל יקירתנו ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך".האמן אביב גפן כתב: "רות דיין האהובה שלנו הלכה לעולמה, כבר מתגעגע".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי ספדה גם כן: "אישה מרשימה ומרגשת, פורצת דרך, פוליטיקאית, תעשיינית ופעילה חברתית שתמיד נאבקה כנגד דיכוי החלשים. תודה לך על שסללת את השבילים בהם אנחנו הולכות - והולכים - ועל שהיטבת לאורך השנים להציג מראה לחברה הישראלית".
אחיה ראב"ד השתתף בהכנת הכתבה