5 צפייה בגלריה
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
"ידענו שיש כוונות להפר את הסדר, בחלק הראשון של ההפגנה לא הייתה אלימות". גפני על המחאה אמש
(צילום: שאול גולן)
ההפגנה הסוערת שהתנהלה אמש (רביעי) באזור צומת קפלן בתל אביב ובנתיבי איילון, בהשתתפות מאות מוחים המזוהים עם מחאת "צדק לרפאל", הסתיימה בפציעתו באורח קשה של שוטר, המשמש מפקד צוות ביחידת הסדר הציבורי במחוז תל אביב. מפקד תחנת לב תל אביב, ניצב-משנה מיכה גפני, אמר הערב ל-ynet כי "הוא יכול היה לאבד את החיים שלו אם לא היה מפונה מהר לבית החולים. יכול להיות שלא היינו פוגשים אותו חי".
גפני שחזר כי "ידענו אתמול שיש כוונות להפר את הסדר. ראינו התבטאויות ברשתות החברתיות שיש כוונה לבוא ולהתעמת עם שוטרים. לצד זה, קיימנו ציר הידברות עם מובילי המחאה". הוא הדגיש כי "בסוף, המטרה שלנו כמשטרה זה לאפשר את הקיום התקין של ההפגנה ולאפשר את זכות המחאה, במקביל לשמירה על המוחים והציבור. את האירוע של אתמול אפשר לחלק לשניים: בחלק הראשון הייתה הפגנה שבה נשאו נאומים ולא התרחשה הפרת סדר או אלימות. לאחר סיום הנאומים התחילו בתהלוכה שבמהלכה ניסו לפרוץ לאיילון".

5 צפייה בגלריה
נצ"מ מיכה גפני מפקד תחנת לב תל אביב
נצ"מ מיכה גפני מפקד תחנת לב תל אביב
"אמרנו למוחים שאנחנו שם כדי להגן עליהם, משפחתו של רפאל קראה לא להתעמת עם שוטרים". נצ"מ גפני, מפקד תחנת לב ת"א
עוד תיאר גפני: "היינו ערוכים במקום עם חסימות, אבל ראינו את הדוחק ואת הכוח שהמפגינים הפעילו בניסיון לפרוץ את החסימות ולדחוף את השוטרים, עד שכמה עשרות הצליחו לפרוץ לאיילון. באותו הרגע, על מנת למנוע פגיעה במפגינים, סגרנו את התנועה שם ומאות בני אדם ירדו לאיילון והחלו לצעוד לכיוון צפון". גפני ציין כי במשטרה ניסו לקיים שיח המוחים גם תוך כדי ניסיונות הפריצה לאיילון.
גפני אמר כי "אמרנו להם שאנחנו פה על מנת להגן עליהם. משפחתו של רפאל אדנה ז"ל נהגה באחריות וממלכתיות, הם קראו לא להתעמת עם שוטרים. הצלחנו לבסוף להעלות את כל המפגינים לצומת עזריאלי, אך קבוצה של כ-150 מפגינים סירבו להתפזר. היינו ערוכים שם ואז החלו קריאות נגד המשטרה וצעדה צפונה, בעוד שאנחנו נערכנו לפזר אותם. כרזנו להם שהצעדה היא לא חוקית - להפגנה הייתה שעת התחלה ושעת סיום - ושם התחילו העימותים".
5 צפייה בגלריה
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
"רק בשבוע שעבר שוטר נדק וכמעט קיפח את חייו. זה אחד האתגרים שלנו"
(צילום: שאול גולן)
נצ"מ גפני תיאר כי "רעולי פנים התעמתו עם השוטרים ודחפו אותם. ראינו את השנאה, ניסיתי לקיים איתם שיח וביקשתי מהם שלא יתעמתו עם השוטרים". הוא הוסיף: "רק בשבוע שעבר שוטר נדקר וכמעט קיפח את חייו. זה אחד האתגרים שלנו. שוטר שלנו, אח שלנו, נפגע אתמול קשה מאוד ויכל לאבד את חייו אם לא היינו מפנים אותו מהר לבית החולים, שם הכניסו אותו מיד לחדר ניתוח".
גפני ציין כי "היו לנו שוטרים שהיו ממוגנים מראש והיה מיגון נוסף בהישג יד. ביצענו מעצרים והשלכנו רימוני הלם כדי להרחיק את המפגינים", אך הביע מורת רוח מכך שפורעי החוק שנעצרים משתחררים יום לאחר מכן בבית המשפט. "אנחנו פוגשים את זה בעוד עבירות פליליות, כשחשודים שצריכים להיות בכלא משתחררים. איפה שאנחנו צריכים לערער אנחנו מערערים אבל כן, זה מעצבן שעוצרים לדוגמה פורץ והוא משתחרר".
5 צפייה בגלריה
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
מוחים בין המכוניות באיילון, אמש
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
הפגנה לזכרו של רפאל אדנה בתל אביב
(צילום: ניצן דרור)
עוד התייחס גפני גם למפגין שנפצע מפגיעת בקבוק תבערה ונותח גם הוא בבית החולים. "לפני כל הפגנה אנחנו מדברים עם השוטרים על נושא הממלכתיות, האיפוק והשימוש בכח מידתי. המפגינים בעטו בשוטרים בזמן שביצעו מעצרים, זרקו עליהם בקבוקים וניסו למשוך אותם. אני בעצמי נפצעתי במהלך אחד המעצרים מבעיטות וזריקת אבן. אני סובל מכאבים בכל הגוף, אך לא התפניתי לבית החולים כי העדפתי להישאר עם השוטרים שלי בשטח". במקביל, אמו של רפאל אדנה, שמחה, ביקרה את בן העדה שנפצע מפגיעת בקבוק התבערה אמש, וכן שלחה ספרון תהילים לשוטר הפצוע, ואיתו הקדשה.
גפני ציין כי השוטר שנפצע אתמול נשוי, ויש לו ילדים. "פגשתי את אישתו אתמול. זו סיטואציה לא נעימה, לראות שוטר שלך שאתה מאוד אוהב ואת האישה שלו, ששלחה אותו לעבודה ולא ציפתה שבעלה יהיה בין שמים וארץ. קשה לראות את הפנים שלהם. הם משפחה אמיצה. אשתו מבינה שזה לצערי המחיר שהשוטרים שלנו משלמים כשהם מקריבים את חייהם בעבודה. הוא מפקד צוות של יחידת הסדר הציבורי במחוז תל אביב".
במשטרה ציינו כי עצרו את המפגין החשוד שזרק בקבוק התבערה בהפרות הסדר בהפגנה אתמול. לדבריה, מדובר בנער מתחת לגיל 18 מפתח תקווה.