נאום האזהרה של ראש המוסד דוד (דדי) ברנע בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן היה חריג לכל הדעות, אך גם מוזר ורווי בדברי רהב שמיועדים גם לאוזניים ישראליות. ברנע פיזר איומים ישירים לעבר ההנהגה האיראנית, הודיע שאין עוד מרחב חסינות, ושעל כל פגיעה ביהודי וישראלי – ייגבה מאיראן מחיר ושאנשיו יגיעו ללב טהרן.
הנאום הזה לא בא בחלל ריק. הוא מגיע על רקע עלייה משמעותית בהתרעות על ניסיונותיה של הרפובליקה האיסלאמית לפגוע במטרות ישראליות ויהודיות בחו"ל. רצף הסיכולים - כמעט שניים-שלושה פיגועים איראניים שנמנעו נגד יעדים ישראלים ויהודים בחודש - והמידע המודיעיני על הגידול בהתרעות לפני החגים - הביאו את ראש המוסד לנאום החריג שלו החליט לעשות "הוצאה מהארון" להנהגה האיראנית ולחשוף את פניה האמיתיות קבל עם ועולם. בנוסף, כשם שהאיראנים עולים מדרגה בניסיונות הפיגוע - כך ראש המוסד עולה מדרגה באיומים על ההנהגה האיראנית. אתם מעלים רף, אנחנו מעלים רף לכיוון ההנהגה.
ברנע גם הוסיף שלאיראנים יש מזל שלא הצליחו עד כה בניסיונות הפיגוע שלהם נגד יעדים ישראליים ויהודיים, כי אם היו מצליחים המוסד היה פוגע בהנהגה האיראנית בלב טהרן. ברנע הבהיר לאיראנים כי העובדה שהם משתמשים ב"פרוקסי" לא תעזור להם. מבחינתנו במוסד, בכל פעם שההוראה, ההכוונה, המימון ואפילו האמל"ח מגיע מאיראן - זה לא משנה מי לוחץ על ההדק או מפעיל את מטען החבלה. מבחינת ישראל ומבחינת המוסד זהו פיגוע איראני וישראל תגבה את המחיר מההנהגה האיראנית - ממי שהורה על הפיגוע, ממי ששלח את החוליות, וממי שנתן את ההוראה.
3 צפייה בגלריה
 איברהים ראיסי ודדי ברנע
 איברהים ראיסי ודדי ברנע
ראש המוסד ברנע ונשיא איראן ראיסי
(צילום: EPA, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )

כדי לחזק את האיום שלו, חשף ברנע שקף ובו פירוט של מנהיגי משמרות המהפכה ומינסטריון המודיעין האיראני - עם שמות ופנים של גנרלים איראנים. בקודים של המוסד המסר פשוט: אם תורו לרצוח יהודים וישראלים - דמכם בראשכם. כדאי שהאצבע שלכם תרעד לפני שאתם מאשרים פיגועים כאלה כי נגיע אליכם ולא משנה איפה אתם - גם אם בלב טהרן.
ברנע הסביר את ההיגיון האיראני להפעיל חוליות "פרוקסי" כדי לפגוע בישראלים. "איראן ומנהיגיה מנסים למכור לעולם חזות של מדינה נאורה, להצטרף כך למשפחת העמים ולקבל מעמד מכובד", הסביר ראש המוסד. "מטרה זו וטרור מדינתי לא הולכים ביחד ולכן השימוש ב'פרוקסי' מאפשר להם להסתתר, כביכול כמובן, מאחורי סיפור. עלינו הסיפור פחות עושה רושם".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין בדיון עם בכירי ממשלתו על מתקפה נגד גשר קרים מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה פוטין בדיון עם בכירי ממשלתו על מתקפה נגד גשר קרים מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה פוטין
(צילום: EPA/ALEXANDER KAZAKOV / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
בדברים של ברנע יש ניתוח של חולשות המשטר. ראש המוסד דיבר, גם באופן חריג, על כך שהביטחון העוצמתי של איראן גובר וכך גם עזות המצח לבצע פיגועי טרור ואף באינטנסיביות רבה יותר.‏ בהקשר זה עשה ברנע דבר נוסף שנחשב חריג וקשר בצורה ברורה וישירה בין איראן לבין רוסיה, על-רקע המלחמה באוקראינה.
ברנע ציין כי במוסד מזהים שלאיראן יש "ביטחון מופרז כתוצאה מהסיוע לרוסיה במכירת כטב"מים. אנחנו יודעים שהייתה להם כוונה למכור גם טילים קצרי טווח וארוכי טווח - עסקה שסוכלה. יש לי הרגשה שעסקאות נוספות יסוכלו בקרוב. החשש שלנו שהרוסים ייענו לדרישות איראן ויספקו אמל"ח וחומרי גלם שיסכנו את ישראל".
דבריו של ברנע יביכו את הרוסים ואת הנשיא ולדימיר פוטין שמדבר תמיד על המחויבות שלו לביטחון ישראל. בנאום היום ראש המוסד מדבר על חשש שמוסקבה תספק לאיראן אמצעי לחימה וחומרי גלם, כנראה בתחום הגרעין (השלמת מעגל הפצצה והרכבה על טילים) שיסכנו את ישראל.
יש כאן מעין איום ישראלי עקיף גם על רוסיה. לא דברים פשוטים מבחינת ישראל שיחייבו את מוסקבה להגיב. הדברים של ברנע נאמרו בהמשך לדיווחים על יציאת שני מטוסים מרוסיה לאיראן עם אמצעי לחימה. אלו מילים שמהוות יותר מרמז על כך שישראל מודאגת ממה שהיה במטוס.

אף מילה על חיזבאללה והפלסטינים

התחושה של מוזרות מהנאום של ברנע נובעת מכך שהפוקוס הוא רק על איראן. חיזבאללה או הפלסטינים כלל לא הוזכרו בנאומו החריג של ברנע, למרות הנתונים שמצביעים על עלייה בפיגועים ובמספר הקורבנות של הטרור ביהודה ושומרון.
בדברים של ברנע יש גם ביקורת חריפה כלפי המערב על כך שהוא נכנע לגישה של משטר האייתוללות. "הכניעה, שחרור הכספים והוויתורים מגבירים את התיאבון הבלתי פוסק של המשטר האיראני להמשיך במדיניות דיפלומטיית בני הערובה השפלה".
ברנע שיבח את ארה"ב על הפעילות הנחרצת שלה נגד איראן במפרץ הפרסי כדי להבטיח את חופש השיט במפרץ. "‏זוהי דוגמה מצוינת למהלכים הנחוצים כדי להרתיע את איראן מהמשך טרור ולמגר את התופעה. זו הדרך", אמר ראש המוסד.
הוא קרא לקהילה הבינלאומית לגבות מחיר מאיראן: "הם צריכים לשלם מחיר כלכלי, מדיני ומשפטי על כל פעולת טרור שמבצעת, גם אם היא מסוכלת בסופו של דבר.‏ ידוע בהיסטוריה העולמית שהבלגה על תוקפנות גורמת להמשך תוקפנות ואף הסלמה.
"העלאת הביטחון העצמי תוביל לעוד תוקפנות ועוד טרור.‏ המשטר האיראני מעריך בצורה מדויקת את החומרה שהקהילה הבינלאומית תפעל מול פיגועי טרור. לכן הוא מרשה לעצמו וימשיך להרשות לעצמו לבצע פיגועים אם לא ישלם מחיר. ‏הצדק חייב להיעשות ולהיראות ולכן הצדק ייעשה וייראה".
3 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
מתקן אורנים בנתנז. "הצדק חייב להיעשות ולהיראות"
(צילום: AP)
ברנע לא פסח מהצהרה מעניינת בסוגיית הגרעין האיראני: "אני מקווה שזה ברור שמדינת ישראל לא תשלים עם העשרה איראנית לרמות גבוהות כפי שהדבר מתקיים כרגע. לקהילה הבינלאומית אסור להשלים עם העובדה שמה שמפריד את איראן מהעשרה לרמה צבאית זו החלטה בלבד".‏
לפי הערכת המוסד, איראן קרובה מרחק של שנתיים לפריצה לגרעין. ברנע אמר בהקשר זה שבהבנות של איראן עם המערב אין כדי לגלגל לאחור את היכולת המתקדמת שהיא פתיחה וצברה. דברים אלו כוונו לארה"ב אף על פי שברנע לא הזכיר אותה.

"לא יהיה נשק גרעיני לאיראן"

"השיח הנוכחי בין איראן למערב אינו מגלם רצון כן של איראן לרסן את תוכנית הגרעין שלה, אלא ניסיון ציני של איראן לשחרר כספים שהוקפאו במסגרת הסנקציות הבינלאומיות עליה, תוך המשך פיתוח והרחבת יכולות הגרעין שברשותה", אמר ברנע. "צריך להבין את המשמעות של מדינת טרור ‏שמשקרת לעולם ופועלת להחזיק יכולות גרעין.‏ ולכן אני מדגיש שוב, לא נוכל להרשות שלאיראן יהיה נשק גרעיני לעולם, ולא יהיה נשק גרעיני לאיראן.
"מול המשטר האיראני ואל מול כוחו האגרסיבי יש לנקוט קו נוקשה בלבד. על הקהילה הבינלאומית לעמוד מול איראן, לסרב לקבל בשתיקה את העמדת הפנים שלה ולפעול לריסונה. יש לפעול במגוון כלים ושיטות הן למול הגרעין, הן למול התנהלותה האזורית של איראן והן למול פעילות הטרור שאותה היא מנהלת.‏ אנחנו רואים ויודעים כיצד האיראנים פועלים וחושבים להתקדם בגרעין. לכך נותנים וניתן מענה. לא אחשוף כמובן שיטות אך ברור שאנו לא יושבים בחיבוק ידיים".‏