1 צפייה בגלריה
חיילת חיילות צה"ל אילוס אילוסטרציה
חיילת חיילות צה"ל אילוס אילוסטרציה
ארכיון
(צילום: Shutterstock)
בית הדין למשמעת של עובדי המדינה גזר לאחרונה פיטורים לאלתר על ר"א (34), עובד משרד הביטחון שהורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בהטרדה מינית של החיילת א', וכן בהתנהגות לא הולמת כלפי חיילת אחרת. בנוסף, גזר עליו בית הדין נזיפה חמורה, פסילה ממשרד הביטחון למשך שבע שנים ופסילה משירות המדינה לחמש שנים.
על פי גזר הדין, א', ילידת 2000, שימשה כחיילת באותה יחידה במשרד הביטחון, כשבינה לבין ר"א התקיימו פערי מעמדות וגילים. החל ממרץ 2019 ועד סוף ינואר 2020 נהג ר"א לגעת בגופה בניגוד לרצונה ולשם גירויו המיני, במשרדה של א' או במשרדה של הממונה עליה. במספר הזדמנויות הוא אף נהג לעסות את כתפיה וצווארה וללטף את גבה, זרועותיה, ורגליה. בזמן שר"א פגש ב-א' הוא נהג להניח את ידו על גבה ולהחליק את ידו כלפי מטה כך שידו נגעה בישבנה, בניגוד לרצונה ולשם גירויו המיני.
בהזדמנות אחרת ביצעה איתו א' מטלה במחשב, כששניהם שהו לבדם בחדרה של הממונה עליה. שניהם עמדו וא' רכנה לכיוון המחשב והקלידה בהתאם להנחייתו, תוך שהוא מלטף את גבה. בשלב מסוים, ר"א אחז בידיו את לולאות החגורה השמאלית והאמצעית של מכנסיה, הצמיד אותן ומשך את הלולאות כלפי מעלה, באופן שבו מכנסיה נצמדו והבליטו את ישבנה. כשהוא שחרר את אחיזתו ממכנסיה של א', הוא החליק את ידו על ישבנה. גם זאת בניגוד לרצונה ולשם גירויו המיני. בתגובה לכך א' התכווצה וקפאה במקומה עד שהתעשתה, וכדי להשתחרר מאחיזתו הלכה למזוג מים בצדו השני של החדר.
בהזדמנות אחרת, השניים ביצעו יחד מטלה כשהם לבדם באחד החדרים ביחידה, וכשדלת החדר הייתה סגורה. במהלך ביצוע המטלה הם עמדו, ור"א חיבק את א' כשזרועו כרוכה סביב גבה. בשלב מסוים הוא הוריד את ידו כלפי מטה והניח אותה מתחת לחגורה של א'. לאחר מכן, ר"א לחץ על ישבנה עם כף ידו במשך כמה שניות. גם מעשים אלו נעשו בניגוד לרצונה ולשם גירויו המיני. בתגובה לכך א' קפאה במקומה ואמרה שהיא צריכה ללכת לשירותים.
א' כתבה לבית הדין: "הייתי ילדה בת 18 שמרגישה חסרת אונים במסגרת שהיא חייבת להגיע אליה כל יום, לא משנה מה. זאת הייתה החוויה הכי קשה שעברתי בחיים, חוסר אונים שכזה לא היה לי מימיי. בכל התקופה הזאת הצבא היה גיהינום. מה שעברתי רודף אותי עד היום. אני סובלת מסיוטים, נדודי שינה, קשיי ריכוז, אני מאז לא מסוגלת לעבוד. בכל עבודה אני מפחדת מהבוסים, אני מפחדת מאנשים בעלי סמכות. הייתי ילדה שראתה את העולם בצבע ורוד ומאז הכל נראה לי שחור".
במסגרת כתב אישום אחר הורשע ר"א בהתנהגות בלתי הולמת כלפי החיילת ב', גם היא ילידת שנת 2000, ששימשה כחיילת ביחידה. במהלך תקופת השירות שלה בחודש ינואר 2020 נהג ר"א לשאול לשלומה של ב' ולחבק אותה במרחב של קומת משאבי האנוש. בהזדמנות אחת הוא אף עיסה את צווארה למשך מספר שניות. ב' כתבה: "הפגיעה גרמה לי לחשש כבד, פחדתי ללכת במסדרונות של המשרד ולהיתקל באדם שפגע בי. אני מרגישה שזה הרס לי את השירות הצבאי".
ר"א התחייב בהסדר הטיעון כי ישלם פיצויים בסך 5,000 שקלים לחיילת א', ו-2,000 שקלים לחיילת ב'. משרד הביטחון גינה את התנהגות ר"א ותמך בהסדר הטיעון, ואף סבר שיש לפסול את ר"א לצמיתות מעבודה במשרד.
התביעה הדגישה בדיון כי המעשים שבהם הורשע ר"א הם מופלגים בחומרתם, נוכח תדירותם ואופיים הבזוי: המעשים בוצעו כלפי חיילות צעירות שהחלו זה עתה את שירותן הצבאי; המעשים לא בוצעו באופן מזדמן ומחמת שטות רגעית. כך בוצעו המעשים כלפי המתלוננת א' (הצעירה ממנו ב-12 שנים), שנמשכו על פני תקופה של 10 חודשים, יום אחר יום.
לפי התביעה, החיילות שנפגעו בחרו בשירות צבאי משמעותי במשרד הביטחון, ונחלו באכזבה עמוקה: המשרד שהיה אמור להיות מקום מעצים ואיכותי כלפי א' הפך להיות זירה להטרדות מיניות. ר"א ביצע בה את המעשים בחדרי המשרד, בשעות העבודה ואף תוך כדי ביצוע מטלות ומשימות שוטפות יחד איתה. מעשיו לא היו בבחינת מעידה חד פעמית, אלא מעשים שיטתיים ויומיומיים. נגיעותיו וליטופיו של ר"א באזורים מוצנעים בגופה של א' גרמו לה לתחושה עמוקה וקשה של מפח נפש.
אילה הוניגמן, עורכת דינו של ר"א, אמרה כי בסופו של יום הוא מוצא את עצמו מחוץ למשרד, ואין חמור מזה. כתב התובענה תוקן, וההטרדה המינית מתייחסת למתלוננת אחת בלבד. בין ר"א למתלוננות לא התקיימו יחסי מרות, הגם שהיה ביניהם פער גילים ומעמדות. ר"א, רווק בן 34, סבר באמת ובתמים שנוצרה חיבה הדדית בינו לבין החיילות. הוא "לא קרא נכון את המפה" ולא הבין את הסיטואציה שבה היה. הוא לא חווה את היחס שלו כיחס מטריד. ר"א הודה במיוחס לו, ומנע את חקירת המתלוננת בבית הדין. הוא אמר כי הוא מצטער על מעשיו ולא קרא נכון את המפה, וציין כי "לא כך גודלתי וחונכתי".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון רואה את המקרה בחומרה רבה מאוד ומגלה אפס סובלנות לכל חשד להטרדה מינית. מיד עם קבלת התלונות, פעל המשרד באופן מיידי מול אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, האמון על טיפול בהטרדות מיניות של עובדי מדינה. משרד הביטחון פועל לאורך כל השנה למניעת הטרדות מיניות ולהעלאת המודעות בכל יחידותיו".