הערה פיקודית לתא"ל ברק חירם, על מקרה שאירע במהלך הלחימה בשטח רצועת עזה: הקצין הבכיר, שצפוי לוותר על הפיקוד על אוגדת עזה על רקע ירי פגז הטנק לבית בבארי ב-7 באוקטובר, קיבל הערה פיקודית בעקבות פיצוץ אוניברסיטה בעזה, לפני חודשיים.


המקרה שהוביל להערה הפיקודית מצד מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, למפקד אוגדה 99, אירע לפני כחודשיים. תא"ל חירם הורה לפוצץ את אוניברסיטת אל-אסראא שבאזור העיר עזה, כי לפי הממצאים היו במתחם מחבלים ופירי מנהרות.
ההערה ניתנה לו מכיוון שהחליט על כך על דעת עצמו ולא העביר זאת בצינורות המקובלים - כלומר לא מסר על כך תחילה לאלוף הפיקוד. בלחימה ברצועה יש הוראות ברורות הקובעות מי מאשר פיצוץ והקרסת מבנים כמו סמלי שלטון, מרפאות ומוסדות אחרים.
מתחת לאוניברסיטה התגלתה רשת מנהרות שהגדולות שאותרו ברצועה. האוניברסיטה הייתה במרחק כמה מאות מטרים מציר הכניסה לרצועה והמחבלים בה היוו איום על הכוחות. היו מקרים נוספים שבהם קצינים בכירים שחשו באיום בשטח החליטו להקריס מבנים, אבל ייתכן שהתזמון - בסמוך לתחילת המשפט של ישראל בבית הדין בהאג, מה שגרר ביקורת בתקשורת הבינלאומית - היה בין הגורמים שהובילו להחלטה החריגה.
2 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
בהודעת צה"ל צוין כי "הקרסת המבנה ותהליך אישור הפיצוץ תוחקרו באופן יסודי על ידי מפקד פיקוד הדרום והוצגו לרמטכ"ל. מהתחקיר עלה כי חמאס השתמש במבנה ובסביבתו לפעילות צבאית נגד כוחותינו, אך תהליך הקרסת המבנה נעשה ללא האישורים הנדרשים. בהמשך למסקנות התחקיר מפקד פיקוד הדרום העיר למפקד האוגדה. האירוע הופנה לבדיקה של מנגנון התחקור המטכ"לי, גוף עצמאי לבדיקת אירועים חריגים במלחמה".
לאחרונה הורה הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, את תחקיר התקרית בקיבוץ בארי שבה היה מעורב תא"ל חירם. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף כי הרמטכ"ל כבר שוחח עם מפקד האוגדה, שגילה הבנה ומסתמן שהוא מוותר על תפקיד מפקד אוגדת עזה לטובת תפקיד מטה.
2 צפייה בגלריה
הבית של פסי כהן ז"ל בקיבוץ בארי כפי שהוא נראה היום
הבית של פסי כהן ז"ל בקיבוץ בארי כפי שהוא נראה היום
הבית של פסי כהן ז"ל, שאליו נורה פגז הטנק
(צילום: AP)
בדיון בפורום מטכ"ל אמר הרמטכ"ל שצה"ל לא יאבד את חירם. אם יובן שהחלטתו של תא"ל חירם הייתה סבירה, או שהוא כלל לא היה אחראי למות האזרחים והם נהרגו שלא כתוצאה מירי פגז הטנק, עתידו הצבאי ייקבע בתיאום בין שניהם.
ביולי 2023, טרם המלחמה, סוכם שתא"ל חירם יקבל את הפיקוד על אוגדת עזה. על רקע התקרית בקיבוץ בארי, שבה, כך נטען, נהרגו בני ערובה מפגז טנק שנורה בהוראתו, נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שבשיחות סגורות בצה"ל עלתה האפשרות כי הוא ימונה לתפקיד מטה, במקום לתפקיד מפקד אוגדת עזה. באותו בית של פסי כהן ז"ל שהו 14 בני ערובה, רק שניים מהם ניצלו.