4 צפייה בגלריה
ברוך אברהם נשרף למוות בשריפה בערד
ברוך אברהם נשרף למוות בשריפה בערד
רגעיו האחרונים של אברהם ברוך
בדירה בקומה ה-4 בבניין ברחוב הערבה בערד פרצה ביום חמישי האחרון שריפה שגבתה את חייו של אברהם ברוך בן ה-65. הסרטונים הקשים מרגעיו האחרונים התפרסמו ברשתות החברתיות והעלו את השאלה האם היה ניתן להציל את חייו, לו רק בתחנת הכיבוי המקומית היה רכב עם מנוף.
אברהם נראה בסרטונים יושב על אדן החלון, כשמאחוריו חדר אפוף עשן ולהבות. באחד הסרטונים גם נראה סולם של הכיבוי, ועליו אדם שהתיז על אברהם מים. לא מדובר בכבאי, אלא באזרח שניסה לסייע. בכבאות אומרים שבאותו זמן לוחמי האש נאבקו בלהבות בתוך הדירה, בניסיון לחלץ את אברהם. הדקות חלפו, ומצוקתו של אברהם - שנראה כמי שהתלבט אם לקפוץ מחלון ביתו - רק הלכה וגברה. בסופו של דבר, רגעים ספורים אחרי שהוא נשכב על גבו ולא זז יותר, הגיע כבאי לחלון. זה כבר היה מאוחר מדי.
שרית חתמי, האחיינית של ברוך, כתבה כי "אני מתקשה לחשוב על מה שעבר עליו ברגעיו האחרונים כשישב על אדן החלון וזעק לעזרה. הוא היה לקוי שמיעה ולא יכול היה לשמוע את האנשים שצעקו לו מלמטה. איפה הייתה הכבאית עם הסולם? למה לא הקפיצו את יחידת החילוץ של ערד? למה לא פרסו בד מיוחד כדי שהוא יקפוץ? למה לא עלו לגג וזרקו לו חבל? הרבה שאלות, הרבה מחשבות שלא יחזירו את דודי. רשלנות פושעת של מערך הכבאות, רשלנות של ראש עיריית ערד שלא דאג שבעיר שלו תהיה תוכנית חירום למצבים מהסוג הזה, הזנחה של שנים על ידי ממשלת ישראל שהפריפריה לא מעניינת אותה".
4 צפייה בגלריה
ברוך אברהם נשרף למוות בשריפה בערד
ברוך אברהם נשרף למוות בשריפה בערד
הדקות חלפו, ואיש לא בא. אברהם ברוך
4 צפייה בגלריה
ברוך אברהם נשרף למוות בשריפה בערד
ברוך אברהם נשרף למוות בשריפה בערד
אזרח מנסה לסייע
כעת לנתונים: במחוז הדרומי יש רק שישה רכבי כיבוי עם מנוף בגובה של כ-34 מטרים, תלוי במרחק של הרכב מהבניין. כלי הרכב פרוסים בערים הגדולות - באר שבע, אשקלון ואשדוד, שבהן חיים מאות אלפי אנשים - ובקריית גת. במועצה האזורית תמר שמרוחקת מהערים ובשטחה נמצאים המלונות של ים המלח, יש גם רכב כזה. רכב אחד נוסף נמצא באילת.
הדיווח על השריפה התקבל במוקד כבאות ובמוקד מד"א בשעה 08:07. בשעה הזו השריפה כבר השתוללה בקומה הרביעית בשכונת נעורים בעיר. מדובר היה בשעת בוקר, וילדים ראו הכול. כעבור 04:59 דקות צוות הכיבוי הגיע. בתחנת ערד, שנחשבת לתחנת פריפריה ולתחנת משנה של דימונה, יש שני לוחמי אש במשמרת. כך, לשריפה הזו הגיעו שני לוחמים ובן שירות.
טרם הגעת הכבאים למקום, שכנים הספיקו לשבור את דלת הדירה. הכבאים עלו לקומה הרביעית וחילצו את אברהם, שכבר איבד את ההכרה, והעבירו אותו מהסלון אפוף העשן לחדר המדרגות. החילוץ עצמו לקח שבע דקות. באחד הסרטונים ניתן לשמוע קול של אישה אומרת "כבר 4 דקות..." לאחר שאברהם נשכב, ורק רגליו מבצבצות מהחלון.
4 צפייה בגלריה
הכבאית
הכבאית
הכבאית עם המנוף בערד. מאז היא כבר הועברה למקום אחר
לאחר החילוץ, צוות מד"א נגב ביצע פעולות החייאה באברהם בחדר המדרגות. בשעה 08:57, אחרי פעולות החייאה, החל הצוות לפנות את אברהם לבית החולים סורוקה בבאר שבע - אך הוא הגיע לשם ללא רוח חיים.
"תפיסת ההפעלה שלנו היא חדירה וכניסה פנימה כדי להוציא את הלכוד", הסביר אלי כהן, דובר כבאות והצלה לכיש. "כשמפקד מגיע לאירוע הוא צריך להחליט לאן ללכת. הדלת הייתה כבר פרוצה, והם נכנסו פנימה. זו הייתה הדרך המהירה ביותר".
עדי ראיה סיפרו כי הייתה תחושה של חוסר שליטה מצד כוחות הכיבוי, שבין היתר לא פינו את הבניין. על כך אמר גורם בכבאות שפינוי מתרחש לפי הצורך. עם זאת, לטענת עד ראייה, "הכבאים והשוטרים איבדו את העשתונות".
בונים נאגל, יועץ תקשורת המתגורר בבית מעבר לכביש, סיפר כי "השריפה פרצה בדיוק בשעה שבה עשרות ילדים הולכים ברחוב, עם ובלי ההורים, בדרכם לבית הספר. המראה היה מזעזע וטראומתי מאוד. הצרחות של הדייר שנלחם על חייו וביקש לקפוץ מחלון ביתו התערבבו בצרחות של הילדים והילדות שעמדו למטה, וכוחות הכיבוי היו חסרי אונים בהיעדר סולם שמגיע לקומה רביעית. זאת מציאות שלא ניתן להשלים איתה. היה אפשר להציל את השכן שלנו".
גורם רפואי אמר כי "זה מקרה ממש מזעזע, סימנו לו בידיים לא לקפוץ. אם היו מושכים אותו לקומה השלישית, או שהוא היה קופץ למזגן, הוא היה אולי יכול לצאת מזה בחיים. לפחות היה לו סיכוי (על אף שמדובר בגובה רב מאוד, א"ק). נראה שהכבאים הגיעו לא מוכנים ובלי סולם, והאדון נשרף לאט לאט למותו".
יש לציין כי גם עדי ראיה סיפרו כי לכבאים לא היה ציוד מתאים. "אחד מהם הגיע בלי מסכה", אמרו. על הטענה הזו הסבירו בכבאות: "אין סיכוי שהיו יכולים לחלץ אותו בלי מסכה. אם היו נכנסים לדירה בלי מסכה, תוך עשר שניות הם היו מאבדים הכרה".
כאמור, האירוע הציף את שאלת הנוכחות של רכב כיבוי עם מנוף בעיר, שהופנה גם לרשות המקומית. בתחנת הכיבוי בערד קיבלו בפברואר 2022 את אותו רכב כיבוי, אך הוא עבר למועצה האזורית תמר, שם מלונות רבי קומות. "הגעתי למקום ושוחחתי עם מפקד המחוז הדרומי של מערך הכיבוי וההצלה כדי ללמוד על האירוע, וכולנו נמתין לתוצאות החקירה", כתב ראש העיר ערד ניסן בן חמו בדף הפייסבוק שלו.
לדבריו, "בהיעדר כבאית מנוף, הכבאים שהגיעו למקום פעלו בגבורה רבה, תוך סיכון נפשם בתוך הלהבות, אבל ידם קצרה מלהושיע".

"עניין של ניהול סיכונים"

אבל, האם מנוף באמת היה עוזר? גורמים בכבאות אמרו כי פריסה של מנוף יכולה לקחת עד עשר דקות. בנוסף, הנסיעה ברכב כיבוי עם מנוף היא איטית יותר. לפי נתוני הכיבוי, מרגע ההגעה ועד החילוץ חלפו שבע דקות, ולאחר מכן התפנה צוות מד"א לפעולות החייאה. אם הנתונים נכונים, הרי שעדיף היה חילוץ ובו הכבאים נכנסו לדירה, שכבר הייתה פרוצה.
"הכל שאלה של ניהול סיכונים", אומר גורם בכבאות. "יש אירועים שאנחנו מגיעים אליהם כעבור רבע שעה או 20 דקות. מקבלי ההחלטות יודעים - השמיכה קצרה. יש מספר מוגבל של כלי רכב, ובסוף צריך לנהל את המשאבים האלה. ומה נעשה עם בניינים של 50 קומות ומעלה, שצצים כפטריות אחרי הגשם? אין מענה. אין מנוף שיגיע אליהם".
אברהם, שהיה כבד שמיעה, איבד את חייו בשריפה. השעות האחרונות והטרגיות שלו תועד ופורסמו ברשתות, כך שכל אחד יכול היה לראות אותו נאנק מכאבים ומתחנן על חייו. לא בטוח שאם הייתה לו אפשרות, הוא היה בוחר להיחשף כך.
הסיבה לפרוץ השריפה, בכל מקרה, טרם ידועה. צוות חקירה מיוחד הוקם, ובסיום העבודה ממצאי התחקיר יפורסמו.
מכבאות והצלה נמסר בתגובה: "אין בסרטון שהצגתם כדי ללמד על מאמצי החילוץ והפריצה שנעשו בזמן אמת. כוח ראשוני של לוחמי אש הגיע לזירה תוך 5 דקות, חתר למגע וחילץ את הלכוד בתוך שבע דקות ובעודו חי. חרף התוצאות הטרגיות, לוחמי האש שאף נפצעו באירוע פעלו בנחישות ונתנו מענה מבצעי מיטבי המותאם לאמצעים ולתקני מערך כבאות והצלה. יודגש כי בסרטון מתועדים אזרחים שחלקם אף טיפסו על סולם בעוד לוחמי האש הנסתרים מהעין פועלים בחירוף נפש בדירה. אנו קוראים לציבור להתקין גלאי עשן מציל חיים, המתריע על תחילתה של שריפה ומאפשר יציאה מהירה מהדירה".
בכתבה זו שולבו תמונות שהופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילם, אנא צרו קשר במייל האדום