ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי סיפר היום (רביעי) על חברו הקרוב שבתי שביט, ראש המוסד השביעי שהלך לעולמו אתמול בגיל 84. "הוא היה אדם החלטי, חד כתער, והיה מצוי בכל ענייני העולם הזה בפרטי פרטים", אמר בריאיון ל-ynet Live. "אני חושב שהוא היה שותף לכל חבריו, ראשי המוסד לשעבר, בפעילות נגד ההפיכה המשטרית שעכשיו בפתח".
1 צפייה בגלריה
הלוי. "שביט התחבר לאנשים שהעריך"
הלוי. "שביט התחבר לאנשים שהעריך"
הלוי. "שביט התחבר לאנשים שהעריך"
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
שביט כיהן בראש ארגון הביון בשנים 1989-1996, בין היתר בתקופת מלחמת המפרץ. "הוא היה החניך המצטיין בקורס הבכיר הראשון במודיעין ובמוסד, וקרנו זרחה מאז והלאה לכל אורך התקופה", אמר הלוי. "קשה לי לדבר עליו בלשון עבר עדיין. הוא היה אדם מאוד אינטליגנטי, היה לו חוש הומור והוא לא הרבה במילים מיותרות".
הלוי התייחס לדעותיו של שביט בנושא המהפכה המשפטית, וציין כי הוא התבטא בעניינן בכתב ובעל פה. "הוא היה דמות מאוד חשובה בנושא הזה - הן בגלל היותו בעבר ראש מוסד, והן משום שהוא כיהן כנשיא אגודת אגמון", ציין. "אני חושב שזה קול חשוב. הוא ייצג את הקבוצה של אנשי העבר, כל הגמלאים, ראשי אגפים לשעבר ורבים אחרים. שמו הופיע בכל הנושאים הללו, והייתה לו משמעות לא קטנה עד עצם היום הזה".
הלוי סיפר כי שביט היה חבר שבחר את ידידיו בקפידה. "כשהוא היה במערכת יחסים טובה איתם, הוא לא ויתר על החברות לאורך השנים", הדגיש. "כשהוא נבחר לראש המוסד, הוא אמר לי שהוא ממנה אותי לשנתיים בתור המשנה שלו. בתום השנתיים הוא שאל אותי מה צופן לי העתיד, ואמרתי לו שמכיוון שסיכמנו על שנתיים, אני עוזב. הוא אמר לי 'לא, אני לא רוצה שתעזוב. אני רוצה שתהיה המשנה שלי כל זמן שאני ראש המוסד'. בפועל זה לא קרה, אבל זה מראה על הדרך שבה הוא התחבר לאנשים שאותם הוא העריך, וגם מבטא את היכולת שלו לשנות החלטות כפי שהיה צורך, לפי דעתו".