רוסיה הודיעה אמש (שישי) כי נמצאו גופותיהם של עשרת הנוסעים שהיו על המטוס שהתרסק לפני יומיים במחוז טבר, צפונית לבירה מוסקבה, שבו היה ראש "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין - אך הקרמלין דחה את הטענות שהוא עומד מאחורי ההתרסקות - שאירעה חודשיים בדיוק לאחר המרד הקצר שהנהיג בראשי הצבא הרוסי.
הוועדה שחוקרת את ההתרסקות טוענת כי "החלה בדיקה גנטית כדי לאמת את זהות ההרוגים. הקופסה השחורה של המטוס אותרה ומתנהלת בדיקה של הזירה", אך במערב לא מתרשמים מהחקירה הרוסית - ובטוחים שפיצוץ המטוס "תואם את ההיסטוריה הארוכה של פוטין, שמנסה להשתיק את מבקריו".
6 צפייה בגלריה
פוטין, פריגוז'ין ושברי המטוס הבוער
פוטין, פריגוז'ין ושברי המטוס הבוער
גופות הנוסעים נמצאו, במערב מטילים ספק בחקירה הרוסית
(צילום: Gavriil GRIGOROV / POOL / AFP)
6 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר הקרמלין הכחיש מעורבות. "ספקולציות שקריות של המערב"
(צילום: EPA)
שלשום ספד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לזכרו של מי שבעבר היה בעל ברית שלו, ואמר כי הוא ופריגוז'ין "מכירים משנות ה-90" ושהוא היה "אדם מוכשר עם גורל קשה, שעשה כמה טעויות קשות בחייו". עם זאת, באופן לא מאוד מפתיע, הוא לא לקח אחריות על המעשה.
במערב מתגברות ההערכות ולפיהן המטוס הופל בפיצוץ מכוון. אחד מבכירי המודיעין האמריקני אמר כי "סביר מאוד" שפריגוז'ין נהרג בחיסול ממוקד. עם זאת, אתמול כאמור דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה על הסף את ההאשמות. "כרגע, כמובן, יש הרבה השערות סביב התרסקות המטוס הזה ומותם הטראגי של נוסעי המטוס, כולל יבגני פריגוז'ין", אמר לכתבים במהלך שיחת ועידה. "כמובן שבמערב מעלים את הספקולציות האלה. זה שקר מוחלט".
כשנשאל על ידי סוכנות הידיעות AP אם הקרמלין קיבל אישור רשמי על מותו של פריגוז'ין, פסקוב התחמק וחזר על דבריו של פוטין: "נשיא רוסיה אמר שכרגע אנחנו מבצעים את כל הניתוחים המשפטיים הדרושים, כולל בדיקות גנטיות. ברגע שמסקנות רשמיות מסוימות, נפרסם אותן".
6 צפייה בגלריה
שרידי ה מטוס של יבגני פריגוז'ין התרסקות רוסיה
שרידי ה מטוס של יבגני פריגוז'ין התרסקות רוסיה
שרידי המטוס של "קבוצת וגנר"
(צילום: Dmitry Lebedev via REUTERS)
במשרד ההגנה של בריטניה העריכו שמותו של פריגוז'ין עלול לערער את היציבות של קבוצת שכירי החרב שהנהיג: "חוצפה יוצאת דופן ואכזריות קיצונית חלחלו לארגון, אך לא סביר שיהיה לו יורש".

לוקשנקו: לא מאמין שפוטין עשה את זה

פריגוז'ין, ששלח את שכירי החרב של "קבוצת וגנר" למלחמה באוקראינה, הנהיג בחודש יוני מרד בראשי הצבא הרוסי - במחאה על ניהול המלחמה. המרד הסתיים כעבור יממה בלבד, ופריגוז'ין נשלח לגלות בבלארוס עם חלק משכירי החרב שלו. המרד של פריגוז'ין בשר ההגנה וברמטכ"ל של רוסיה היה אירוע חסר תקדים בתקופת שלטונו של פוטין, ובסוף השבוע של המרד אף פורסמו הערכות שרוסיה בדרך למלחמת אזרחים.
עם זאת, מי שקיבל את פריגוז'ין לידיו אחרי שגורש, שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר אתמול כי הוא "לא יכול לדמיין" שפוטין הורה להרוג את מנהיג המרד ברוסיה. "אני מכיר את פוטין, הוא אדם מתחשב ורגוע מאוד", אמר לוקשנקו. לדבריו, "הזהרתי את פריגוז'ין במהלך המרד מאיומים על חייו. אמרתי לו שאם יחזור למוסקבה הוא עלול למות, הוא אמר לי 'לעזאזל, אני אמות'". כוחות 'וגנר' ישארו בבלארוס כל עוד אנחנו זקוקים להם".
6 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו פגישה ב מוסקבה 25 מאי 2023
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו פגישה ב מוסקבה 25 מאי 2023
"לא יכול לדמיין שפוטין עשה את זה. הוא אדם מתחשב ורגוע"
(צילום: AFP)
לעומת לוקשנקו, במערב בטוחים כאמור שפוטין עומד מאחורי התרסקות המטוס. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, למשל, אמר בשיחה עם עיתונאים לאחר האירוע כי הוא מאמין שנשיא רוסיה עומד מאחורי ההתרסקות. "אני לא יודע בוודאות מה קרה, אבל אני לא מופתע", אמר, "אין הרבה שקורה ברוסיה שפוטין לא מאחוריהם". אמש הוא היה נשמע זהיר בהרבה, כשנשאל מה גרם להתרסקות: "אני לא יכול לדבר על זה. אנחנו מנסים להבין במדויק מה קרה, אבל אין לי מה לומר".
בתוך כך, נשיא רוסיה חתם על צו שמחייב ארגונים צבאיים פרטיים להישבע אמונים לרוסיה, בדומה לחיילים בצבא הסדיר. בצו שפורסם באתר הממשלה נכתב כי החיילים חייבים "לעקוב באופן אדוק אחרי הוראות המפקדים והממונים עליהם". הצו נחתם כחודשיים לאחר המרד הכושל של קבוצת "וגנר" ברוסיה, ויומיים לאחר התרסקות המטוס.
רק ביום שני פרסם פריגוז'ין סרטון ראשון מאז המרד: הסרטון, שלא ברור מתי הוקלט, צולם ככל הנראה באפריקה ובו נראה פריגוז'ין באזור מדברי, לובש מדי צבא וחמוש ברובה. בסרטון הוא הבטיח שאנשיו יהפכו את אפריקה ל"מאושרת וחופשית" יותר.
שכירי החרב של פריגוז'ין הובילו את הקרב לכיבוש העיר בחמוט באוקראינה - הקרב הארוך והקשה במלחמה. בהספד אמש, בהתייחסות לפעילות של "קבוצת וגנר" באוקראינה, אמר פוטין: "הוא השיג את התוצאות הדרושות, גם עבורו וגם עבור המאמץ המשותף שביקשתי ממנו בחודשים האחרונים".

הצילומים חושפים: פיצוץ גרם להפלת המטוס

מאז הפיצוץ וההתרסקות מנסים כלי התקשורת בעולם לפענח מה בדיוק קרה שם. רשת CNN בחנה את נתוני הטיסה והסרטונים מזירת ההתרסקות וראיינה מומחה תעופה וחומרי נפץ - כדי לנסות להבין מה קרה בדקות שקדמו להתרסקות. בין היתר עלה כי ככל הנראה פיצוץ בתוך המטוס הוא שגרם להתרסקות שבה נהרג פריגוז'ין.
6 צפייה בגלריה
תיעוד: התרסקות המטוס בה נהרג יבגני פּריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר
תיעוד: התרסקות המטוס בה נהרג יבגני פּריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר
מתוך תיעוד ההתרסקות
(צילום: Handout / TELEGRAM / @GREY_ZONE / AFP)
6 צפייה בגלריה
תיעוד: התרסקות המטוס בה נהרג יבגני פּריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר
תיעוד: התרסקות המטוס בה נהרג יבגני פּריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר
(צילום: Handout / TELEGRAM / @GREY_ZONE / AFP)
את הצילומים לקחה CNN מסוכנות הידיעות הרוסית הממלכתית RIA Novosti, שמציגים את הרגעים לפני שהמטוס מתרסק על הקרקע. מהניתוח עולה כי המטוס הפרטי חווה לפחות "תקרית קטסטרופלית" אחת בטיסה לפני שנפל מהשמיים. על אף שפוטין כבר ספד לו, נדגיש כי השלטונות הרוסיים עדיין לא אישרו רשמית את מותו של פריגוז'ין, אך בהכירו בהתרסקות פומבית - התייחס אליו פוטין בלשון עבר.
ההתרסקות אירעה חודשיים בדיוק מהיום שבו פתח מנהיג "קבוצת וגנר" במרד הצבאי. על אף הביטחון במערב, ב-CNN מציינים גם הערב שגורמים רשמיים אמרו בשיחות עם הרשת האמריקנית כי מוקדם מדי לקבוע מה הפיל את המטוס. עד כה, נבהיר, לא הוצגו ראיות המצביעות על מעורבות הקרמלין או שירותי הביטחון הרוסיים בהתרסקות.
מומחים ששוחחו עם CNN אמרו שראיות זמינות מצביעות על כך שלא סביר שהתאונה נגרמה כתוצאה מכשל מכני. הירידה הדרמטית של המטוס, האופן שבו הוא התפרק באוויר והיקף שדה הפסולת "מצביעים על פיצוץ", אמרו.
פורסם לראשונה: 22:46, 25.08.23