כלי תקשורת בבריטניה הזהירו בצהריים (יום ב') כי כאוס תחבורתי צפוי היום בנמלי תעופה בממלכה, בעקבות תקלה משמעותית במחשבי מערכת הבקרה של רשות התעופה הבריטית, NATS. חברת התעופה הסקוטית Loganair דיווחה מעט קודם לכן על "כשל רשתי נרחב במערכת בקרת הטיסות הבריטית". עיכובים צפויים גם בהמראות טיסות מנתב"ג לבריטניה.
4 צפייה בגלריה
מטוב נוחת נמל תעופה גטוויק לונדון אנגליה
מטוב נוחת נמל תעופה גטוויק לונדון אנגליה
מטוס נוחת בנמל התעופה גטוויטק. אזהרה משיבושים שיימשכו לפחות 12 שעות
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
נוסעים בשדה התעופה המושבת גטוויק
נוסעים בשדה התעופה המושבת גטוויק
ביטולים בלוח טיסות בנמל התעופה גטוויק, ארכיון
(צילום: AP)
בהודעת NATS בצהריים אישרה רשות התעופה הבריטית כי היא מתמודדת עם "בעיה טכנית" כלשהי וכי הִכניסה לתוקף הגבלות שמטרתן להגן על בטיחות הנוסעים. הרשות לא ציינה כמה זמן צפויה להימשך התקלה, וגם לא הסבירה מה גרם לה, אך רשות התעופה האירופית Eurocontrol הזהירה מעיכובים ממושכים מאוד.
הצהובון הבריטי "דיילי מייל" דיווח בכותרת בהולה: "המרחב האווירי של בריטניה נסגר לחלוטין בעקבות כשל אדיר במערכת הבקרה האווירית, טיסות לבריטניה וממנה ייעצרו ל-12 שעות לפחות". נראה כי בפועל המרחב לא נסגר.
4 צפייה בגלריה
בריטניה מרכז בקרה של NATS רשות התעופה הבריטית
בריטניה מרכז בקרה של NATS רשות התעופה הבריטית
מרכז בקרה של NATS. טרם הוסבר מה גרם לתקלה
(צילום: רויטרס , Matthew Childs/File Photo)
בהודעת חברת התעופה הסקוטית Loganair, שייתכן כי אפשר ללמוד ממנה על היקף הבעיה, נכתב: "אף שאנחנו מקווים שנוכל להפעיל את רוב טיסות הפנים בסקוטלנד על בסיס תיאום מקומי ותוך היגררות לשיבושים מינימליים ביותר, בטיסות הבינלאומיות ייתכנו עיכובים. אם אתם טסים היום, אנא התעדכנו באתר שלנו על הפרטים האחרונים בנוגע לטיסה שלכם לפני צאתכם לנמל התעופה".
רשת "סקיי ניוז" מסרה כי קיבלה דיווחים מנוסעים ומחברות תעופה מחוץ לבריטניה שלפיהם רשת הבקרה האווירית בממלכה קרסה ויהיו עיכובים בטיסות. כמה נוסעים דיווחו ברשתות החברתיות כי הם תקועים במטוסים בטרמינלים ברחבי העולם וממתינים להמראה. נוסע אחד שנתקע בנמל התעופה בבודפשט דיווח כי הטייס אמר לנוסעים שתקלת מחשבים ענקית גרמה לסגירת המרחב האווירי בבריטניה כולו, ושיש צפי לעיכוב של שמונה עד 12 שעות בהמראה.
4 צפייה בגלריה
בריטניה נמל התעופה לונדון סיטי
בריטניה נמל התעופה לונדון סיטי
הגבלות למען בטיחות הנוסעים. נמל התעופה לונדון סיטי בבריטניה
(John Sibley/File Photo, רויטרס )
כשעה אחרי הדיווח הראשוני על התקלה פרסמה רשות שדות התעופה בישראל הודעה משלה, שבה נמסגר כי בעקבות הבעיה במערכת הבקרה הבריטית והעיכובים שנוצרים כתוצאה מכך בנחיתת מטוסים בבריטניה, עיכובים צפויים גם בהמראות מנתב"ג אל הממלכה. הרשות ממליצה לפיכך לממריאים לבריטניה להתעדכן בנוגע לזמני ההמראה בחברות התעופה.