2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן
(צילום: רויטרס)
פגישה היסטורית: שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר עם שרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש. הפגישה, שהתקיימה באופן חשאי ברומא שבאיטליה בתיווכו של שר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני, היא הפגישה הראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות.
מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי נכח גם הוא, והשרים דנו בקשרים ההיסטוריים בין שני העמים, במורשת של יהודי לוב, באפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות ובסיוע ישראלי למטרות הומניטריות. לדברי שר החוץ, "הפגישה ההיסטורית היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל".
הוא הוסיף כי "דיברתי עם השרה על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות, וכן - הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה". מרבית מבני הקהילה היהודית בלוב עלו לישראל החל משנות ה-30 של המאה ה-20, וכן בשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה. בעשור האחרון קיימו ישראל ולוב מגעים חשאיים באמצעות משרד החוץ והמוסד.
2 צפייה בגלריה
נאג'לה אל מנקוש, שרת החוץ של לוב
נאג'לה אל מנקוש, שרת החוץ של לוב
שוחחה עם השר כהן על החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב. שרת החוץ של לוב
השרה אלמנקוש (50) - האישה הראשונה המכהנת בתפקיד זה בלוב - החלה לפעול בזירה הלובית עם הדחתו של הנשיא לשעבר מועמר קדאפי בשנת 2011. היא מכהנת כשרת החוץ מחודש מרץ 2021 בממשלת מערב לוב בטריפולי, תחת ראש הממשלה אלחמיד דביבה. אלמנקוש נולדה בבריטניה וחזרה עם משפחתה ללוב כשהייתה בת שש. היא למדה באוניברסיטת EMU בווירג'יניה, והתמחתה ביישוב סכסוכים.
כהן סיכם את פגישתם, והודה לשר החוץ האיטלקי "על אירוח הפגישה ההיסטורית ברומא". בנוסף, אמר כי "אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל".
מהג'יהאד האיסלאמי נמסר בעקבות הפגישה: "אנו מגנים בחריפות את פגישת הנורמליזציה בין שר החוץ הציוני לשרת החוץ הלובית. הפגישה הזו היא נסיגה מסוכנת מהערכים של האומה ונפילה לתוך ביצת הנורמליזציה. אנו סומכים על כך שהעם הלובי אינו מקבל פגישות נורמליזציה".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה