מספר ההרוגים ברעידת האדמה במרוקו עלה ל-1,305, וכבר מזמן היא הפכה לקטלנית ביותר בעולם בחצי השנה האחרונה - אבל החיים במרקש ממשיכים ברובם כסדרם. למרות זאת, האירוע הקשה, הלילה ללא שינה, הלחץ מהבית ובעיקר החשש מרעידות נוספות - כל אלו הובילו רבים מהישראלים השוהים בעיר לחפש דרכי מילוט. במשרד החוץ אמרו כי מתוך 468 ישראלים השוהים במרוקו, מספר מנותקי הקשר עומד על 56.
נמל התעופה במרקש פועל כסדרו, אבל מקומות על טיסות יוצאות קשה כבר להשיג. לכן חברות ביטוח וחילוץ הוציאו הסעות לקזבלנקה, משם יש טיסות נוספות. אבל גם משם לא כולם בטוחים שימריאו כבר היום, וייתכן שהם בדרך ללילה שני ברציפות ללא שינה. כמה מהם סיפרו על הלילה הדרמטי כשהמתינו להסעה ליד תחנת הרכבת, בזמן שבתיעוד חדש מרגע רעידת האדמה נראה אדם בורח כשקירות הבניין קורסים.

8 צפייה בגלריה
נטע
נטע
"הכול נפל, בניינים לידנו קרסו". נטע ליד תחנת הרכבת
(צילום: גידו רן)
רפיק, צעיר ממעיליא, מטייל לבדו במרוקו לפני תחילת התמחות ברפואה. רק אתמול הוא חזר מטיול בהרים, באזורים שכמה מהם ספגו את עיקר הנזק והנפגעים ברעש. "הסתובבתי לבד בעיר, כמעט בלי כלום עליי. התכוונתי להיכנס למועדון VIP, שאלתי משהו את השומר בכניסה - ואז האדמה התחילה לרעוד", סיפר ל-ynet מחוץ לתחנת הרכבת המרכזית.
למזלו של רפיק הוא היה מחוץ למבנה, ומיד ביקש לטעון את הטלפון במקום סמוך, ונשאר שם שעתיים כדי להיות בקשר עם המשפחה והחברים. "חזרתי למלון, פחדתי להיכנס, אבל נכנסתי מהר רק לקחת את הדברים. ב-5 בבוקר מהפחד הזמנתי טיסה להיום בערב בחזרה לארץ. תכננתי היום להמשיך לעיר פס, אבל זה כבר לא יקרה".
"זה היה הלילה הכי מפחיד שהיה לנו בחיים", סיפרה נטע. "ברק בן הזוג שלי הלך לישון, בדיוק דיברתי עם חברה, ובאותו רגע כל החדר התחיל להתנדנד. היה רעש מטורף, שמתי ידיים על הראש ותוך שנייה הבנו שאנחנו צריכים לצאת משם, כי הכול נפל - תמונות, כדים. רצנו למטה והכול היה אבק, לא ראו שום דבר. בניינים לידנו קרסו, הייתה פאניקה מאוד גדולה. לא יכולנו ממש להישאר שם, היינו בין סימטאות, זה היה מאוד מאוד מסוכן. גם לא היו איתנו ישראלים, בקושי היו תיירים והמקומיים לא ממש ידעו אנגלית, אז זה היה עוד יותר מפחיד".

8 צפייה בגלריה
בית שקרס ליד הכפר אמיזמיז
בית שקרס ליד הכפר אמיזמיז
בית שקרס ליד הכפר אמיזמיז
(צילום: רויטרס, Ahmed El Jechtimi)
8 צפייה בגלריה
חילוץ בכפר בשם מולאי ברהים
חילוץ בכפר בשם מולאי ברהים
חילוץ בכפר מולאי ברהים. מרבית הנפגעים - באזורים ההרריים
(צילום: FADEL SENNA / AFP)
לדבריה, "בסוף הגיעו תיירים ספרדים עם מדריך שאמר להם שכדאי ללכת לכיכר מרכזית כדי להיות במקום קצת יותר בטוח. רצנו לשם שעתיים בערך ואז חומה פתאום התחילה להתרסק, נפלו סלעים גדולים והייתה פאניקה עוד יותר גדולה. כולם צרחו. אחרי חמש שעות חזרנו וישנו על מזרנים בקומה למטה כדי להיות קרובים ליציאה". התחנה הבאה שלהם היא ספרד: "הרגע הזמנו כרטיס טיסה לשם, אנחנו לא רוצים שהטיול יסתיים, הגענו ממש אתמול בבוקר. בכל זאת נמשיך איפשהו ונעביר את הטראומה של אתמול".
ליאם רוזיליו יטוס לארץ מקזבלנקה. על רגעי האימה סיפר: "חלק מהבניינים התחילו ליפול, ישר רצנו כולם למטה לרחוב, ושם ראינו ילדים קטנים, אנשים שיצאו ממקלחות. ואז 15 דקות לאחר מכן הגיעה עוד רעידת משנה, ושם באמת ראית את הדברים ממשיכים להתפרק. אנחנו מחכים לעבור לקזבלנקה, מסע ארוך של שלוש וחצי שעות, ומשם ממש מקווים לטוס היום בחזרה לארץ".
שמשון היה בכלל בקזינו בזמן שהאדמה רעדה: "היה פחד אלוהים, פחד מוות, כולם ברחו החוצה. חזרנו למלון בסביבות 2 בלילה, עלינו לחדר וכולו היה סדוק. החלטנו שאנחנו חוזרים. המשפחה מאוד מודאגת, אז נחזור לילדים כדי שירגיש בנוח. הכי חשוב שהכול בסדר, שאנחנו בריאים ושלמים".
8 צפייה בגלריה
שמשון
שמשון
"עלינו לחדר וכולו היה סדוק". שמשון
(צילום: גידו רן)
8 צפייה בגלריה
ההריסות לאחר רעידת האדמה במרקש, מרוקו
ההריסות לאחר רעידת האדמה במרקש, מרוקו
החורבן לאחר הרעש במרקש
(צילום: רויטרס, Abdelhak Balhaki)
8 צפייה בגלריה
ההריסות לאחר רעידת האדמה במרקש, מרוקו
ההריסות לאחר רעידת האדמה במרקש, מרוקו
(צילום: רויטרס, Abdelhak Balhaki)
8 צפייה בגלריה
ההריסות לאחר רעידת האדמה במרקש, מרוקו
ההריסות לאחר רעידת האדמה במרקש, מרוקו
(צילום: AP / Mosa'ab Elshamy)
שלושה ימי אבל הוכרזו במרוקו בעקבות הרעש. במרקש ניכרה לאחרונה תנופת שיפוצים לקראת כנס קרן המטבע הבינלאומית, שצפוי להתקיים בעוד חודש בדיוק בעיר. לא ברור אם המועד או המיקום ישתנו כעת. מחר, למרות הרעש העז בעוצמה 6.8 ובזמן שנמשך הניסיון לחלץ לכודים מבין ההריסות, דווקא צפוי להתקיים בעיר משחק כדורגל בין נבחרות קונגו וגמביה, במסגרת מוקדמות אליפות אפריקה.
בישראל טרם התקבלה החלטה אם לשגר משלחת חילוץ והצלה למרוקו, מכיוון שמרוקו טרם השיבה לישראל ולמדינות נוספות אם היא רוצה וצריכה סיוע. בישראל בינתיים ממשיכים בהיערכות ליציאה מהירה, אבל המשלחת לא תצא לפני שתישלח בקשה רשמית. ההערכה היא שאם תגיע בקשה כזו זה יקרה הלילה או מחר בבוקר.
שדות התעופה המרכזיים במרוקו, כולל אלה שיש מהם טיסות מישראל ואליה, לא ניזוקו ברעידת האדמה והפעילות האווירית לשדות אלה ממשיכה כסדרה. עם זאת, קיימים לעתים קשיים בהגעה אל שדות התעופה או מהם. לפי רשות התעופה האזרחית במרוקו אין הנחיות או מגבלות על תנועת המטוסים הבינלאומית.
באל על הודיעו כי ישראלים שרכשו כרטיסים לטיסות בחזרה לארץ בשבוע הקרוב יוכלו להקדים את מועד הטיסה ללא עלויות וזאת על בסיס מקום פנוי. הם ציינו כי החברה ממשיכה להפעיל את קו הטיסות למרקש כסדרו.
איתמר אייכנר, דניאל סלאמה ואיריס ליפשיץ-קליגר השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 20:19, 09.09.23