אחרי חודש של פגרה, חברי הכנסת יחזרו מחר (ראשון) למשכן בירושלים, לכנס הקיץ שיימשך שלושה חודשים בדיוק. במרכז המטרות של הקואליציה - העברת תקציב המדינה תוך חודש בדיוק מהיום. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושותפיו מתכוונים לסיים גם שורה ארוכה של הצעות חוק שהחקיקה שלהן החלה בכנס החורף ולא הושלמה. על אף שבכנס החורף חוקי המהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין תפסו זמן רב בדיוני הוועדות והמליאה, לפחות בשלב זה נראה שנתניהו החליט שבכנס הנוכחי הם יזוזו הצידה, כל עוד ההידברות בבית הנשיא נמשכת.
גם "חוק דרעי 2" ו"חוק התרומות לנתניהו" כרגע לא על הפרק. גורמים בליכוד וביתר המפלגות בקואליציה מפעילים לחצים רבים על ראש הממשלה שלא לוותר על העברת המהפכה המשפטית, בטענה שזהו "רצון הבוחר". חלקם משתמשים בטיעון זה, ומגבים אותו באמצעות התמונות מהפגנת התמיכה שלשום - אליה הגיעו כ-200 אלף איש.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. חוזרת ביום שני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
הרבה פחות מהפכה משפטית, הרבה יותר תקציב
(צילום: קובי קואנקס, ירון ברנר)
6 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
לחצים על נתניהו אחרי "הפגנת המיליון"
(צילום: EPA )
לעומת זאת, ישנם חוקים רבים שבקואליציה כן מתכוונים לקדם. יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, ישים דגש על הצעת החוק למימון מלא של תואר אקדמי ללוחמים, שעברה בקריאה טרומית בכנס החורף וכן על הצעת החוק לאיסור עיסוק עם חסרי ישע למורשעות ומואשמות באלימות כלפי חסרי ישע, שעברה בקריאה ראשונה. בנוסף, יקודמו הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים, החמרת ענישה לתוקפי צוותים רפואיים, חוק המאבק בפרוטקשן ועוד.
כמו כן, אחרי שסיכלה את העברת חוק האיזוק האלקטרוני של שר המשפטים לשעבר גדעון סער בכנס הקודם, הקואליציה תקדם את החוק החלופי של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שרוקן את מהות החוק מתוכן. בן גביר סיים לגבש את הצעת החוק שלו בסוף השבוע, לפיה שופט יוכל להצמיד אזיק אלקטרוני לגבר גם ללא הרשעה והוכחות, בכפוף לשני תנאים - קבלת הערכת מסוכנות, בנוסף לרקע של הרשעה בעבירה על החוק (למעט חוקי תעבורה, מיסים ותכנון ובנייה), או לחילופין מי שהוגש נגדו כתב אישום מבוסס על עבירות אלימות.
הצעת החוק תובא לאישור ועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הבא, לאחר שמשרד המשפטים ומשרד הרווחה יקבלו אותה לידיהם, יחד עם תוכנית נרחבת למאבק באלימות בתוך המשפחה. בנוסף להצעת החוק לאיזוק אלקטרוני, בסביבת השר בן גביר אומרים כי הוא יציג צעדים נוספים למאבק באלימות במשפחה, ביניהם העלאת עונש המאסר על הפרת צו הגנה מארבע שנים לחמש שנים, קביעת עונש מאסר חובה בחוק על אלימות בתוך המשפחה, וחקיקת סעיף חדש נגד "התעללות בבגיר בן משפחה".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
החוק המרוכך שלו לאיזוק אלקטרוני יגיע לשולחן הממשלה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אופיר כץ
אופיר כץ
יו"ר הקואליציה אופיר כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר מתכוון לאפשר העברת מידע רפואי לגורמי האכיפה הרלוונטיים, במטרה להתמקד בתלונות על אלימות במשפחה במקרים של נאשמים בעלי רקע נפשי. על פי הנתונים שבידיו, אלו אחראים לחלק גדול ממקרי האלימות במשפחה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לטענות נגד הצעת החוק הנגדית שלו וטען כי "ההצעה שרצו להעביר לפניי, קבעה למעשה שניתן להצמיד לכל גבר איזוק אלקטרוני, ללא רקע, ללא קביעת מסוכנות וללא הוכחות. זו הצעה בלתי דמוקרטית שהייתה מאפשרת גם לכל בעל אינטרס זר לפגוע בקלות בחירותו של אדם. בהצעת החוק המתוקנת שהגשתי, קבעתי שלא ניתן יהיה לאזוק כל אחד באשמת שווא וללא הוכחות, אלא יהיה צורך במינימום רקע כמו בדיקת מסוכנות".
יוזמה נוספת של השר בן גביר, בהובלת השר ממפלגתו יצחק וסרלאוף, היא החלטה ממשלתית שאמורה להוות יישום מעשי של חוק הלאום במשרדי הממשלה, ובמסגרתה ערכי הציונות יהיו ערכים מנחים ומכריעים בעיצוב המדיניות, החקיקה ופעולות הממשלה, יחידותיה ומוסדותיה. החלטה זו תובא לאישור השרים מחר בישיבת הממשלה - ועדיין לא ברור האם תקבל את תמיכתם, מה יהיו ההשלכות שלה ואיזה תגובות היא תעורר בשטח, בעיקר מצד האזרחים הדרוזים במדינה, שבחוק הלאום נפגעו קשות ויצאו למחות על כך.
6 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ומה יעשו ראשי האופוזיציה?
(צילום: מוטי קמחי)
את מירב המאמצים בחודש הקרוב הקואליציה כאמור תשקיע בהעברת תקציב המדינה. רגע לפני שיצאה הכנסת לפגרה, חוק התקציב עבר במליאה בקריאה ראשונה וכעת יאיצו הדיונים בוועדת הכספים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית ויתכנו שינויים בנוסח שלו בהתאם ללחצים הפוליטיים שיפעילו כל אחת מהמפלגות שמבקשת למלא את ההסכמים הקואליציוניים עליהם חתם עימם ראש הממשלה נתניהו.
כזכור, על הכנסת להעביר את חוק התקציב לשנת 2023 עד ל-29 במאי. אם התקציב לא יעבור עד אז, לפי החוק, "יראו בכך כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה". באופוזיציה מתכוונים להמשיך ולהזכיר לקואליציה את הבטחות הבחירות שלהן על הורדת יוקר המחייה, טיפול במשבר הדיור, חינוך חינם לגילים 0-3 ושלל נושאים שלא באים לידי ביטוי בתקציב הנוכחי, ובוודאי שלא בהצעות החוק השונות בכנסת.
אחד הנושאים שעלולים להביא למשברים קואליציוניים הוא חוק הגיוס, שהמפלגות החרדיות מבקשות להסדיר אחת ולתמיד את סדרי השירות והשכר לבני הישיבות. כרגע מתקיימים דיונים על כך, ונראה שלפחות ביהדות התורה לא יציבו את חוק הגיוס כאולטימטום לתמיכה בהעברת התקציב, ויסכימו לקדם אותו רק לאחר מכן.
ביום שני הקרוב יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יפתח את המליאה לראשונה בכנס הנוכחי, ובה ינאם גם יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, קווין מקארת'י, שמגיע לביקור בישראל בהזמנתו. זה ביקורו הבינלאומי הראשון בתפקידו כיו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, והפעם השנייה בהיסטוריה בה נואם יו"ר בית נבחרים אמריקני בכנסת. הפעם הקודמת הייתה לפני 25 שנה.