שקמה ברסלר, אחת ממנהיגי המחאה נגד המהפכה המשפטית, אמרה אתמול בבוקר (יום שישי) במהלך כנס בנהלל כי "אסור לדבר עם נאצים - יהודים או לא יהודים". בדבריה התכוונה, ככל הנראה, למפלגות של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. הבוקר היא כבר פרסמה התנצלות: "טעיתי בהתבטאות שלי, השתמשתי במילה שאין לה מקום בשיח".
2 צפייה בגלריה
שקמה ברסלר בכנס נהלל ה-1 לדמוקרטיה
שקמה ברסלר בכנס נהלל ה-1 לדמוקרטיה
שקמה ברסלר (משמאל) בכנס נהלל לדמוקרטיה
(צילום: אביהו פילו)
לאמירתה של ברסלר קדם טיעון שלפיו רוב מוחלט בעם - 80% - מוקיע ממנו "גזענים ופאשיסטים" ומעוניין בהסכמה רחבה. לדבריה, מאחר ומפלגות גזעניות (ברסלר ככל הנראה מתייחסת לציונות הדתית ולעוצמה יהודית, רג"ש) הן לא לגיטימיות - יש להוציא אותן מהמשוואה, ולאחר שעושים את זה, אין לנתניהו רוב ולכן הוא אינו אמור להוביל את המדינה במקרה של פשרה.
לדברי ברסלר, נתניהו "פתח את הדלת" בפני הגזענות והכהניזם. היא הביאה כדוגמה את השלטים והמדבקות שנשאו חלק מהמפגינים במחאה מול בית המשפט העליון, ובהם "יגאל עמיר צדק" ו-"עמירם בן אוליאל צדק". לכן, לדבריה, "אין פשרה עם גזענות. אין פשרה עם פאשיזם. אין פשרה עם עליונות יהודית".
2 צפייה בגלריה
מדבקות של יגאל עמיר צדק בהפגנת הימין בירושלים
מדבקות של יגאל עמיר צדק בהפגנת הימין בירושלים
מדבקות של "יגאל עמיר צדק" בהפגנה בירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב)
ברסלר טענה כי אנשים כמו הנשיא יצחק הרצוג או חבר הכנסת מתן כהנא באים ממקומות טובים, "אך לא עושים את ההבחנה. הם לא אומרים נוציא מחוץ לגדר ומחוץ למחנה את כל הגזענים, כמו שאנחנו דורשים שכל אנטישמי בעולם יוקצה מחמת מיאוס".
היא התייחסה לשוליים הקיצוניים בכנסת, והבהירה כי כמו שבשולחן שיש סביבו עשרה אנשים ואחד נאצי, אז זה שולחן עם 11 נאצים, "זה מה שהם מייצרים כשהם לא מעיפים החוצה את הגזענים הפאשיסטים. זה מה שהרצוג וכהנא, מתוך עיוורון היסטורי, מייצרים פה. הכניסו לבית שלנו דברים שאין להם מקום בבית שלנו".
כשנשאלה אם סמוטריץ' ובן גביר למשל יוצאו מהמשוואה, היא תחיה עם פשרה בשלום, השיבה ברסלר: "תסתכל על המפה (הפוליטית) שנפתחת, תראה שבתוך ה-80% שהם לא פאשיסטים וגזענים, האנשים שרוצים את נתניהו הם ככה קטנים, ולכן אין שום סיבה שבתוך הדבר הזה הוא יהיה ראש הממשלה. כשאתה אומר אני מדבר עם אלה ואלה - עם אלה אני לא מדבר. אני לא מדבר כי אסור לדבר עם נאצים, בין אם הם יהודים או לא יהודים. בתוך ה-80% האלה אין לנתניהו רוב, שום ייחודיות מעל האחרים. אז בוא נעשה משהו בתוך המחנה הזה. אין כאן חצי-חצי כי מי שמחוץ למחנה הזה לא בתוך הדיון".
בציוץ ההתנצלות שפרסמה הבוקר הסבירה ברסלר: "אני מצרה ומתנצלת על האמירה הזו. גם טעויות הן חלק מהחיים ומהמאבק שלנו על המדינה שלנו והעתיד שלנו. רק מי שלא עושה לא טועה. מתקנת וממשיכה".
פורסם לראשונה: 23:58, 08.09.23