מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן דחה אמש (שישי) את הדיווחים לפיהם ארה"ב ואיראן קרובות להסכם בין המדינות, ובו בין השאר הסכמה איראנית לא להעשיר אורניום לרמה של מעבר ל-60% תמורת הימנעות מהחמרת סנקציות ושחרור אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין. "בכל הנוגע לאיראן, חלק מהדיווחים שראינו על הסכם לגבי ענייני גרעין, או לצורך העניין, אסירים, לא מדויקים ולא נכונים", אמר בלינקן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: הדר יואביאן, EPA, AFP)
למרות זאת, אתמול אישרו גורמים מערביים כי איראן וארה"ב מנהלות שיחות על צעדים שיגבילו את תוכנית הגרעין האיראנית, יובילו לשחרור אסירים ולהפשרת נכסים איראניים שהוקפאו בידי ארה"ב. גורם איראני אמר לרויטרס כי "אפשר לקרוא לזה איך שתרצו - הסכם זמני, הסכם ביניים או הבנות משותפות - שני הצדדים רוצים למנוע הסלמה נוספת".
גורם מערבי ששוחח עם רויטרס אמר שהמטרה המרכזית של ארה"ב היא למנוע מהסיטואציה להידרדר ולהימנע מעימות אפשרי בין ישראל לאיראן. "אם האיראנים 'יטעו בחישוב', הפוטנציאל לתגובה ישראלית קשה הוא משהו שאנחנו רוצים להימנע ממנו", אמר הגורם.

ב"ניו יורק טיימס" דווחו שלשום פרטי ההסכם המתגבש, שאותו הגדיר ראש הממשלה בנימין נתניהו "הסדר": השיחות הבלתי-ישירות, שחלקן התקיימו בעומאן, יובילו לכך שאיראן תסכים לא להעשיר אורניום מעבר לרמת הייצור הנוכחית שלה, של 60%. לפי גורמים איראנים, טהרן גם תפסיק את המתקפות של שלוחיה על כוחות אמריקניים בסוריה ובעיראק, תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם פקחי גרעין בינלאומיים ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה.
בתמורה, איראן מצפה שארה"ב תימנע מהחמרת הסנקציות שחונקות את כלכלתה; לא תעצור מכליות נפט, כפי שעשתה לאחרונה באפריל; ולא תדרוש צעדים נגד איראן באו"ם או בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). איראן גם מצפה מארה"ב להפשיר נכסים איראניים שהקפיאה בשווי מיליארדי דולרים, כשהשימוש בהם יהיה מוגבל למטרות הומניטריות בלבד.
טהרן תשחרר שלושה אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין. בניו יורק טיימס ציינו כי גורמים אמריקנים לא אישרו קשר כזה בין האסירים להפשרת הנכסים, וגם לא כל קשר בין חילופי אסירים לענייני הגרעין.

הקונגרס יקשה?

ארה"ב, לפי הניו יורק טיימס, מעוניינת בהסכם "לא רשמי ולא כתוב", שכמה גורמים איראנים מכנים "הפסקת אש פוליטית". בדרך זו גם לא יידרש כנראה אישור הקונגרס, שבו ניכרת עוינות לאיראן. החוק האמריקני קובע כי הקונגרס חייב לקבל הסכם כתוב לגבי כל הסכמה הנוגעת לתוכנית הגרעין האיראנית, מה שעשוי ליצור פתח למחוקקים לקיים דיונים על נוסח ההסכם - ואף להצביע עליו.
יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים, הרפובליקני מייקל מקאול, כתב שלשום לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכתב שבו אמר כי "כל הסדר או הבנות עם איראן, אפילו לא פורמליות, חייבים להיות מועברים לקונגרס".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין השבוע בחלקה הסגור של ועדת חוץ וביטחון כי הוא מעריך שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין המקורי (JCPOA), אך תגיע עם איראן להסדר. השגרירות האיראנית באו"ם אישרה גם היא אתמול את המגעים בין טהרן לארה"ב, ומסרה כי "המטרה שלנו היא להשתמש בדיפלומטיה כדי למצוא פתרונות שימנעו מתיחות. המפתח להצלחה הוא למזער את מקומם של המתנגדים לדרך הדיפלומטיה", ברמז מסוים לישראל.
פורסם לראשונה: 20:28, 16.06.23