כוחות הכיבוי ביוון ממשיכים להיאבק בשריפות היער הרבות המשתוללות במדינה, כאשר הרוחות העזות ומזג האוויר החם והיבש מקשים על פעולות הכיבוי. לפי גורמים רשמיים אחת השריפות, באלכסנדרופוליס שבצפון-מזרח המדינה, היא הגדולה שתועדה אי פעם באיחוד האירופי.
8 צפייה בגלריה
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
שריפות ענק סמוך לאלכסנדרופוליס ביוון
(צילום: AP)
במהלך השבוע האחרון נספו בשריפות 20 בני אדם, 18 מהם היו ככל הנראה מהגרים שנכנסו למדינה שלא כחוק דרך הגבול עם טורקיה, בהם שני ילדים בגילי 15-10. הגופות החרוכות שלהם התגלו על ידי כבאים בצריף בכפר מבודד לא הרחק מאלכסנדרופוליס. דובר כוחות הכיבוי המקומיים אמר כי עד כה נפגעו 60 כבאים.
השריפה באלכסנדרופוליס משתוללת כבר שישה ימים. שריפות קטנות יותר באזור חברו אליה, ויצרו שריפת ענק שכילתה בתים ושטחי יער עצומים - ובעקבותיה פונו כפרים רבים ובית חולים בעיר באזור. יותר מ-730 קמ"ר עלו באש והנציב האירופי לניהול משברים, יאנז לנרצ'יץ', כתב בטוויטר כי מדובר בשריפה הגדולה שתועדה אי פעם על-ידי האיחוד האירופי. "עלינו להמשיך לחזק את מאמצי המניעה וההיערכות הלאומיים והקולקטיביים לאור ריבוי השריפות האכזריות", הוא אמר.
8 צפייה בגלריה
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
כוחות הכיבוי נאבקים בשריפות בפרברי אתונה
(צילום: AFP)
חוץ משריפת הענק באלכסנדרופוליס נאבקים הכבאים גם בעשרות שריפות יער אחרות, כולל שריפה גדולה בפרברי אתונה. בשריפה הזו נחרבו בתים, והאש התפשטה לפארק הלאומי בהר פרניתה. שריפה אחרת במרכז יוון משתוללת כבר ארבעה ימים. לפי הרשויות המקומיות, רק אתמול נאבקו הכבאים ב-99 שריפות שונות ברחבי המדינה.
וסיליס קיקיליאס, השר להגנה אזרחית ולענייני משבר האקלים ביוון, אמר כי חלק מהשריפות שפרצו ליד אתונה נגרמו מהצתות. "מציתים גורמים לשריפות, מסכנים יערות ורכוש - ומעל לכל חיי אדם", אמר קיקיליאס בהצהרה לטלוויזיה. "מה שקורה הוא לא רק בלתי מתקבל על הדעת אלא גם נבזי ופלילי". לדבריו, תשע שריפות פרצו היום בבוקר כתוצאה מהצתות. הן פרצו תוך ארבע שעות באזור אבלונה, למרגלותיו הצפוניים של הר פרניתה. "אתם מבצעים פשע נגד המדינה", אמר קיקיליאס. "אתם לא תצאו מזה, אנחנו נמצא אתכם ואתם תישאו באחריות".
8 צפייה בגלריה
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
תושבים מפונים סמוך לאלכסנדרופוליס
(צילום: AP)
מאחר שכוחות הכיבוי היוונים מתוחים עד לקצה גבול היכולת, יוון ביקשה סיוע ממדינות אירופה. גרמניה, שבדיה, קרואטיה וקפריסין שלחו מטוסים, ועשרות כבאים רומנים, צרפתים, צ'כים, בולגרים ואלבנים מסייעים בשטח.
יוון, ומדינות נוספות בדרום אירופה, מועדות לשריפות יותר ממדינות אחרות בשל חודשי הקיץ החמים והיבשים שלהן. גורמים רשמיים באיחוד האירופי טוענים כי העלייה בתדירות השריפות, ובעוצמה שלהן, היא סיבה של משבר האקלים.
באזורים אחרים באירופה הושגה שליטה בשריפות הקשות שפרצו החודש: בטנריף שבאיים הקנריים הושגה שליטה בשריפה שכילתה שטח של 150 קמ"ר. נשיא טנריף, פרננדו קלאביו, אמר כי לראשונה זה יותר משבוע השריפה "לא התפשטה במטר אחד".
קלאביו אמר כי הכבאים מקווים להודיע בהמשך היום כי האש נמצאת תחת שליטה, אך הזהיר כי הטמפרטורות הגבוהות עלולות להצית מוקדי שריפה נוספים. מתוך 12 אלף בני האדם שפונו מבתיהם בתחילת השבוע, רק כ-200 עדיין לא יכולים לחזור.
8 צפייה בגלריה
יוון שריפה שריפות פרודרומוס 100 קילומטר מצפון ל אתונה
יוון שריפה שריפות פרודרומוס 100 קילומטר מצפון ל אתונה
האש הבוערת בפרודרומוס, כ-100 קילומטרים מצפון לאתונה
(צילום: Spyros BAKALIS , AFP)
8 צפייה בגלריה
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
שריפות ענק שמשתוללות ביוון
השריפה מתפשטת סמוך לאלכסנדרופוליס ביוון
(צילום: AP)
בטורקיה, כבאים במחוז צ'נקלה הנמצא בצפון-מערב המדינה השיגו שליטה על שריפה פחות מ-48 שעות אחרי שפרצה בשל תנאי מזג האוויר שכללו טמפרטורות גבוהות ורוחות עזות. כך אמר שר היערות של טורקיה, איברהים יומאקלי. יומאקלי אמר כי השריפה, שהביאה לפינוי של 11 כפרים, פגעה ב-40 קמ"ר, בהם 14 קמ"ר של שטחים חקלאיים. יומאקלי מסר כי מתנדב בכוחות הכיבוי נפצע ושישה בני אדם שסבלו משאיפת עשן פונו לבתי חולים. "אנחנו מאוד שמחים שלא היו אבדות בנפש. עם זאת, ליבנו נשבר על הפגיעה בבעלי חיים במערכת האקולוגית".
תנועת ספינות המשא במיצרי הדרדנלים בצפון-מערב טורקיה, המחברים את הים האגאי עם ים מרמרה, הוגבלה לנתיב אחד לאחר שהופסקה לחלוטין בזמן שמטוסי כיבוי האש השתמשו בנתיבים לשאיבת מים. עוד מסר יומאקלי כי הושגה שליטה על שריפה נוספת במרכז טורקיה וכי לא היו שריפות פעילות נוספות במדינה.