מאות בכירים לשעבר במערכת הביטחון חתמו היום (חמישי) על קריאה לנשיא המדינה יצחק הרצוג לא לחתום על חוקי המהפכה המשפטית. עם החותמים נמנה גם ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, שעד כה לא התבטא בנושא.
לקריאת הפנייה - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
נדב ארגמן. לא התבטא בנושא
נדב ארגמן. לא התבטא בנושא
נדב ארגמן. לא התבטא בנושא
(צילום: אוהד צויגנברג)
במכתב ששלחו לנשיא 440 חברי "תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל", נכתב כי החוקים יביאו לפגיעה בחוסן הלאומי. "כפי שגם אתה ציינת בנאומך, מהלכי החקיקה הנמהרים מהווים מהפכה משפטית שתביא בכייה לדורות", כתבו. "המהלכים מאפשרים את הכפפת כל מנגנוני המדינה לרוב קואליציוני מזדמן ללא הפרדה אמיתית בין רשויות".
החתומים על המכתב הוסיפו כי הם קוראים "למנוע בחרדת קודש" את הפגיעה שיגרמו החוקים, כלשונם. "שקול היטב, בטרם תחתום על חוקים הסותרים את האופי היהודי-לאומי והדמוקרטי של ישראל ברוח מגילת העצמאות", נכתב במכתב. "לשם כך ניתנה לך הסמכות לחכות עם חוקים כתנאי לכניסתם לתוקף".
מלבד ארגמן, על המכתב חתמו גם סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (במיל') מתן וילנאי, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי, ראש המל"ל לשעבר עוזי ארד, השגרירה וסמנכ"לית משרד החוץ לשעבר רות כהנוב, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, אלוף (מיל') עמרם מצנע, אלוף (מיל') מנדי אור, ראש המוסד לשעבר דני יתום, אלוף (מיל') אהרון זאבי פרקש, סמנכ"ל משרד החוץ והשגריר לשעבר יורם בן זאב ועוד.
2 צפייה בגלריה
שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס בכנס השנתי לשגרירים זרים
שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס בכנס השנתי לשגרירים זרים
אקוניס. "להמשיך להשקיע בישראל"
(צילום: גיל מגלד)
מנגד, שר המדע אופיר אקוניס שכינס היום שגרירים זרים ואת חברי הסגל הדיפלומטי של משרדו, אמר כי "אני מודע היטב לוויכוח סביב הרפורמה המשפטית של ישראל. זה ויכוח פנימי שהחל לפני עשרות שנים ומעיד על ישראל כדמוקרטיה תוססת. הכנסת, הפרלמנט הישראלי, הוא הריבון והוא משקף את רצון העם, כמו בכל דמוקרטיה אמיתית בעולם. אני קורא לכם היום להעביר מסר למנהיגים שלכם, ולקהילות העסקים, החדשנות והמדע במולדתכם: תמשיכו להשקיע בישראל, תמשיכו להיות פעילים בה, אל תתנו לאף אחד להפחיד אתכם".
סביב המהפכה המשפטית הזהירו בתקופה האחרונה שורת מומחים - כלכליים, משפטנים, אנשי אקדמיה ורבים אחרים. המגעים לפשרה בין האופוזיציה לקואליציה, גם בתיווך הנשיא, עדיין נמצאים במבוי סתום. באופוזיציה דורשים כי הקואליציה תקפיא את חקיקת תוכנית נתניהו-לוין לחלוטין, בעוד שהקואליציה מסרבת. חילוקי דעות קיימים גם על ליבת התוכנית - שלה הציע נשיא המדינה יצחק הרצוג תוכנית בת חמש נקודות.
אתמול אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי הוא דורש לעצור את החקיקה ל-60 יום ולצד זאת להקים צוות מקצועי בדמות ועדה נשיאותית שתגבש נייר עמדה ראשוני שבו יוצגו ההסכמות וחילוקי הדעות. לאחר מכן יוזמנו לנשיא בנפרד נציגי המערכת המשפטית ונציגי הקואליציה והאופוזיציה כדי לקבל את תגובתם. לפי תוכנית לפיד, רק לאחר מכן יגבש הנשיא את הצעתו לפתרון מקובל על כל הצדדים. בכירים בקואליציה אמרו בתגובה: "הצעת לפיד היא נון-סטרטר. מה הוא חושב, שנקפיא את החקיקה ל-60 יום? זה לא יעלה על הדעת".