ראש הממשלה בנימין נתניהו הדהד בצהריים (יום חמישי) בטוויטר את הצהרתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שבה טען בתקיפות כי לבג"ץ אסור להתערב בחוקי יסוד. ההצהרה, שבה אמר אוחנה דברים דומים לאלה שאמר נתניהו עצמו בעבר - אך בטון תקיף יותר, וברמיזה ברורה שהקואליציה עלולה שלא לכבד את פסיקות בית המשפט - הובילה לחשש ממשי מפני משבר חוקתי וערעור מעמד מערכת המשפט.
חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד אמרה הבוקר ב-ynet live כי "אוחנה הבהיר את תפקידה של כנסת ישראל", והוסיפה: "יש כאלה ששכחו שיש את שלוש הרשויות הקדושות, שלמדנו עליהן בבית ספר יסודי, ואוחנה הזכיר את זה למי ששכח הוא ניסה להשכיח. לצערי הרב, יש היום רשות אחת ששולטת גם על המבצעת וגם על המחוקקת. לא היה דבר כזה מעולם שחוקי יסוד מבוטלים".
2 צפייה בגלריה
ישיבית סיעת הליכוד
ישיבית סיעת הליכוד
יו"ר הכנסת רמז שהקואליציה עלולה שלא לכבד את פסיקת בית המשפט. נתניהו ואוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
הבהירו כי לבית המשפט העליון סמכות לפסול חוקי יסוד. חיות
(צילום: שלו שלום)
שופטי בג"ץ, נזכיר, הבהירו כי לבית המשפט העליון יש סמכות לפסול חוקי יסוד. מתנגדי הממשלה אמרו כי הקואליציה משתמשת ב"חוקי יסוד", שניתן להעבירם בכל רוב קואליציוני, כדי להעביר חוקים שנויים במחלוקת ללא הסכמה רחבה - ובכך מעקרת את המונח מתוכן.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען כי "מה שהממשלה חוקקה לאחרונה אינם חוקי יסוד, אלא חוקים חפוזים, רשלניים ואנטי דמוקרטיים, שהם קראו להם 'חוקי יסוד' ללא שום בסיס או הצדקה משפטית. אם הממשלה רוצה שיכבדו את חוקי היסוד, שתחוקק אותם כמו שצריך - בהסכמה רחבה, בהליך תקין, בלי מניעים פרסונליים מושחתים העומדים מאחוריהם. חוק הנבצרות וחוק הסבירות אינם חוקי יסוד אמיתיים, הם עיוות גמור של הדמוקרטיה ושל הליך החקיקה התקין".
שטרית, מנגד, טענה כי "הרשות השופטת אמורה לבקר את עבודת הרשות המחוקקת והמבצעת - אבל לא בכל הנוגע לחוקי יסוד, כי חוקי יסוד הם הקו האדום שהרשות השופטת היא לא מעליו. רות גביזון אמרה בעצמה ששופט לא יותר חכם מח"כ או משר. גם שופטים יכולים לטעות. נשיאת בית המשפט העליון רואה את המחאות ואומרת לעצמה 'העם איתי, ואני אמשיך'. הכאוס הזה יכול לגרום לכך שהמדינה תחדול מלפעול, כי בלתי אפשרי למחוק שתי רשויות מעל פני האדמה. אוחנה אמר שאנחנו נקבע את חוק היסוד, ושאין בעיה שהשופטים יעירו מה לא בסדר - אבל לא יבטלו".

גם חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית חיזק את אוחנה ב-ynet live: "לכולם ברור שלא נגיד 'הכל בסדר' אם בג"ץ יילך לנו על הראש. לא נקבל דברים כאלה. בסוף אין לבג"ץ סמכות לדון בחוקי יסוד, בטח שלא לפסול אותם. זו העמדה שלנו, ואנחנו לא מעט. לא ניתן לרמוס את הכנסת".
אתם אומרים שלא תקבלו את מרות בית המשפט. מה תעשו? "לא יודע, יש לא מעט דברים כדי להגדיר את הכוח של בית המשפט".
סוכות הודה שגם את המונח של "חוק יסוד" צריך לתקן, כך שיעבור ברוב גדול יותר למשל, אבל המשיך להדגיש כי בית המשפט "לא קיבל מעולם את הסמכות" לפסול חוקים כאלה. לדבריו, "אם הוא נוטל לעצמו סמכות ומחליט לרמוס את הכנסת, אז מה נשאר ממנה?".
"השאלה היא לאן בג"ץ לוקח אותנו", הוסיף סוכות. "אני מקווה שהוא לא ייקח אותנו למשבר חוקתי. למדינת ישראל אין חוקה - יכול להיות שצריך לעשות פה. אז בג"ץ אמר שחוקי יסוד הם מעין חוקה - ועכשיו הוא פתאום בא ואומר שגם זה נתון לביקורת שלהם, מפני שהם מבינים טוב יותר מהמחוקקים מה נכון ומה לא. אנחנו לא מוכנים לקבל את זה. למה 15 שופטים שווים יותר מ-64 מחוקקים?".