1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
יש רגעים בהיסטוריה שבהם העולם המכנה את עצמו נאור צריך להסיר את הכפפות ולומר בשאגה שמהדהדת מוושינגטון עד למוסקבה: עד כאן. ולא רק מילים בוטות, שיוצאות מהפה עם מבט קשוח, אלא גם מעשים – שהמעצמה האמריקנית הייתה יכולה לעשות מול פשעי המלחמה של ולדימיר פוטין באוקראינה, ועד כה לא עשתה. לנשיא ג'ו ביידן היו כמה נאומים חוצבי להבות בנושא, אבל גם כשהניף את אצבעו הוא עדיין נראה במלוא חולשתו המדינית.
בשנים האחרונות המעצמה האמריקנית ניצבת במערומיה: עצוב לראות עד כמה לא סופרים אותה. וברפיסותה, היא איבדה גם את ערכיה ומצפונה: במשמרת של ביידן צופה העולם בבעתה בהפצצות על בתי חולים, ורואה את מאות אלפי הפליטים מתדפקים על דלתות הרכבות שאמורות להסיע אותם אל אזור מבטחים, ואת הנשים והילדים הנורים למוות ומושלכים לערבות השלג.
זה נחמד מאוד שארה"ב לא תקנה יותר וודקה רוסית. האמריקנים ייאלצו לערבב את הדרינק שלהם עם ויסקי במקום, או עם רום מהקריביים. סנקציות כלכליות הן אפקט חשוב בארגז הכלים במלחמה דיפלומטית, אבל פוטין, מצידו המוגן של שולחנו הארוך והגרוטסקי בקרמלין, בז להן: את הונו האישי הוא החביא, על יקיריו הוא הגן, וכשארה"ב לא תקנה ממנו דלק הוא ישגר את החביות לסין הנושאת את עיניה למעמד של מעצמה חלופית לאמריקה השוקעת.
ביידן יכול להזרים תחמושת נחוצה במהירות ובכמויות, ולא טיפין טיפין. הוא גם יכול להקים אזורי ביטחון במדינות השכנות לאוקראינה, לשם יגיע הציוד, וחיילים אוקראינים יוכלו לבוא, להצטייד ולהתאמן
הממשל הקודם הטיל על איראן סנקציות כלכליות מחמירות, וזה לא גירד להם את קצה האפידרמיס: תוכנית הגרעין האיראנית רק עלתה ופרחה בתקופת דונלד טראמפ, הצנטריפוגות לא הפסיקו להסתובב לרגע. וכך, הפצצות הרוסיות ימשיכו ליפול על ראשה של אוקראינה גם אם ארה"ב המעודנת תוותר על מנת הקוויאר שלה בשל החרם המסחרי שביידן הטיל על רוסיה.
יש כמובן תבונה בהחלטתו של ביידן לא לשגר חיילים אמריקנים להילחם מול הרוסים – זה יכול לפתוח את שערי הגיהינום למלחמת עולם שלישית. אבל עכשיו הגענו לרגע שהסיטואציה באוקראינה היא כמו זו שהייתה בפולין ב-1939, כאשר נכבשה על ידי הנאצים. מישהו בבית הלבן צריך להבין שזו קריאת השכמה; שזה הרגע שבו יש להוכיח במעשים כי לא לשווא נשבע העולם "לא עוד" אחרי השואה.
אורלי אזולאיאורלי אזולאי
ארה"ב ידעה יפה מאוד מה לעשות בעבר במקרים דומים: בשנות ה-80 היא חימשה מכף רגל ועד ראש את אנשי המוג'הדין כדי שיילחמו בסובייטים באפגניסטן. כאשר סדאם חוסיין כבש ללא סיבה את כוויית, היא העמידה מולו קואליציה צבאית גלובלית. כשהממשל האמריקני חזק, הוא יודע להתנהל בתחבולות – ולביידן יש מה לעשות כדי להציל את אוקראינה מטירופו ואכזריותו של פוטין.
הוא יכול להזרים תחמושת נחוצה במהירות ובכמויות, ולא טיפין טיפין – והוא צריך לעשות זאת מהר, לפני שרוסיה תשלוט על המרחב האווירי של אוקראינה. הוא גם יכול להקים אזורי ביטחון במדינות השכנות לאוקראינה, לשם יגיע הציוד, וחיילים אוקראינים יוכלו לבוא, להצטייד ולהתאמן לפני שיחזרו לשדות הקרב. כל זה לא נעשה, אף שיש תוכניות מוכנות בפנטגון. שתיקתה המעשית של אמריקה עד כה היא חרפתה הגדולה.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com