2 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ב ביקור ב סעודיה מתארח אצל יורש העצר מוחמד בן סלמאן
נשיא סין שי ג'ינפינג ב ביקור ב סעודיה מתארח אצל יורש העצר מוחמד בן סלמאן
נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור בסעודיה, מתארח אצל יורש העצר מוחמד בן סלמאן. ארכיון
(צילום: AFP PHOTO / SAUDI ROYAL PALACE / BANDAR AL-JALOUD)
סעודיה בוחנת הצעה של סין לבניית תחנת כוח גרעינית בשטחה. כך דיווח הבוקר (שישי) העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, את ההצעה הגיש תאגיד הגרעין הלאומי של סין (CNNC), שבבעלות המדינה. גורמים סעודיים המעורים בנושא סיפרו לעיתון כי התכנון הוא לבנות את התחנה הגרעינית במזרח המדינה, סמוך לגבול עם קטאר ואיחוד האמירויות.
לאחרונה דווח כי האפשרות שלסעודיה יהיה גרעין אזרחי עומדת במרכז השיחות בין ריאד לוושינגטון, שבמסגרתן ייתכן גם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל. בסוף השבוע שעבר אפילו רמז השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כי ישראל תסכים לתוכנית גרעין אזרחית בסעודיה. בריאיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית PBS אמר דרמר, במהלך ביקורו בוושינגטון: "השטן נמצא בפרטים הקטנים. הסעודים דורשים גרעין אזרחי. הם חתומים על אמנת NPT (האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני), ויכולים ללכת מחר לסין או לצרפת ולבקש להקים תוכנית גרעין אזרחית. השאלה שאני שואל את עצמי - אם ארה"ב מעורבת, מה זה אומר על מה שיקרה בעוד 10, 20 ו-30 שנה מהיום, ומה האלטרנטיבות?".
דרמר הבהיר: "לא נסכים לתוכנית גרעין צבאי, והשאלה מה הערבויות ומה יקרה אם ילכו למסלול אחר עם הסינים. בואו לא נקל בהשפעה של הסכם שלום ישראלי-סעודי על האזור והעולם. יגיעו עוד מספר מדינות ערביות ומוסלמיות והדבר יהווה 'גיים-צ'יינג'ר' אולטימטיבי".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מה יקרה אם ילכו למסלול אחר עם הסינים?". השר רון דרמר
(צילום: אמיל סלמן)
בעקבות דבריו של השר דרמר, לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעת הבהרה: "השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר אמר בריאיון לתקשורת האמריקנית: 'ישראל לא הסכימה לתוכנית גרעין של אף אחת מהמדינות השכנות שלה'. זאת הייתה ונשארה מדיניות ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא ארבעה הסכמי שלום היסטוריים שרק חיזקו את ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל - וכך ימשיך לעשות".
שלשום אמר בכיר ישראלי כי "הושגה התקדמות" במגעים שבין סעודיה לארה"ב, לאחר שלושה ביקורים של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן במדינה. "מדברים על הסכם שלום בין סעודיה לישראל בשנה הבאה, כנראה בתחילת השנה", הוסיף הבכיר.
לדברי הבכיר, השיחות בין הסעודים לאמריקאים מתמקדות באיראן ובעולמות ההגנה - בהקשר של הכלים שהסעודים יקבלו מהאמריקנים, שיגנו עליהם מפני איראן. הסעודים מבקשים מארה"ב ברית הגנה, המחייבת אישור של הסנאט ברוב של שני שליש (67 סנאטורים).
לגבי סוגיית הגרעין האזרחי, שעוררה שאלות רבות בירושלים - הבכיר אמר שהשר דרמר הרחיק לכת בראיון שלו ל-PBS, וכי בניגוד לרושם שהותירו דבריו - ישראל לא נתנה הסכמה לגרעין אזרחי לסעודים. "דרמר מיהר מדי", הוסיף.