"מה שקרה ב-1948 לא יחזור שוב". כך מבהירים בחמאס ללא הפסקה, בעודם מפצירים בתושבים שלא להתפנות מהאזורים שחיל האוויר תוקף ברצועת עזה. "אנחנו אומרים לתושבי צפון עזה - הישארו בבתים שלכם", ציין איאד אל-בוזום, דובר משרד הפנים של חמאס, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית החולים שיפא בעיר עזה. "הכיבוש רוצה לעקור אותנו שוב מארצנו", הוסיף, "נמות ולא נעזוב".

3 צפייה בגלריה
פלאיירים שפוזרו מעל לתושבים בצפון הרצועה - צה"ל מבקש שיתפנו לדרום הרצועה
פלאיירים שפוזרו מעל לתושבים בצפון הרצועה - צה"ל מבקש שיתפנו לדרום הרצועה
הכרוזים שפוזרו מעל צפון הרצועה
בינתיים, תושב הרצועה הגיע לבית החולים כדי לבקר את קרוביו שהובאו למרכז הרפואי לאחר אחת מתקיפות צה"ל. "שרדתי כדי לומר לאויב, לארה"ב ולעולם שהעם הפלסטיני לא יובס", אמר לעיתונאים. "הם חושבים שתהיה עקירה נוספת, שנעזוב למצרים. שטויות".
במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שנפגש בירדן עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, אמר כי "עקירה כפויה של הפלסטינים תהווה נכבה שנייה". כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית WAFA.
3 צפייה בגלריה
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
תושבי עזה מתפנים מבתיהם
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
3 צפייה בגלריה
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
צה"ל העביר מוקדם יותר הודעה לתושבי העיר עזה, שבמסגרתה קרא להם להתפנות מבתיהם, לנוע דרומה לשם הגנתם - ולהתמקם באזור מדרום לנחל עזה. "ארגון הטרור חמאס פתח במלחמה מול מדינת ישראל. העיר עזה היא מרחב שבו מתקיימת פעילות צבאית. הפינוי הזה הוא למען ביטחונכם האישי", נכתב בהודעת צה"ל לתושבים.
בצבא הזהירו כי החזרה לעיר עזה תתאפשר רק לאחר הודעה שתאשר זאת, פיזרו כרוזים מעל צפון הרצועה וקראו להימנע מהתקרבות לאזור הגדר. "מחבלי חמאס מסתתרים בעיר עזה במנהרות מתחת לבתים בעיר עזה, ובתוך בניינים מרובים אזרחים חפים מפשע. תושבי עזה - נועו דרומה למען ביטחונכם האישי וביטחון משפחותיכם, הרחיקו עצמכם ממחבלי החמאס שמשתמשים בכם כמגן אנושי", נאמר לתושבים. "צה"ל עתיד בימים הקרובים להמשיך לפעול באופן משמעותי בעיר עזה, ומעוניין להימנע מפגיעה באזרחים".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אף התראיין בערוץ אלג'זירה, והפציר בתושבי עזה לפנות את האזור. הוא חזר על המסר כי חמאס ניצל את השטח ואת האתרים הרגישים, בהם בתי חולים ומבנים של האו"ם, וחפר מנהרות תחתיהם כדי להפעיל אתרי פיקוד ושליטה. הוא ציין כי על התושבים לשמור על ביטחונם ולמנוע מחמאס לנצל אותם כמגנים אנושיים - ולפנות את השטח, שכן מדובר באזור מלחמה.
בתשובה לשאלת המראיינת על המצב בעזה, אמר דובר צה"ל כי התושבים "צריכים לשאול את השאלה הזו את מוחמד דף, חאלד משעל ושאר מנהיגי חמאס". הוא חזר והדגיש כי חמאס הוא דאע"ש, וכי מעשי הטבח שבוצעו בעוטף עזה מנוגדים לאסלאם.
האזור ממנו ביקשה ישראל להתפנות, לפי האו"ם
כאמור, בחמאס המשיכו להפציר בתושבי הרצועה ללא הרף - ולהישאר בבתיהם. "האזהרה לעזתים להתפנות היא תעמולה כוזבת ולוחמה פסיכולוגית, ואנו קוראים לאזרחינו להתעלם מכך", מסר משרד התקשורת הממשלתי בעזה.
ראש לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס בעזה, סלאמה מערוף, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אזהרת הפינוי של ישראל לתושבי צפון רצועת עזה היא ניסיון "לשדר 'תעמולה שקרית'", כלשונו. לדברי מערוף, "אנחנו קוראים לכל האזרחים לא ליפול לזה. זה מיועד לייצר בלבול בקרב האזרחים ולפגוע בלכידות הפנימית".
משרד הפנים והביטחון הלאומי בעזה הוסיף: "אנו קוראים לאזרחים שלא להיענות להקלטות השמע שהכיבוש מפיץ באקראי למספרי טלפון. אם אתם חשים בסכנה ישירה כתוצאה מהתקיפות האוויריות של הכיבוש, תוכלו לעבור לבית חלופי או לגשת למרכז המקלט הקרוב למקום מגוריכם עד שתחלוף הסכנה".